הצצה מיוחדת לחידושים נגד הטרור בגזרת יהודה

בימים אלה מבצעת חטיבה מרחבית יהודה מהפכה תפיסתית והנדסית של ממש, כשהמטרה ברורה לכולם - שמירת הביטחון של תושבי הגזרה והכנעת תשתיות הטרור. משדרוג מערך המעברים בחברון, דרך עמדות פילבוקס חדשות ועד למכשול בגובה 6 מטרים שימנע חדירה לאורך 42 קילומטר. מבט מיוחד לפעילות ההנדסית של כוחותינו באיו"ש

12.07.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

שמה של גזרת יהודה עלה בשנים האחרונות פעמים רבות לכותרות, ולא סתם. הגזרה השוכנת דרומית לירושלים, נחשבת למורכבת והחמה ביותר מבין שש החטיבות המרחביות של אוגדת איו"ש, בין היתר בשל החיכוך הרב והיומיומי בין האוכלוסייה הפלסטינית לאוכלוסייה היהודית במרחב העיר חברון ובעוטף ציר 60, שחוצה את החטיבה לאורכה.

בשל האתגרים המבצעיים שעומדים בפני הכוחות הפועלים בגזרה מדי יום ולילה, החליטו בכירי החטיבה, ובראשם מפקדה, אל"ם איציק כהן, לאמץ תפיסה חדשה שעונה לשם "מגן אבות". מטרתה להבטיח את היציבות והביטחון של תושבי האזור ולשפר את אחיזת צה"ל במרחבים המאוימים.

"התפיסה הזו יוצאת מתוך ההבנה שעל מנת למנוע אירועי טרור ביישוב היהודי, יש לסכל אותו מתוך מרחב האויב", אומרים גורמים בחטיבה ומסבירים: "הלוחמים יפעלו יותר בשטחי האבטחה במרחבים המאוימים על מנת להגדיל את אחיזת הצבא בנקודות המיועדות לפורענות ולדאוג שהטרור לא יפגע באזרחים".

אחד הכלים העיקריים שתפיסת "מגן אבות" מושתתת עליו, הוא השימוש באמצעים הנדסיים, שנועדו לייצר מרחב פעולה בטוח ללוחמי צה"ל לשם ביצוע עבודת הביטחון השוטף בצורה אפקטיבית ככל הניתן.

"המאמץ ההנדסי הוא מאמץ בלתי נפרד מהתפיסה עצמה", מבהיר רס"ן פסח, קצין ההנדסה בחטיבת יהודה. "בימים אלה אנחנו בעיצומה של מהפכה הנדסית בכל שטח החטיבה. אנחנו דואגים ללמוד את ההיסטוריה הגזרתית הרצופה באירועים ביטחוניים מורכבים, ולתת לה מענה הנדסי על פי הדרך שהתוותה התפיסה החדשה שמגדירה עבורנו כי הנחת תשתית הנדסית ראויה יכולה לשנות מציאות ולהביא לפריצת דרך במאבק נגד הטרור".

מעברים בטיחותיים ויעילים מתמיד


אחת הפעילויות המשמעותיות שביצעו כוחות ההנדסה של חטמ"ר יהודה בניהול מנהלת גבולות ותפר היא החלפת החסמים הישנים שניצבו במעברים בין המרחבים הפלסטינים ליישוב היהודי בחברון, לחסמים ממוגנים יותר, יעילים יותר ומודרניים יותר. "בשל הימצאותם של החסמים הללו במרכז נקודות החיכוך בין האוכלוסייה היהודית לפלסטינית בעיר חברון, הלוחמים היו נתונים פעמים רבות למטחי אבנים, רימונים, מטענים מאולתרים ובקבוקי תבערה איתם המכולה הישנה שנועדה להגן עליהם לא הצליחה להתמודד והיא אף נשרפה מספר פעמים", מסביר רס"ן פסח.

בשל חסרונותיה של העמדה הישנה, הוקמו שלושה חסמים חדשים במעברים במהלך גל הטרור האחרון, בעוד חסמים נוספים נמצאים בבנייה וצפויים להיות מוכנים בעתיד הקרוב. החסמים החדשים ממוגנים יותר נגד הטרור העממי שנפוץ במרחב, והם מצוידים באמצעים טכנולוגים מתקדמים שיאפשרו בידוק מהיר של העוברים ולנטרול חשודים הבאים לפגע ביישוב היהודי.

