במהלך תעסוקה מבצעית בעזה, פלגת הטכנולוגיה והאחזקה מקבלת דיווח על טנק שעלה על מטען. הטנק התהפך ונחת על הצריח, מפקד הטנק פצוע ולכוד. השעון מתקתק, משימת חילוץ מסובכת במרחב בו סכנת צליפה קיימת מקו בתים ראשון. פלגת הטנ"א יוצאת להציל חיים.

אמנם מדובר בתרגיל "במגרש משחקים" שבנו מערך הטכנולוגיה והאחזקה של פיקוד הדרום בצאלים, אך זהו ממש לא משחק. במשך שלושה ימים תרגלו במתכונת ״פתע״ כל פלגות הטנ"א של גדודי אוגדה 162 המצויים בימים אלו בלבנת אימון וגדודי חטיבת גולני שנמצאים בקו בעזה. בובה המדמה חייל לכוד, חילוץ תחת אש צלפים (ירי כדורי צבע) ופגיעות נ"ט (פצצות עשן).

"אני 13 שנה קצין טנ״א ואני לא זוכר שאי פעם התאמנו ככה״. רמ"ד האחזקה של פיקוד הדרום, רס"ן אנטון גליקמן מסביר לי את גודל האירוע. "עשינו סיעור מוחות ביחד עם המפקדים במערך שחילצו במבצע ״עופרת יצוקה״ ובמבצע ״צוק איתן״, ותכננו יחד את אופן ביצוע התרגיל על מנת שידמה בצורה הטובה ביותר את שדה הקרב ועל מנת שהקצינים והנגדים שיתרגלו יחוו חוויה הקרובה ביותר למציאות ובכך ישפרו את יכולת החילוץ״.

כשהמטרה היא להתמודד עם חילוץ מורכב מאוד ויחד עם זאת להתמודד עם האיומים שהאויב מציב בשטח - נבנה "מגרש המשחקים" בצאלים. כל הגדודים שהתאמנו מחטיבת הנח"ל, גבעתי, 401 וגולני הוקפצו לצאלים ונדרשו להגיע עם ציוד החילוץ שברשותם. לאחר תדריך קצר נדרשו לעלות על כלי הרק״ם , להכנס לשטח ולבצע את המשימה. ביצועי הגדודים תועדו ובסופו של כל תרגול השתתפו בתחקיר מעמיק ונוקב שדן באופן ביצוע החילוץ ההשלכות של קבלת ההחלטות כפי שהתקבלו ודיון בדילמות ודרכי פעולה אפשריות.

האימון הזה, ראשון מסוגו, מתרגל את פלגות הטנ"א לחילוץ תחת אש. לרשותם עומד כל הציוד שיהיה להם גם בשטחי הכינוס רגע לפני חציית הגב"ל (גבול בין לאומי), ממיגון אישי בסיסי, דרך רק"ם חילוץ ועד אמצעיים טכניים ואמצעי הרמה וחילוץ, "מאוד דומה למה שמפל"ג (מפקד פלגה) הטנ"א יפגוש בשטח", מדגיש רמ"ד אחזקה.

"יכול להיות שפלוגה אחת חילצה מצוין, ידעה להשתמש באמצעים העומדים לרשותה באופן מושלם אבל בלי מודעות מבצעית", מדגים רס"ן גליקמן, במקרה כזה, חטפו המחלצים פגיעות של כדורי צבע, בזמן מלחמה הם היו פצועים ואפילו הרוגים.

בשלב הזה, כך מספר רמ"ד אחזקה, הגיע האימון לשיא: "נצרב להם בתודעה שגם כשחשבו שהם ברמה מקצועית גבוהה לביצוע חילוץ, כשהחילוץ הוא תחת אש מדובר בסיפור אחר לגמרי, הם פגשו לראשונה טכניקות חילוץ מבצעיות שאפשרו להם לבצע את החילוץ בהצלחה, למרות אש האויב. וכשסיימו את התרגיל הרגישו שחוו לחימה אמיתית. הם יצאו מהתרגיל עם תובנות מבצעיות לשדה הקרב של המלחמה הבאה״.

באותה נקודה, כשחלק נפלו פצועים, הם הבינו גם מה ההשלכות כשהמחלץ נפגע והופך בעצמו למחולץ. וההבנה והתמודדות עם השאלות האלו ב"מגרש המשחקים" ובתחקור שאחר כך, תמנע סיטואציות כואבות בזמן אמת: "רצינו לפתוח להם את הדמיון - אנחנו יושבים איתם וצופים בכל התהליך, מציעים אפשרויות חלופיות, הם מבינים את נקודות החוזקה והחולשה ובונים תוכנית אימונים לחודשים הקרובים".

"מהתרגיל הזה יוצאים עם שני דברים", מפרט רמ"ד אחזקה: "האחד - תובנה מובהקת לאיך נראה חילוץ תחת אש ודרכי ההתמודדות איתו, והשני - תוכנית עבודה סדורה לשיפור הכשירות והכוננות של פלגות הטנ״א למלחמה.

במערך הטכנולוגיה והאחזקה של פיקוד הדרום עובדים קשה, כדי לקחת את תוכניות החירום למלחמה במרחב הדרומי ולהכין את הכוחות הכי טוב שאפשר. "בחילוץ אין פתרון אחד נכון, אבל יש טעויות שאפשר למנוע, ותמיד אפשר להשתפר", מסכם רס"ן גליקמן, "אנחנו מרגישים, ואולי לעולם לא נדע, שעצם ביצוע האימון ניצלו חיי אדם במלחמה הבאה״.