הצצה להכשרה החדשה של לוחמי המילואים באיו"ש

מה יקרה כשתפרוץ מערכה באחד הגבולות, ולוחמי המילואים ייקראו להגן על גזרת יהודה ושומרון? בימים אלה פועלים בפיקוד מרכז על מנת להכשיר את גדודי המילואים של החטיבות המרחביות לקראת היום בו ביטחון הגזרה יהיה מונח על כתפיהם. כך זה נראה

28.06.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

מפקדי אוגדת איו"ש פועלים בימים אלה למציאת פתרונות ביטחוניים בגזרת יהודה ושומרון, כדי להתמודד עם תרחיש בו תפרוץ מערכה צבאית מול חמאס או חיזבאללה.

בזמן שגרה ושקט בגבולות, חטיבות היבשה הסדירות של צה"ל, תופסות קווים מחברון ועד ג'נין ודואגות לבצע את פעולות הביטחון השוטף. אך לעומת זאת, הסלמה באחת הגזרות תהפוך את גזרת איו"ש לזירה משנית, המתוגברת בכוחות מילואים וזאת על מנת שצה"ל יוכל לענות על הצרכים המבצעיים שדורשת זירת הלחימה החדשה.                

תרחיש כזה קרה מספר פעמים בכרוניקת 69 שנות קיומה של מדינת ישראל - מלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה ומבצע צוק איתן הן רק הדוגמאות האחרונות לכך. אך התרחיש אליו מתכוננים הפעם באוגדת איו"ש, שונה מעט מפעמים קודמות.

"אנחנו מעריכים", מסביר סא"ל (מיל') ברק וינברג, מפקד גדוד המילואים 8132 המאייש את גזרת חטיבת עציון, "שבמערכה הבאה ניחשף לאיומים רבים יותר שיאלצו אותנו להתמודד במקביל ללחימה בגזרה מרוחקת גם עם פעילות עוינת רבה ביהודה ושומרון".

"בניגוד למערכות הלחימה הקודמות", הוא ממשיך, "אנחנו סבורים כי בפעם הבאה ארגוני הטרור הפעילים ביהודה ושומרון כגון חמאס ינסו לצבור תאוצה בקרב הרחוב הפלסטיני, ולכן אנחנו נערכים לכך שהם יפעלו על מנת לפתוח זירת לחימה נוספת ביהודה ושומרון, שתתיש את צה"ל ותפגע בעורף הישראלי".

כדי לתת מענה הולם לטרור מסוג זה בשעת קרב, החליט מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל ליאור כרמלי, לבצע אימון והכשרה מיוחדים לגדודי המילואים של האוגדה. האימונים ימקצעו אותם כ"גדודי חוד", המסוגלים לבצע פעילות התקפית ולחימה בשטח בנוי ברמה גבוהה, בנוסף לשהייה לאורך זמן בעומק שטח אויב. כל זאת תוך יצירת מודיעין ומתן מענה לכל איום שיקום, במטרה להשיג הכרעה על הארגונים הסוררים.

"אנחנו הגדוד הראשון שעבר את האימון ומשמשים כפיילוט לפרויקט האוגדתי", מבהיר סא"ל וינברג. "בשלב הסופי, כל גדודי המילואים באוגדה יוכשרו להיות גדודי חוד".

האימון, אליו יצא הגדוד במהלך החודש האחרון בתמיכתו של מפקד האוגדה ומפקד חטיבת עציון, אל"ם רומן גופמן, תרגל ודימה לראשונה לחימה בסד"כ מלא עם מיטב האמצעים הצה"ליים בגזרה עליה הוא אמון. הוא החל בשבוע מפקדים, במהלכו תרגלו מפקדי הגדוד טכניקות לחימה ולחימה בשטח בנוי, ובסיומו התקיים תרג"ד מפקדים במתקן צאלים. האימון התרחש בבית הספר ללחימה של בסיס האימונים הפיקודי - בא"פ לכיש, אשר בנה והכין את המודל וחנך מקצועית את כל שלביו.

בשבוע שלאחר מכן גויס כל הגדוד, והוא ביצע אימונים יחד ברמת המחלקה והפלוגה, בדגש על לחימה בשטח בנוי ובשטח פתוח, תוך שימוש בפיינטבול ובימוי אויב. השיא של האימון הגיע בליל יום חמישי, אז הגדוד יצא לתרגיל גדודי רטוב (שימוש בירי חי) ביחד עם כוחות שריון, כוחות הנדסה, כוחות איסוף קרבי וכוחות מג"ב, שבמרכזו השתלטות על כפר פלסטיני הנשלט על ידי פעילי טרור.

"התרחיש בתרגיל הגדודי", מציין סא"ל וינברג, "היה שבמצב בו איו"ש תהיה זירה משנית לצד לחימה בלבנון או בעזה, חמאס ישתלט על שכונות מסוימות בעיר בית לחם ואנחנו נאלץ לפעול על מנת להחזיר את השליטה לידינו עם הכוחות שקיימים לרשותנו בגזרה".

האימון, הוא מספר, עבר בהצלחה, ולדבריו תוצאות הפיילוט של גדוד 8132 ישפיעו רבות על הכשרת יתר גדודי המילואים באוגדה לגדודי חוד: "במהלך האימון נלחמנו כתף לזחל הטנק. לוחמים יורו מצד אחד של הבתים ואילו בצד השני הטנקים התקדמו והרעישו עם ירי פגזים. לא כל יום יוצא לך לאסוף את כל חיילי הגדוד שלך ולבצע איתם אימון רחב מהסוג הזה".

"מבחינתי", מסכם סא"ל וינברג בסיפוק, "לאימון הזה יש חשיבות עליונה, כי הוא מאפשר לנו ליישר קו מקצועי ולקבוע סטנדרטים חדשים לרמת הלוחם בגדוד, ומעבר לכך, הוא מאפשר לחבר בין הלוחמים במילואים, שאינם מגובשים בהכרח כמו חיילי הסדיר שעברו את כל השירות יחד".