התכנית החדשה ללוחמים באיו"ש

בצה"ל שקדו בחודשים האחרונים על תכנית חדשה לפיתוח הכשירות המנטלית והערכית של הלוחמים ביהודה ושומרון, זאת לאור המורכבות בגזרה, שפועלת מסביב לשעון לסיכול טרור. בין היתר כוללת התכנית: הכנות מיוחדות לפני משימה, סיורים מקדימים להכרת השטח, דימוי תרחישים, ובהמשך - פיתוח אפליקציה ייעודית ללימוד ערבית

12.02.17
מערכת אתר צה"ל

המציאות ביהודה ושומרון היא מורכבת מאוד – מתחים עם אוכלוסייה פלסטינית, טרור עממי, ניסיונות פיגוע, מעבר מהיר בין מצבי שגרה לחירום וסיקור תקשורתי צמוד. בצה"ל החליטו בחודשים האחרונים להשקיע משאבים נוספים בהכנה המנטלית והערכית של הלוחמים בתעסוקה מבצעית בגזרה, כשעל המשימה החשובה הופקד מח"ט אפרים, אל"ם רועי שטרית.

אחת התובנות שעלו מתוך הדיונים בנושא היא חשיבות התקשורת של הכוחות בשטח עם הפלסטינים בגזרה – שבאה לידי ביטוי הן מבחינת ידיעת השפה הערבית והן בהכרת התרבות הערבית. בצה"ל הבינו שהלוחמים חייבים להעשיר את אוצר המילים הבסיסי שלהם בשפה הערבית כחלק מפעילותם היום יומית במרחב. לאור זאת, נשקלת האפשרות לפתח אפליקציה מיוחדת ולא מסווגת שתלמד את החיילים מילים חשובות בערבית ותכלול מידע על התרבות הערבית. "החייל חייב להבין את הצד השני", מדגיש מפקד החטיבה. "אם הוא נכנס לבית פלסטיני לצורך מעצר הוא מוכרח להקפיד על כללי ההתנהגות הנדרשים ממנו, זה קריטי לביצוע המשימה".

בנוסף, על מנת ליצור שפה משותפת לגבי מידת הפעלת הכוח הדרושה בנסיבות המשתנות, הוחלט לייצר כלי לוויסות תגובתי. מעבודת מחקר בנושא, עולה שניתן לשנות רגשות על ידי שינוי המחשבות, כך שבאמצעות הדמיה וניתוח סיטואציות ינסו לווסת את תגובות הלוחמים במצבים קשים ולמנוע תגובות לא רצויות, העלולות להיווצר בנסיבות מסוימות. לטובת מטרה זו, וכחלק מהתכנית החדשה, יצפו הלוחמים בסרטונים המציגים דילמות המבוססות על אירועים שהתרחשו ותוחקרו במרחב - על מנת לעורר שיח ערכי מעמיק.

התפיסה החדשה נבחנת, מפותחת ומשודרגת כל העת כחלק ממסמך הפקודה הערכית, זאת במטרה להכין את הלוחמים באופן הטוב ביותר לקראת הקו המבצעי. "המטרה העיקרית היא להקנות מיומנות ולפתח כשירויות מקצועיות במתן כלים להתמודדות עם האתגרים באיו"ש", מסכם אלוף-משנה שטרית. "מחובתנו להעניק ללוחמים כלים להתנהגות נדרשת וזה חלק בלתי נפרד מהמשימה".