בחמ"ל הזה המילואימניקים של פד"ם נכנסו לראש של חמאס והג'יהאד

לפני חצי שנה, עם תחילת מבצע שומר החומות, התמלא מרכז האש בפיקוד הדרום בעשרות אנשים. בשבוע שעבר, לראשונה מאז, הם הוציאו לפועל תרגיל ענק, שכלל את כל הלקחים שהופקו מהמבצע. הצטרפנו לחדר ממנו מתנהלת המלחמה

30.11.21
גל פלוק רוה, מערכת אתר צה"ל

״את רואה את החדר הזה?״, שואל אותי סא״ל במיל׳ ע׳, מפקד מכלול אש בפיקוד הדרום, ומצביע על חלל מלא מחשבים. ״זה רק נראה כמו חמ״ל רגיל, אבל מכאן לבד, יכולה להתנהל מלחמה״.

במקום הזה, הוא מסביר לי, נמצאים בזמן פקודה כל המעורבים בכל תקיפה בשטח אויב - אנשי מודיעין, חיל האוויר, אנשי תקשוב ועוד. כולם יחד ״מבשלים״ מטרה, בשפתו, ומתכוננים לרגע הפקודה.

בשבוע שעבר הוא שוב התמלא, כשהמילואימניקים של פיקוד הדרום עזבו את המשפחה והקריירה כדי להגיע לתרגיל "מגן הארץ" ותרגלו מצב חירום בגזרה הנפיצה. 

 

״קשה להתעלם מהדמיון ל'שומר החומות'״, מודה סא״ל ע׳, ״כשאני מדבר עם החיילים שאיתי עכשיו, אני נזכר במילים שאמרתי כאן במהלך המבצע. התחושה האינטנסיבית באוויר נשארה״.

"בשגרה אני איש חינוך", מספר מפקד המכלול בהתרגשות, ״אז המעבר לתקיפות בעזה הוא תמיד קשה. בדיוק בגלל זה עושים תרגילים כאלה - כדי לוודא שכולנו נשארים מוכנים״.

על התרגיל הזה עובדים בפיקוד הדרום כבר חודשים: ״מהרגע שסיימנו להסיק את המסקנות משומר החומות״, מעיד רס"ן ב׳, שהיה חלק ממנהלת התרגיל והאחראי על הזירה הדרומית.  

"לפניו", הוא משתף, "לקחנו זמן ללמוד להיכנס לראש של חמאס והג׳יהאד האיסלמי, ולחשוב מה הם היו עושים. ניסינו לחשוב איך מאתגרים את המפקדים, ובמהלך התרגיל הגבנו בהתאם למה שלמדנו. אנחנו שיחקנו את ה׳רעים׳״, הוא מחייך.

 

"זה מצריך הרבה מאוד דמיון ומקצועיות", מצהיר רס"ן ב'. ״מצד אחד, אנחנו רוצים לתרגל כמה שיותר דומה למצב אמיתי, ומצד שני, אנחנו רוצים לאתגר את עצמנו, להעלות רעיונות חדשים, ולהבליט דגשים שאנחנו רואים כמשמעותיים יותר. אנחנו מקפידים להישאר במתח הזה״.

״זה התרגיל הגדול הראשון מאז 'שומר החומות'״, מסביר רס״ן ב׳, "לקחנו את הלקחים המרכזיים שהופקו מהמבצע בחודשים האחרונים ובחנו כיצד מיישמים אותם בפועל".

״עשינו תרגיל שבו באנו עם התכנון של מה אנחנו רוצים, והגבנו למתרחש בזמן אמת״, הוא מתאר, ״היינו מאוד גמישים, צריך להבין מה הדילמות שנוצרות, את המתח, לראות איפה הצמתים - ולשנות את ההתנהלות בהתאם״.

את תחושת חוסר הוודאות הזאת, משתף סא״ל ע׳, הרגישו היטב בחדר המבצעים. ״זה לחץ עצום, קורים המון דברים במקביל, אבל גם רואים פתאום כמה כל אחד מקצועי ובקיא בתחומו. כולם עובדים יחד וסוגרים מעגלים במהירות מטורפת. זאת תחושת סיפוק עצומה״.

עם סיום השבוע, כאשר התרגיל כבר נגמר ואת החדר מציפה תחושת סיפוק, מסכם סא"ל ע': "זה רגע שאת עוצרת ואומרת - עכשיו זה רק תרגיל, אבל במבצע הבא שיהיה, המוכנות הזאת היא מה שיציל חיים של אזרחים״.