כך נראה המאמץ למניעת חדירת שוהים בלתי חוקיים באיו"ש

מדובר בתופעה שעלולה להסתיים בפיגוע ובאבידות. שוהים בלתי חוקיים שמנסים לחצות את גדר הביטחון ולחדור מיהודה ושומרון לערי ישראל. מפקדי גזרת התפר מספרים כיצד נלחמים באחד האתגרים המורכבים ביותר: "אנחנו שומרים על מוכנות וערנות 24 שעות ביממה כדי להגן על ביטחון התושבים"

21.12.16
מערכת אתר צה"ל

אחד האתגרים המרכזיים המעסיקים את מערכת הביטחון בשנים האחרונות הוא תופעת השוהים הבלתי חוקיים (שב"חים), החוצים את גדר הביטחון מאזור יהודה ושומרון לתוך ערי ישראל.

הכוחות המגנים בגזרות התפר מכירים את התופעה היטב. "אנו מודעים לכך שיש שב"חים שחוצים את הגדר במטרה לעבוד ולהביא כסף הביתה" מספר גורם בכיר באוגדת איו"ש. "עם זאת, הבעיה המרכזית שאנו מוצאים בתופעה היא זליגת טרור ומפגעים לעורף ישראל".

ואכן, בשנת 2016, כך לפי הנתונים, לא מעט מהפיגועים בוצעו על ידי שב"חים שעברו את הגדר. "מתוך הבנה כי פעילות הטרור רוכבת על תופעת השב"ח, פיתחנו תפיסות ושיטות הגנה מתקדמות סביב הנושא, במטרה לצמצמם את היקף החוצים ולייצר הרתעה בדגש על המפעילים של התשתיות: המסיעים, מורי הדרך ואף הרכבים עצמם", מסביר הגורם.

סא"ל עומר כהן הוא מפקד גדוד נחשון של חטיבת כפיר, אשר מבצע תעסוקה מבצעית בגזרת החטיבה המרחבית אפרים. כהן מספר כי זוהי גזרת תפר הסמוכה למרכז הארץ, כשלאורכה 144 ק"מ של גדר מערכת; דבר ההופך את נושא הטיפול בשב"ח לאחד מתחומי העיסוק המרכזיים בחטיבה.

"עוד לפני הגעתנו לגזרה פיתחה החטיבה שיטה להגנת הגדר ולטיפול בשב"ח, וכוחות הגדוד מיישמים אותה כעת בשטח", מסביר סא"ל כהן. "אם לפני שנה הכוחות היו תופסים אדם בעת ניסיון לחצות את הגדר, מחזירים אותו ובכך היה מסתכם האירוע, כיום ניתן להזין לו עבירת שב"ח במשטרה ובפעם השנייה שנתפס כבר אפשר להביא אותו בפני שופט".

מאמץ הסיכול של הגדוד בגזרה הוא נרחב ונעשה בשיתוף פעולה עם גורמים כמו מג"ב וכוחות משטרה, מודיעין ומערך איסוף רחב, כשהיעד של המערכה נגד השב"ח איננו השוהה הבודד. "המטרה המרכזית היא לפגוע בתשתיות הפועלות באופן לא חוקי ושדרכן עוברים לעורף אלפי שב"חים, בהם גם מפגעים, לייצר הרתעה ולמנוע זליגה של מפגעים", הוא מציין.

חטיבת תפר נוספת היא החטיבה המרחבית "יהודה". גזרת החטיבה היא בין החמות והמורכבות באיו"ש. לצד ההתעסקות האינטנסיבית סביב העיר חברון, המהווה מוקד חיכוך משמעותי, ולצד ההגנה על ציר 60 המאתגר, מתמודדים הכוחות גם עם תופעת השב"ח במרחב.

 ב-8 ביוני 2016, אירע פיגוע שטלטל מדינה שלמה. שלושה מפגעים יצאו מהכפר יטא שבגזרת יהודה, הגיעו אל התחנה המרכזית באר שבע, ומשם, לבושים בחליפות נסעו למרכז תל אביב, וביצעו במתחם שרונה את אחד הפיגועים הקשים ביותר בגל הטרור של אותה התקופה. שניים מהמחבלים התיישבו באחת המסעדות ופתחו בירי לכל עבר באמצעות נשק מייצור עצמי. בפיגוע הקשה נהרגו שלושה ישראלים.

בעקבות האירוע, הוחלט לקדם בניית גדר חדשה, שתסייע להגן על מרחב התפר. כחלק מתפיסת ההגנה המורכבת של הגזרה, הוצב גדוד שעיקר עיסוקו הוא שמירה על גבולות הגזרה ומניעת מעבר שב"חים.

סרן גונן ברסלר, מ"פ בגדוד 77 של חטיבה 7, המפקד על פלוגה הפועלת בגזרת התפר סמוך לישוב מיתר, מסביר על ההתמודדות: "אנו פועלים לא רק כנגד אותו שב"ח המנסה לעבור את הגדר, אלא גם כנגד החוליה, אותה תשתית המסייעת לכך. הנהג, הן מהצד הפלסטיני והן מהצד הישראלי, המשלח, האדם המספק את הרכב וכל מי שמסייע לפעילות".

"כוחות הגדוד והפלוגה שומרים על מוכנות וערנות 24 שעות ביממה. בהובלת החטיבה יוצא הגדוד למגוון פעילויות במרחב הגדר: שומרים על המרחב במהלך היום, ומסכלים תשתיות בלילה. הכול כדי להגן על ביטחון התושבים", הוא מסכם.