הצטרפנו לכוחות טנ"א בפד"ם, וחילצנו יותר מתשובות

בחום של הדרום, וכשהשמש לא מרחמת, הגיעו המילואימניקים של מערך הטנ"א בפיקוד הדרום למחנה רעים - שם מצאו טנק הפוך, D9 תקוע בתעלה, ורק"ם שקוע בבוץ. איך הם התמודדו עם המצב הזה? ולמה הוא מכין אותם לרגע האמת? יצאנו לחלץ תשובות בתרגיל הלא שגרתי

18.06.23
איה חיימוביץ', מערכת את"צ

במבט ראשון, זה יכול היה להיראות כמו תרגיל סטנדרטי לחלוטין. אבל אם הייתם מתקדמים עוד כמה צעדים פנימה למתחם האימונים במחנה רעים, הייתם מגלים בדיוק את ההפך. ליתר דיוק, טנק הפוך.

זו לא טעות - צעד אחד נוסף, והיה נגלה אליכם נגמ"ש אחר, שקוע בביצה. לימינו של הטנק D9 שנתקע בתעלה, ולשמאלו - כלי מתכת עצום ותחתיו בובות לכודות.

זה אולי נשמע כמו תרחיש מוזר, אבל הוא נועד לדמות מצב קיצון שייתכן שכוחותינו ייתקלו בו במערכה הבאה. "חילוץ תחת אש של לכודים או של כלי רק"ם בשדה הקרב הוא תרחיש מבצעי", מסביר תא"ל אריאל שימה, קצין הטכנולוגיה והאחזקה (טנ"א) הראשי של צה"ל, "עלינו להיות מוכנים אליו בכל שעה, ולתרגל אותו גם בשגרה".

כפי שתא"ל שימה מדגיש, יש חשיבות עצומה באימון שידמה בצורה כמעט מדויקת את התרחישים המבצעיים. לכן, מערך הטנ"א של פיקוד הדרום זימן את כלל אנשי המילואים שלו, שהגיעו לתרגל מצבים כמו התהפכות של כלים, ואפילו חילוץ רק"ם מבורות, ביצות ותעלות בעזרת כלל האמצעים שעומדים לרשותם - והם רבים.

אז איך מחלצים טנק הפוך בשדה הקרב?

"השלב הראשון בחילוץ הוא לבדוק האם יש לכודים מתחת לכלי, ואם כן - נעניק להם טיפול רפואי ראשוני תוך שמירה על ביטחון המחלצים והמטפלים", מסביר אל"ם מיכאל בסין, מפקד מערך הטנ"א של פיקוד הדרום, "לאחר השלב הזה, אנחנו מתחילים תהליך שנקרא 'היפוך רק"ם', בו אנחנו הופכים את הכלי התקוע בעזרת כלי החילוץ שיש לנו, תוך בדיקה מתמדת שאין תחמושת נפיצה בתוכו. אם הוא בר תיקון - אנחנו מחזירים אותו ללחימה".

כשאני שואלת את אל"ם בסין מדוע המחלצים הם דווקא אנשי הטנ"א, הוא מסביר: "הדי-אן-איי של אנשינו בחיל הוא להפוך לאפשרי כל מצב בלתי אפשרי. איפה שלוחמינו יצטרכו אותנו, אנחנו נהיה שם לחלצם ולאפשר להם להתקדם במשימה האג"מית".

אבל גם על כוחות טנ"א מיומנים, אתגרים לא פוסחים. "נדרש מאיתנו להיות מוכנים בכל זמן, בכל מקום, ובמקסימום כשירות. גם של הכלים עצמם, וגם במקצועיות וביכולת להכשיר, לתקן, ולחלץ כלים", מכריז סא"ל יניב לוי, קצין הטנ"א של אוגדת עזה, "האתגר המרכזי שלנו כאן באוגדה הוא לשמר את היכולות האלו. כדי להיות רלוונטיים, אנחנו צריכים לדעת לפעול מאפס למאה, מעכשיו לעכשיו, ולשמור על המערכת שלנו 'משומנת'".

אל"ם בסין מצטרף לדברים: "עוד אתגר מרכזי הוא שאין חילוץ שדומה לקודמו. לכן אנחנו נדרשים להיות יצירתיים במיוחד - ולנסות טכניקות וזוויות שונות. כדי לעשות את זה, ניסיון הוא המפתח. הדבר המדהים בכל זה הוא האנשים - אלו אנשי מילואים שעוזבים את החיים שלהם לכמה ימים, ובאים לחום הדרומי בהתייצבות של לא פחות ממאה אחוזים, כדי לתרגל ולתת מעצמם למען המערכת ולמען המדינה".

"יש פה אימון משמעותי מאוד לשיפור המוכנות, וטובי אנשי מילואים במערך שלנו באים לתרום", מסכם תא"ל שימה, "אני מלא הערכה על זה ובאתי בעיקר עבורם. המטרה היא להתכונן לא רק לתרחיש בגזרת עזה כפי שהוא מתורגל היום, אלא לתרחישים בכלל הגזרות. התחלנו את השבוע הזה כדי לצאת ממנו הרבה יותר טובים ומקצועיים משנכנסנו אליו, ונמשיך להתאמן כדי לעמוד במשימות שלנו בהצטיינות".