"לא ניתן להיכנס למרחב היישוב היהודי מבלי לעבור באחד החסמים", מציין רס"ן פסח ומוסיף: "מאז ששדרגנו את המעברים בין המרחב הפלסטיני ליישוב היהודי חל שינוי של שמיים וארץ מבחינת הטרור במרחב. מתחילת השנה, נתפסו בחסמים החדשים כבר 25 פלסטינים החמושים בסכין, ולמעט מספר אירועים ספורים של זריקות אבנים לעבר המעברים, לא התרחשו אירועי טרור משמעותיים בקרבת החסמים כמו בעבר. אך גם אם יהיו כאלה, החסמים החדשים יועדו להתמודד עם כל פגיעה ולספוג אותה מבלי שתשקף סכנה לחיי הלוחמים שמאיישים את העמדה".

שיפוץ עמדות הפילבוקס והמוצב הפלוגתי החדש

בנוסף לשינוי שהתחולל במעברים, הושקעו גם משאבים רבים בחידוש מערך הפילבוקסים בגזרה.  "לאורך התקופה האחרונה ניהלנו פרויקט מקיף שבתומו מיגנו וחידשנו את כל הפילבוקסים בגזרה", מגלה קהנ"ח יהודה. "דאגנו לגדר את הפילבוקסים, להרחיב את שטחם ליצור בהם מרחבי אבטחה ממוגנים". 
"מבחינתי", הוא מוסיף, "הפילבוקסים צריכים להיות בעלי היכולת להתמודד עם תרחיש קיצון, ועל כן אני, כמפקד ההנדסה בחטיבה, צריך לדאוג שהלוחמים שלי יהיו מוגנים בצורה הטובה ביותר, ושיוכלו להוציא לפועל פעילויות מסכלות טרור במרחב עליו הם אמונים בצורה היעילה ביותר".

דוגמה טובה לביטוי תפיסת "מגן אבות" בתהליך השיפוץ והחידוש של עמדות הפילבוקס ביהודה הוא 'מוצב דרור'. המוצב ממוקם ליד הכפר ג'אבל ג'ואר הפעיל מבחינת פח"ע, וסמוך לסמטת המתפללים בה נהרג מפקד החטיבה לפני 15 שנה, אל"ם דרור וינברג ז"ל.

"לאור התפיסה החדשה שאומצה בחטיבה, ועל מנת לשמור על האיזון ולמנוע התלקחויות והסלמה ביטחונית, הוחלט לשקם את המוצב ולאייש אותו מחדש בצוות לוחמים שידאגו לבצע פעולות סיכול ושיבוש הטרור הגזרתי", מסביר רס"ן פסח.

בפילבוקס הושקעה עבודה רבה והוא הורחב כמעט פי 3 מגודלו המקורי, תוך גם חידוש מערך ההגנה שלו בסטנדרט הגבוה ביותר. המטרה היא שהלוחמים שישהו בו יקבלו את התנאים הבטיחותיים האולטימטיבים ויוכלו לבצע פעילות מבצעית אפקטיבית והגנה שוטפת.

"מאז שקם המוצב לפני חודש", מעיד קצין ההנדסה של החטיבה, "חדלו זריקות בקבוקי התבערה והאבנים במרחב, וזה מוכיח עבורנו את החשיבות של נוכחות כוח צבאי מרתיע במרחבים חמים ולא יציבים מבחינה ביטחונית".

מעבר לחידוש ושכלול מערך הפילבוקסים הקיים בשטחי החטיבה, כוחות ההנדסה פועלים בימים אלה גם בהקמת מוצבים חדשים, וזאת על מנת לייצר רצף מוצבים רחב יותר שיאפשר פיקוח טוב ומקיף יותר על כלל מרחבי החטיבה.

"במהלך השנה האחרונה הקמנו פילבוקס חדש על ציר 60, בסמוך לצומת בו נרצח הרב מיכאל מרק ז"ל באירועי גודל השעה, מקום אשר נחשב גם היום למאוים ולמוקד התרחשות שדורש נוכחות צבאית שתדאג לספוג ולמנוע את ניסיונות הפיגועים במרחב", מדגיש קצין ההנדסה החטיבתי.

עוד הוא מוסיף, כי בניית הפילבוקסים החדשים עוד נמצאת בעיצומה, ובקרוב עתידים לעלות על הקרקע עוד פילבוקסים במרחב ציר 60 ומוצבים נוספים במרחבים אסטרטגיים הדורשים הגנה, כמו ביזור "משולש חורסה" בהר חברון. 

הפילבוקס במרחב זה יסייע גם בהכוונת אזרחים ומניעת כניסה לכפרים וערים ערביות כגון דורא, דבר שכבר קרה מספר פעמים בעבר, והיווה סיכון ממשי לחיי אדם.

"אנחנו גם דואגים להרחיב את המוצבים שלנו מעבר לעמדת הפילבוקס הסטנדרטית וזאת בהתאם לצרכי המרחב", מציין רס"ן פסח. מחודש יולי התחילו כוחות ההנדסה בבניית מוצב חדש בשכונה הערבית 'אבו סנינה' בחברון: "עד עתה היה שם פילבוקס מחלקתי קטן, אך בשל העובדה שהשכונה שולטת כמעט בכל מרחב היישוב היהודי בעיר ועל מנת ליישם את התפיסה החטיבתית שדוגלת בפיתוח אחיזה איתנה יותר בקרקע והגנה מקיפה ועמוקה יותר של כוחות צה"ל על מרחבים מאוימים, הוחלט לבנות מוצב חדש וגדול יותר".

42 ק"מ של מכשול בגובה 6 מטרים


ואם החסמים והמוצבים החדשים לא מספיקים, גם גדר התפר עוברת מהפכה. לאור פריצות בחלק מהגדר הישנה הוחלט להקים מכשול בגובה שישה מטרים מתרקומיא ועד למיתר - לאורך 42 ק"מ סך הכל.

"המכשול החדש, שבנייתו תסתיים בחודשיים הקרובים, גבוה פי שניים מהגדר הקודמת וימנע באופן מוחלט מעבר של שב"חים או מבריחים לאורך כל אורכו, זאת בשל גובהו הרב והמענה האיסופי שהיא נועד לספק", מבהיר רס"ן פסח.

אך אנשי החטיבה מתכוננים גם לתרחיש בה בעיית השוהים הבלתי חוקיים והמבריחים לא תיפתר בעקבות המכשול, וכי אותם פלסטינים שרוצים להיכנס לשטח שבריבונות ישראל יסטו למרחב פריץ אחר כמו אזור 'ספר המדבר'.

"לתרחיש כזה הכנו תכנית העונה לשם 'שערי יהודה',  שנועדה לטפל בבעיית השב"חים בגזרה", מבהיר רס"ן פסח ומפרט: "במסגרת התכנית, מרחב 'ספר המדבר' יפוקח על ידי אמצעים חכמים שיאפשרו גילוי ואיתור התרחשויות חשודות על ידי אמצעים מתקדמים שיסרקו את הגזרה, ובנוסף יתבצע חיזוק המאמץ המודיעיני וההנדסי במרחב, פעילות במרחבי האבטחה והמעברים הקיימים בה, ביצוע נקודות בידוק רבות יותר שישפרו את האחיזה ואת סמכויות האכיפה בשטח וכמובן הרחבת פעילות כוחות צה"ל הסדירים שידאגו לשמירת הביטחון ולסיכול כל תשתית טרור שתקום באזור".

מבט לעתיד


ואם חשבתם שאחרי כל החידושים האלה, אנשי חטיבת יהודה ירשו לעצמם להוריד את הרגל מהגז, במהרה תגלו כי טעיתם. "אמנם ניתן לראות באופן חד משמעי את ההשפעה של הפעילויות ההנדסיות בחטיבה על הטרור הגזרתי שירד באופן משמעותי, אך עבודה רבה עוד לפנינו", משוכנע קצין ההנדסה של חטמ"ר יהודה.

"המוטו של מערך ההנדסה בחטיבה שלנו הוא 'מעצבים את המציאות, מכתיבים את ההיסטוריה', ולכן נמשיך לפעול בכל המישורים ולתת מענה הנדסי-מבצעי לכל אתגר אליו נידרש על מנת להבטיח את ביטחון אזרחי מדינת ישראל וביטחון חיילנו".