"חניון הטרור" נחשף

הדגמים, הצבעים והגדלים אומנם שונים - אבל לכל המכוניות במקום הזה מכנה משותף אחד: הן שימשו מחבלים לביצוע פיגועים נגד חיילי צה"ל ואזרחי ישראל. כתבנו ביקר ב"חניון הטרור" בחטמ"ר עציון ושמע איך פועלים נגד כלי הרכב שמשמשים אמל"ח לכל דבר: "המסר שלנו חד וברור - כל מחבל, כל תשתית טרור וכל אמצעי המשרת את הטרור, ייתפס ויוחרם"

23.03.17
מיכל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כמעט מדי יום פועלים כוחות צה"ל לאיתור אמצעי לחימה והחרמתם מידי גורמים עוינים אשר עלולים לפגוע בביטחון אזרחי מדינת ישראל. יש שנוטים לחשוב בטעות כי אמצעי הלחימה שנתפסים הם רק רובים, אקדחים, סכינים ומחסניות, אך ביקור בחניון במפקדת החטיבה המרחבית עציון מוכיח כי גם מכונית עלולה לשמש אמל"ח לכל דבר.

"ככל שהתגבר גל הטרור בין 2015 ל-2016 והתרבו אירועי הפח"ע באזור יהודה ושומרון, דאגנו ללמוד את האיומים החדשים במטרה לתת את המענה המתאים ביותר לטרור", מספר מח"ט עציון, אל"ם רומן גופמן. "כחלק מיישום תפיסת הסיכול המורחב בפיקוד המרכז, אנחנו לא פועלים רק נגד המחבלים שמבצעים בפועל את הפיגועים, אלא גם נגד המעגל הסובב אותם, ודואגים לתפוס ולהחרים כל אמצעי שעלול לשמש אותם".

נכון להיום בחניון כ-40 מכוניות. הן אומנם שונות זו מזו בצבעים, בדגמים ובגדלים, אך לכולן מכנה משותף אחד: הן שימשו לפיגועי דריסה, פיגועי ירי, יידוי אבנים, זריקת בקבוקי תבערה, הסעת מחבלים או כל סוג אחר של טרור.

"ניתן לחלק את כלי הרכב בחניון לשני סוגים מרכזיים", מסביר לנו אל"ם גופמן ומפרט: "מצד אחד מכוניות פרטיות או גנובות. המפגע הבודד, לדוגמה, יכול לקום בבוקר כאדם מן המניין ולהחליט לפתע במהלך נסיעה ובלי התרעה מוקדמת כי בכוונתו לנסות ולפגע באמצעות מכוניתו הפרטית באזרחי מדינת ישראל או בחיילי צה"ל. לכן, עלינו לזהות את האנשים האלה לפני-כן, לעצור אותם ולדאוג להחרים מהם כל אמצעי שיסייע להם לבצע את הפיגוע הבא".

כלי הרכב מהסוג השני שתמצאו כאן נקרא "משטובה". מדובר במכונית שירדה מהכביש בארץ ונמכרה לפירוק ליזמים פלסטינים שמשפצים וסוחרים בה שלא כחוק. כיום מכוניות מסוג זה נפוצות מאוד בשטחי יהודה ושומרון. במרבית הפיגועים שיוצאים לפועל באמצעות כלי רכב, נעשה שימוש ב"משטובות".

"מדובר בסוג מכונית שאין עליה שום פיקוח ושניתן לסחור בה במחיר נמוך יותר בהרבה ביחס למכונית תקנית אחרת", מפרט מח"ט עציון ומוסיף: "עובדות אלו גורמות למחבלים להעדיף את ה-"משטובה" על פני המכונית הפרטית. לא רק שהיא זולה יותר, גם לא ניתן לאתר את הבעלים של הרכב - כי מבחינה רשמית הוא הרי נמכר לפירוק וירד מהכביש".

לפי הנתונים, מתחילת 2017 נתפסו כבר יותר מ-70 כלי רכב שנעשה בהם שימוש לטרור והתחלופה בין המכוניות בחניון היא יומיומית. "על מנת לאתר אותן", מספר אל"ם גופמן. "אנחנו אוספים מידע 24/7 באמצעות המודיעין והשב"כ ומזהים כל רכב חשוד בגזרה. אנחנו יודעים להפעיל את הכוחות שלנו בשטח בשביל לסגור מעגל ולהחרים את הרכב ולהביאו לשטח החניון".

החניון הוא לא התחנה האחרונה של המכוניות. "בהתאם להליך המשפטי נגד החשודים שניסו לפגוע בביטחון אזרחי המדינה, נקבע גם דינו של הרכב", מציין מח"ט עציון. "פעמים רבות מחליט בית המשפט כי יש להרוס את הרכב, ולעתים אנו מעבירים את המכונית לטיפול משטרה, ששותפה גם היא בהליך זיהוי והחרמת הרכב".

לפי דבריו של מח"ט עציון, תפיסת המכוניות והחרמתן תורמת למגמת הירידה במספר אירועי הטרור, ומשפרת את ההרתעה: "את המחבלים מהדור החדש אנחנו צריכים לא רק להכריע, אלא גם להרתיע וכך למנוע את ניסיונות הטרור הבאים".

"ברור לי שעל אף תפיסת הרכבים הרבים ימשיכו מחבלים לסחור במכוניות ולנסות להוציא לפועל פיגועים", מבהיר אל"ם גופמן ומדגיש באותה נשימה: "אך אנחנו יודעים שאין נוסחת קסמים לחיסול הטרור, וכי עלינו להמשיך לבצע את העבודה שלנו בצורה הטובה ביותר. נמשיך לדבוק ביעד והמסר שלנו הוא חד וברור - כל מחבל, כל תשתית טרור וכל אמצעי המשרת את הטרור, ייתפס ויוחרם על ידי צה"ל על מנת לשמור על ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל".