מה הספיקו השריונרים של 74 ב-8 חודשי תע"ם?

בשבוע הקרוב יעזוב גדוד 74 את גזרת עזה, שהייתה לו כבית בשמונה החודשים האחרונים, וייצא ללבנת אימון. המג"ד ושלושת מפקדי הפלוגות מספקים לנו הצצה קטנה לתקופת תע"ם ארוכה במיוחד, ומספרים איך גם לאחר חודשים רבים - משמרים את המתח המבצעי ונשארים מוכנים לכל תרחיש

20.03.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

5 באוגוסט, 2022. פלוגה ח' מוקפצת מהאימון שברמת הגולן - לגבול עזה. הם מורידים את הטנקים ומגיעים ליעד. ברגע, צוות אחד - מקבל מטרה: חיסול עמדת מפתח של ארגון הטרור גא"פ. הם מזהים את העמדה במערכות הטנק, והתותחן מכוון. הוא לוחץ על הכפתור, ובום גדול נשמע בטנק הרועד. 

הלוחמים מחכים שנייה, שתיים, שלוש ואז זה קורה - הפגז פוגע. העמדה מחוסלת. 

 

הפגז הזה לא היה רק חלק ממכת הפתיחה של מבצע "עלות השחר" בקיץ האחרון, אלא גם "מכת הפתיחה" של גדוד 74 בגזרת עזה. כבר שמונה וחצי חודשים שהם תופסים קו בגזרה המורכבת הזו, בתע"ם ארוך במיוחד. היום, הם מסכמים את התקופה בגזרה שנהפכה להם לבית - רגע לפני שהם עוברים לתקופת האימון.

"הטנקים הם הכלי האולטימטיבי, ומהווים את מכפילי הכוח הטובים ביותר", אומר סא"ל עופר טכורש, מג"ד 74, "גם בשגרה וגם בחירום הם יודעים לפעול באותה תצורה מוצלחת. לסגור מעגלים, לתקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים ולבסוף - להשלים את הפעולה בירי". 

תקיפות בהן השתתף הגדוד ב"עלות השחר":
2
פגזים שנורו במהלך התע"ם ע"י הגדוד:
4
פצמר"ים שנורו במהלך התע"ם ע"י הגדוד:
8
אחוזי פגיעה בתקיפות:
100

בזכות שמירה על כשירות מרבית, תפעלו לוחמי הגדוד בהצלחה את שני האירועים: בראשון, כתגובה לירי תמ"ס רקטי מכיוון הרצועה, תקפו פלוגות ו' ו-ח' שתי עמדות טרור של חמאס - והשמידו אותן. "זה מספק מאוד", מספר סרן יהונתן, מ"פ ו', "מצד אחד, אתה רואה את הרצועה מעבר לגדר, ומהצד השני את שדרות. אתה יודע שאתה זה שעומד בין הטרור לאזרחי ישראל". 

 

האירוע השני התרחש ממש לפני כשבועיים. במהלך מבצע חוצה גדר, הופעל מטען נגד הכוח. השריונרים של 74 הגיב במהירות בירי פגזים שהשמיד עמדה של חמאס, ופצע שני מחבלים. "בפחות מדקה כבר ביצענו את הירי", מספר סרן ניר, מ"פ ח'. 

הפלוגה המסייעת בגדוד היא כוח מפתח בשמירה על "מעבר ארז" (מעבר הגבול להולכי הרגל שבצפון רצועת עזה). לפני מספר שבועות התרחש אירוע ניסיון חדירה, והפלוגה עצרה את החשודים לפני שהאירוע התגלגל והסלים. "הצלחנו לעצור את זה ולמנוע אירוע גדול", משחזר סרן אסף, מ"פ המסייעת, "חיפשנו אותם בנת"מים (נקודות התורפה המקצועיות), ולאחר שמצאנו אותם סגרנו מעגל במהירות וביעילות".

דבר נוסף אליו נדרשו הלוחמים במהלך התקופה, הוא מבצע "קרני עוז" - פירוק מעבר קרני. "עבדנו ביעילות, ויחד עם שאר הכוחות בשטח פירקנו את תשתית המעבר עצמו. במקומה - ייצרנו המשך לרצף המכשול בגבול עזה", מספר סרן יהונתן. 

"ידענו מראש שאנחנו נכנסים לתע"ם ארוך, ואחד האתגרים הגדולים שלנו הוא שבתוך שגרה אינטנסיבית - הלוחמים ישמרו את המתח המבצעי", משתף המג"ד, "הייחודיות של האירועים כאן היא שהם מגיעים מאפס למאה, בעוצמה גדולה ומהירות רבה". 

כדי להתמודד עם האתגר, גדוד 74 עורך תרגילים והדמיות של אירועים וכך משמר את הכשירות המבצעית, גם לאחר שמונה חודשים. "האירועים האחרונים עזרו לנו בהקשר הזה", משוכנע סא"ל טכורש, "ראינו את האויב ואת יכולת ההשתנות המהירה שלו, והוכחנו יחד עם הלוחמים שאנחנו יודעים לעמוד בזה בהצלחה".

בשבוע הקרוב יעבור הגדוד לתקופה של אימון, אבל לא לפני שיסכם תקופה ארוכה ומשמעותית בגבול הרצועה. "היו לנו שני יעדים מרכזיים: לעמוד במשימת ההגנה ולהעניק לתושבים תחושת ביטחון, ולייצר צק"מים חדים ומוכנים לכל אירוע, שעובדים באורגניות ומקצועיות", מסכם המג"ד, "עמדנו ביעדים שלנו, ובתקופה הקרובה אני רואה את הגדוד ממשיך לדחוף קדימה, לשים את המקצועיות והמוכנות בראש סדר העדיפויות, ובעיקר - מלוכד, מחובר, ומוכן לכל תרחיש".