ה"מסרק" החדשני - שימנע את ההברחה הבאה

פתרון שהתחיל מחלום בלילה עתיד לשנות את המציאות עבור הכוחות בגבול מצרים, אבל לא פחות - גם את זו של חיות הבר באזור. אלמנט "המסרק" יוטמע בשטח, מאמץ סיכולי ההברחות ישתפר, והנחלים - ימשיכו לזרום

06.03.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

לפני מספר חודשים חלם בלילה רס"ם נתנאל ביטון, מנהל עבודה בכיר באוגדה 80, על פתרון הנדסי, כזה שישנה את המציאות בשטחי האוגדה. 

הוא קם בבוקר שלמחרת, והחל לשרטט. קו אחר קו, יצר רס"ם ביטון מסרק - כן כן, מסרק. עשוי בטון, ברוחב שלושה מטרים ובגובה מטר וחצי, הוא צייר פתרון שעשוי להיות האקס-פקטור של מאמצי סיכול ההברחות בגבולות הדרומיים. 

בחודשים האחרונים, אנחנו שומעים על יותר ויותר ניסיונות הברחת סמים ונשק דרך גבולות מצרים וירדן. אותם ניסיונות משובשים ומסוכלים על ידי כוחותינו בשטח, ורק החודש סוכלה הברחת הסמים הגדולה ביותר בחמש השנים האחרונות, בשווי 50 מיליון שקלים.

"גבול מצרים מורכב ממדבריות אינסופיות", מתאר קהנ"א 80, סא"ל יוחאי לזר, "וכדי למנוע את התנועה החלקה של מבריחים במרחב שכזה - אנחנו מייצרים מכשולים".

הכוחות בשטח מיומנים ועובדים במרץ, ובשיתוף עם מכשול "תעלה-סוללה" שפרוס על חלקים נרחבים מהגבול - מאמץ סיכולי ההברחות נושא פרי. אבל עם זאת, קיים אתגר מהותי, ויש שיגידו - לא צפוי, שעומד בפני העוסקים במלאכת סיכול ההברחות באמצעות אותו מכשול. 

"תעלה-סוללה" מורכב למעשה מתעלה שנחפרת באדמה, ובצמוד אליה סוללה: מעין תל ארוך עשוי מחול, שמוגבה מעל הקרקע. מכשול יעיל זה מונע את מעבר כלי הרכב של מבריחי הסמים - שהרי אינם יכולים להתעופף מעל תעלה עמוקה או לזנק מעל סוללה גבוהה. 

'אז מה הבעיה?', אתם שואלים? כאן, הטבע נכנס לסיפור

כשחופרים את התעלה או בונים את הסוללה בשטחים חוליים, אין שום אתגר. אבל כשנחלים עוברים באזור - המורכבות עולה. לא ניתן לחפור תעלה במקום בו נחל זורם, ובניית סוללה תעצור את זרימת המים ותפגום ביכולתן של חיות הבר לעבור בין צד אחד שלה, לצד השני. 

"העובדה שבכובע הקהנ"א, המשימה שלי היא ליצור אלמנט מבצעי כדי לשרת את המשימה הצבאית, לא סותרת את היות הטבע שלי כאזרח", משתף סא"ל לזר, "הטבע הוא של כולנו, וכך גם האינטרס לשמור עליו".

יותר מזה - סא"ל לזר מדגיש בפניי שלעיתים, במקומות שבהם אנו פוגעים בטבע, זה חוזר אלינו. "הנחל שזורם כבר שנים ארוכות בעוצמה, הרבה יותר חזק לאורך זמן מהמשימה ההנדסית", הוא מסביר,  "הטבע היה לפנינו ויהיה אחרינו - ואנחנו צריכים ללמוד לשתף איתו פעולה". 

לכן, ישבו טובי המוחות של מחלקת ההנדסה האוגדתית, והחלו לחשוב על פתרונות אפשריים. הרעיון הראשוני שמצאו היה יקר מדי, ולא ענה על הדרישות. ואז - חלם רס"ם ביטון על "אלמנט המסרק". 

אלמנט המסרק, כשמו כן הוא - נראה ממש כמו מסרק. כאמור, הוא עשוי מבטון, ובעל "שיניים" עם רווחים ביניהן. ככה, כשיוצב כמכשול חלופי באזורים בהם עובר נחל, הוא יאפשר שני דברים: מצד אחד, שמירה על רצף המכשול וחומה עמידה בפני רכבי המבריחים; ומהצד השני, הגנה על תהליך זרימת הנחלים שמתרחש כבר מאות שנים, ועל חיות הבר - שרק רוצות לנוע בחופשיות במרחב ביתם הטבעי. 

מחלקת ההנדסה האוגדתית הציגה את הרעיון החדשני לרשות הטבע והגנים, וקיבלה את ברכתם המיידית. לאחר מכן, פנתה לחברת 'סלע' שמייצרת פתרונות ואלמנטים הנדסיים. יחד - הם פיתחו את המסרק הראשון, שהיווה אבטיפוס מוצלח לפרויקט. 

"זה חסר תקדים", מדגיש סא"ל לזר, "מדובר במשהו שלא היה קיים, ותוך שבועיים מפנייה של מנהל העבודה, שחשב על פתרון מקורי ויוצא דופן, יוצר המסרק בעלות נמוכה ובאיכות מיטבית, והוטמע בשטח". 

 

החל מעכשיו ובמשך השנים הקרובות - יוטמע אלמנט המסרק בשטחי הגבול המערביים, ייצר הגנה רחבה במרחב ויהווה מכפיל כוח באוגדה. "הפתרון הזה עתיד לחסל מרחבי הברחה שלמים, ותוך כדי שהוא משרת את המשימה ההנדסית - הוא גם ישמור על הטבע", מסכם סא"ל לזר, "ככה זה אצלנו בהנדסה 80 - אנחנו מעצבים את המציאות בקרקע".