איך מגנים על גזרה באורך מאות קילומטרים?

החטיבה המרחבית יואב עמוסה בהתרחשויות ואירועים, אך גם בחיילות וחיילים שפועלים לילות כימים על מנת להגן על אזרחי המדינה. אז איך נראית הגזרה ששווה באורכה למרחק בין רמת הגולן לדימונה? איך שומרים עליה מבלי לפספס אף מטר? ומי בכלל נמצא שם? קצינת האג"ם של החטיבה ומ"פ חילוץ מ-951 מסבירים

16.09.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

לאורך הגבול עם ירדן, דרך אילת וגם מצרים - גזרתה של חטיבת יואב משתרעת לאורך מאות ק"מ בקצה הדרומי של מדינת ישראל. תחת פיקוד החטמ"ר פועלים גדודי מילואים, לוחמי איסוף קרבי, תצפיתניות ואנשי מטה. אז איך מתכללים את כל המתרחש בשטח העצום והמגוון הזה? 

"החטמ"ר שלנו ייחודי מאוד", פותחת רס"ן אושר, קצינת אג"ם ביואב, "אנחנו גובלים עם שתי מדינות שיש לנו איתן הסכם שלום - מצרים, לאורך עשרות קילומטרים, וירדן, לאורך מאות. זה כולל גם שני מעברי גבול: טאבה ורבין - מה שמוביל להבדלים משמעותיים בין האזורים השונים בגזרה".

חיילי חטיבת יואב מתאמנים בצורה ממוקדת ונערכים לכל תרחיש שעלול לצוץ בשטחם. על אחריותם לתפוס קו, לתצפת, לסייר, ולהגן. כך למשל באזור ים המלח, שבמלחמה גברו האיומים עליו, נמצאים חיילי החטיבה ככוחות הביטחון הבלעדיים. "האזור המרכזי עליו שומר הגדוד שלי הוא המפעלים והמלונות", מסביר רס"ן (במיל') נעם, מ"פ חילוץ בגדוד 951, "אומנם מדובר במקום אזרחי, אבל אנחנו והמשטרה מספקים שם את המענה הביטחוני עבור התושבים".

"שטח הגזרה מאתגר, אנחנו מבצעים המון סיורים לאורך הגבולות וביישובים צמודי הגדר", מפרט המ"פ, "מטרת העל שלנו היא הגנת התושבים. אנחנו עושים הכול על מנת למנוע אירועים פח"עים, והברחות מכל סוג - סמים, כלי נשק וגם שב"חים, שמנסים לעבור אל תוך שטח ישראל. אנחנו יודעים בדיוק אילו צירים לסגור, ומה היא הדרך האידיאלית והמהירה ביותר להגיע לנקודה".

בנוסף, בזכות עבודתן הבלתי פוסקת של התצפיתניות, מקבלים הכוחות התראה ממעבר לגבול על חשד לאירוע ביטחוני, מגיעים לזירה בזריזות ומסכמים אותו לפני שהוא בכלל החל. 

כמו כן, על מנת לצמצם את המורכבות נוספו לגזרה מעל תשעה מנחתים הממוקמים באילת במטרה לפנות פצועים, ולאפשר הגעה למקום בצורה המהירה ביותר. "כל אירוע שמישהו ידווח לי, אפילו עובר אורח, אני מיד אקפיץ לשם כוחות. אני לא לוקחת סיכון", מצהירה בנחרצות רס"ן אושר קצינת האג"ם, "אין לנו פה את המותרות של לקחת סיכונים. אזרח נמצא היום על כביש 90, בדרך לערבה, ומהצד השני של הגדר, פחות מקילומטר ממנו, נמצא אויב פוטנציאלי".

אומנם הגזרה עצומה בשטחה, אך כך גם הסד"כ שנמצא מאחוריה בהתאמה: "כל הלוחמים, התצפיתניות, ואנשי המטה, כולם מבינים את החשיבות והמטרה. הם יודעים למה אנחנו כאן. ההירתמות שלהם להגנה על התושבים, הגבולות והשטח - היא מעל הכול".