התכנית שתהפוך את הלוחמים שלנו לחסונים יותר

בפיקוד המרכז פיתחו תכנית שמטרתה לבנות את החוסן של הלוחמים, בעזרת שיעורי תזונה, כושר ורגיעה. כך זה עובד

12.12.16
מערכת אתר צה"ל

שירות צבאי כלוחם יכול כמובן להיות לחוץ ואינטנסיבי, במיוחד בגזרת פיקוד המרכז, שמתמודדת עם רצף של אירועי טרור הדורשים מהחיילים להיות במצב תמידי של כוננות. בפיקוד הבינו שאורח שירות שכזה עלול לגרום לשחיקה בכשירות הלוחמים, ופיתחו פרויקט מיוחד בשם כת"ר המיועד לבניית החוסן של החיילים.

"הפרויקט עוסק ב-3 צירים: כושר, תזונה ורגיעה", מסבירה רס"ן ד"ר חלי אלאלוף, רמ"ד בריאות יחידת הרפואה של פיקוד המרכז. "אלו הצירים שמטפלים גם בפן הפיזי וגם בנפשי. בנינו, בשיתוף פעולה עם 'קמפוס ברושים', תכנית עבור היחידות, שנמשכת כארבעה חודשים ומבוצעת ע"י אנשי מקצוע בצה"ל וגם מחוץ לצבא, כמו דיאטנים ומאמני כושר אזרחיים".

אז איך בעצם זה עובד? תכנית ההתערבות נבנית באופן מותאם לכל יחידה. בעת פתיחת הפרויקט ביחידה נבנית תמונת מצב בריאות, הבנויה ממדדים:  דם, BMI, אחוזי שומן, משקל ומדדי כושר. לצד זאת, החיילים ממלאים שאלון המעריך את עמדותיהם לגבי אורח חיים בריא ואת החוסן המנטלי שלהם. לאחר איסוף הנתונים, מתבצעת תכנית ההתערבות, שבמהלכה נבחנת מגמת השיפור. 

מבחינת שיפור התזונה - צוות המטבח ביחידות שמשתתפות בפרויקט עובר סדנאות בישול בריא ב"קמפוס ברושים" והדרכות מקצועיות של דיאטנים. הטבחים לומדים איך להפוך את המזון הצבאי לאטרקטיבי יותר – כך שיהיה בריא, אבל כמובן גם טעים.  

"בציר הכושר הקרבי, עוברים החיילים לאורך הפרויקט תכנית אימונים ייחודית, בהתאם לכשירות היחידה, במסגרתה בוחנים את השיפור בכושר שלהם", מסבירה רס"ן אלאלוף.

הפרויקט, כאמור, פועל גם בנושא הרגיעה. "מפקד היחידה מגדיר קבוצת מיקוד בגדוד שנדרשת לעמוד במתח רב ולחץ. בהנחיית קב"ן עוברים החיילים סדנה לוויסות הלחץ, ואף מפגשים אישיים בעזרת תוכנת BIOFEEDBECK, שמסייעת לחייל ללמוד מהן הסיטואציות המלחיצות אותו ומלמדת אותו כיצד לווסת את המתח", כך מסבירה רס"ן נועה רופא, קב"נית הפיקוד, שמרכזת את ציר הרגיעה בפרויקט כת"ר. 

בפיקוד המרכז ממשיכים לעבוד על הרחבת הפרויקט, ומתאימים אותו גם לאוכלוסיות ייחודיות בצבא, כגון: לוחמות בגדודי החי"ר ותצפיתניות. בינתיים כבר מעידים בפיקוד על תוצאות חיוביות ושביעות רצון. "המפקדים מרגישים שהחיילים יותר ממוקדים במשימה", מסכמת הרמ"ד בסיפוק.

Value cannot be null. Parameter name: mediaItem