אוגדת עזה מתרגלת את שריר ׳המעבר לחירום׳

זה התחיל עם כניסת אוגדת עזה למצב חירום - פצמ"רים לעבר היישובים וסכנה לכוחות הפרוסים בשטח. מהר מאוד כבר תרגלו שם איך ׳הופכים את הקערה על פיה׳ ועוברים מהגנה להתקפה ושליטה במרחב. שמענו מהקמב"ץ על התראו״ג האינטנסיבי שתכננה אוגדת 80 במטרה לתכלל את כלל הכוחות: מחסימות צירים, דרך הצבת טנקים בעמדות ועד הפעלת צק"ח

19.12.22
אודם כץ, מערכת את"צ

בבוקר יום ראשון שעבר, בזמן שלא מעט חיילים עוד עושים את דרכם לבסיס, והסד״כ (סדר הכוחות) לא שלם - מתקבלת בחמ"ל אוגדת עזה התרעה: "יש תקיפות מעזה. נכנסים למצב חירום". 

כך נפתח למעשה תראו"ג עזה האחרון, שאימן את כלל השותפים לעשייה - מפלוגות הטנקים שתפסו קו בגזרה, דרך חיילי הבסיסים לאורך הרצועה, ועד הסמב"ציות שבמחנה רעים. 

"מיד הבנו שאנחנו צריכים להיכנס למצב הגנה - לחסום צירים אזרחיים ולצמצם אחורה את כל הלוחמים בחזית, כדי להימנע מפגיעת נ"ט", מסביר רס"ן בן הלל, קמב"ץ אוגדת עזה. 

במצב חירום, מציינים באוגדה 80, חשוב קודם כל להגן על מי שנמצא בסכנה. "דיברנו עם המשטרה הצבאית שתחסום את כל הכבישים, עם הרבש"צים שיעבירו הנחיות לתושבי האזור, עדכנו את הגורמים שצריכים להתפנות והקפצנו כוחות כוננות לתגבר", משתף רס"ן הלל. 

"בשלב מאוד מוקדם אנחנו רוצים להפוך את הקערה", הוא מתאר, "בגלל שהתרחיש היה התקפת פתע, אנחנו מבינים שבהתחלה יהיו נפגעים, לכן המשימה הראשונית שלנו היא לצמצם פגיעות נוספות - ואז לתקוף". 

עם זאת, כבר בזמן שמטפלים באבטחת צירי ההגנה, הכוחות מתחילים בפעילות התקפית. תוך כמה שעות העלו טנקים לעמדות, דימו השמדת עמדות טרור של חמאס וגא"פ בחזית, ופתחו תוכנית תקיפת יעדים - שמנוהלת על ידי מרכז האש ומפעילה גורמים של חיל האוויר. 

"המעבר משגרה לחירום באוגדת עזה הוא שריר חזק", אומר קמב"ץ האוגדה, "אבל בגלל שהגזרה כזו ורסטילית - הבקרה על כל הגורמים הפועלים במבצע חייבת להיות מוחלטת, ולכן תמיד טוב לתרגל את תכלול כל המתרחש". 

עם רדת החשיכה הסתיים התראו"ג ומיד עברו לשלב הבא של התרגיל - המרא"ם (מרכז לאימון מפקדות). בחלק הזה, שנערך בין שני לרביעי, אומנו המפקדות בהמשך הלחימה - תפעלו את אוגדה 162 בתוך הרצועה ומחוצה לה, כך שכל כוחותיה יפעלו, ושלחו את צק"ח 900 - זה שייכנס לעזה בזמן אמת כדי לתמרן ולהכריע את הקרב.

"בתראו"גים קודמים התמקדנו בהגנה, באמת מתוך הבנה שזה תפקידנו הראשוני, אבל הפעם בתור מפקדות ביצענו גם את התרגול ההתקפי וצלחנו זאת בגדול", רס"ן הלל, "נענינו לכל התפתחות בצורה מדויקת, תכללנו את הכוחות ושלטנו במרחב".