הצצה לאימון המיוחד של חוליות הרפואה בפיקוד המרכז

הפרמדיקים והחובשים בפיקוד המרכז צריכים לדעת לטפל במספר רב של תרחישים בגזרתם: מפיגועים ועד לתאונות דרכים קשות. כתבנו הצטרף לאימון המיוחד שידאג להפוך את הצוותים הרפואיים לחוליות מקצועיות מצילות חיים

26.06.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

במקביל לתחילת אירועי גל הטרור באוקטובר 2015, החליט מפקד הרפואה בפיקוד המרכז, אל"ם ד"ר חגי פרנקל, על השקת פרויקט רפואי נרחב. במסגרת הפרויקט, כלל החוליות הרפואיות הכפופות לפיקוד בסדיר ובמילואים, יעברו אימון ייחודי ב-3 שנים הקרובות. המטרה: לדאוג לכשירות מיטבית של אנשי הרפואה ולהציל חיים.

האימון המיוחד, שנבנה בשיתוף "מרכז מס"ר" - מרכז סימולציה רפואית, מתרחש לפחות פעם בשבוע. החוליות הרפואיות מגיעות למרכז שממוקם בבית חולים תל השומר, או לחילופין - מדריכי המרכז יתרגלו את חברי החוליה בזמן אמת, כשאלה נמצאים במהלך תעסוקה מבצעית בשטח. 
"האימון שעוברות החוליות בפיקוד המרכז הוא הראשון בצבא שעובד איתן באופן אישי ומקצועי ונותן להן את המענה הטוב ביותר לסיטואציות בהן נתקלים אנשי הרפואה בגזרת איו"ש", מסביר גורם בכיר במערך הרפואה בפיקוד. "חברי החוליות חווים מצב המאפשר להם לדמות בצורה מדויקת מספר רב של פרוצדורות רפואיות ואת מצבו של המטופל בזמן אמת".

יום האימון בנוי משני חלקים: החלק הראשון מתרכז בלמידת תכנים רפואיים מהותיים, תכנים שחברי החוליות בסדיר ובמילואים חייבים להיות בקיאים בהם על מנת לתת מענה טיפולי מרבי. חלק שני - ומשמעותי יותר של האימון, מתרכז בתרגול פיזי באמצעות בובות חכמות הנחשבות למתקדמות בעולם. הבובות החכמות מסוגלות לדמות מצבי פציעה רבים בצורה אמינה במיוחד, ומאפשרות לבצע פרוצדורות רפואיות מתקדמות אותן לא יכלו לחוות המטפלים - אלא באירועי אמת.

"הבובות המתקדמות אינן רק מדמות את המציאות בצורה משכנעת", מבהיר הגורם הבכיר, "הן גם נותנות פידבק על איכות הטיפול של החוליה. כלומר, אם הבובה מדממת ולא תקבל טיפול כראוי, הבובה לא תחדל לדמם עד שהחובשים יבצעו את עבודתם".

כיום לרשות פיקוד המרכז ארבע בובות מתקדמות אשר מסוגלות לבצע מגוון פעולות אנושיות כמו לנשום, לצעוק, להקיא ועוד. מלבד זאת, קיימות בובות נוספות שמדמות דימומים בלבד ודגמים נוספים שנועדו לתפעול פרוצדורות רפואיות באיברים ספציפיים.

במסגרת התרגול הפיזי, החוליות נדרשות לתפעל תרחישים אשר קרו במציאות בגל הטרור האחרון והותאמו לצורכי האימון. "יש לנו בובות בדמות זכר ונקבה, ואנחנו דואגים להלביש אותן בהתאם לתרחיש - אם מדובר באזרח נדאג להלבישו בבגדים אזרחיים ואם מדובר בחייל נלביש אותו במדים", הוא מסביר.
"במשך השנה אנחנו מקיימים למעלה מ-48 אימונים עם החוליות הרפואיות במרכז בתל השומר או בשטחי החטיבות המרחביות ביהודה ושומרון", מספר הגורם הבכיר ומדגיש: "על אף התנאים המשופרים שמאפשר מרכז מסר בתל השומר לחוליות המבקרות, אנחנו רואים חשיבות רבה בירידה לשטח ותרגול החוליות בגזרתם. זאת על מנת שהאימון יהיה זהה כמה שניתן למציאות בה הם פועלים ולתנאי השטח הלא סטריליים בהם נדרשים לבצע עבודות רפואיות מצילות חיים".

"חשוב שכמה שיותר חובשים יעברו את אימון מסר ויתרגלו טיפול בפצוע בעזרת הציוד המתקדם ביותר", אומרת סמל לידור משה, פרמדיקית בגדוד 55 של תותחנים, שעברה אותו בחודשים האחרונים. "האימון שיפר לי ולחבריי את הביטחון בעת מילוי המשימות שלנו בזמן אמת, והיכולות שרכשנו הוכיחו את עצמן כשימושיות ומצילות חיים פעמים רבות בתקופת התעסוקה המבצעית של הגדוד ביהודה ושומרון".


בימים אלה, מערך הרפואה של פיקוד המרכז נמצא בעיצומו של הסבב הראשון של האימון, שיסתיים לאחר שכלל החוליות הרפואיות יעברו אותו לפחות פעם אחת. במקביל, גם יתר הפיקודים מגלים עניין בבובות המיוחדות, ואף מדינות זרות מגיעות להתרשם משיתוף הפעולה בין מרכז מסר לגוף צבאי.

"אנחנו דואגים כל העת לשדרג את האימון ולייעל אותו על מנת להביא לתוצאה המקסימלית בשטח", מכריז הגורם בפיקוד המרכז, ומצהיר כי בשל ההצלחה של האימון, יתחיל צה"ל לשלב גם יחידות רפואה צבאיות נוספות משאר הפיקודים והחילות. "בסופו של דבר, האימון אינו תקף רק למרחב פיקוד מרכז, והוא ישפר באופן משמעותי כל רופא וחובש בכל גזרה בה פועל צה"ל".