כך שומטים את הקרקע מתחת לרגלי הטרור

מדי יום נעמדים צעירים פלסטינים מאוניברסיטת 'אל-קודס', שהפכה למוקד טרור, בקצה גדר הביטחון ומשליכים מטענים, בקבוקי תבערה ואבנים לעבר כוחות צה"ל. כתבנו התלווה למבצע מיוחד של לוחמי ההנדסה להריסת "ההר" ממנו פעלו המפגעים: "הלילה הצלנו חיים"

22.02.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

שש וחצי בערב. לוחמי הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) של גדוד הנדסה קרבית 601 בחטיבת עציון מתחילים להעמיס את האפודים והקסדות לרכב ה-"זאב" לקראת היציאה למבצע. כולם דרוכים ומוכנים, ויודעים שהלילה הם לא יניחו את הראש ולא יעצמו את העיניים לרגע. הלילה עליהם לבצע פעילות בה עוד טרם התנסו, ולכן מוטלת עליהם חובת ההוכחה שהם יכולים לעמוד בכל אתגר, בכל תנאי שטח ובכל שעה ביום.

חצי שעה לאחר מכן, בזמן שכל חיילי הבסיס נכנסים לחדר האוכל, הרכב עמוס הלוחמים נעמד מול שער היציאה של מפקדת חטיבת עציון. נהג ה"זאב" מחכה לקבלת אור ירוק להתחלת התנועה, ובינתיים לוחמי ההנדסה מתחילים לספר על שעתיד להתרחש הלילה.

"מזרחית לירושלים יש עיירה פלסטינית בשם אבו דיס", מספר סמ"ר דביר נוי, לוחם בכוח, ומרחיב: "בתוכה, שוכנת אוניברסיטת 'אל-קודס' שהפכה עם השנים למוקד טרור, ובצמוד לה ניצבת גדר הביטחון - רצף בטונדות ענקיות בגובה חמישה מטרים שנועדו לבלום פיגועים והסתננויות מחבלים לשטח ישראל. במהלך השנים הצטברו הרבה חומרי בניין וחול ליד החומה והתוצאה היא שצעירים נעמדים מדי יום בקצה החומה וזורקים אבנים, בקבוקי תבערה ומטענים מאולתרים לעבר ציר הביטחון הישראלי שעובר בצידה השני של הגדר".

"המטרה שלנו", מדגיש סגן אדר שרוני, מ"מ צמ"ה 601, "היא להגיע למקום עם הכלים הכבדים שעומדים לרשותנו ו"להוריד" את ההר שהצטבר במקום בשביל להפסיק אחת ולתמיד את ניסיונות הפח"ע בכוחות צה"ל שעוברים בציר המערכת".

מכיוון שמדובר בגזרה חמה ופעילה מאוד מבחינת טרור - הזמן הוא גורם משמעותי. "אנו יודעים שעלינו להשלים את המשימה ביעילות ובמהירות על מנת שנוכל להימנע ככל האפשר מהפרות סדר במקום", מסביר סגן שרוני. 

בשבע וחצי בערב ה-"זאב" חוצה את גבולות המפקדה ומתחיל לנוע לכיוון היעד הבא. בתוך דקות כבר התחלפו השיחות הערות בדממה דרוכה. הלוחמים משקיפים מבעד לחלונות הקטנים והממוגנים בסורגים, וצופים בבתי האבן המוארים שמבצבצים מהר להר.

בתום תדרוך אחרון הם נוסעים למוקד הפעילות. במהלך הנסיעה הרכב סופג מספר אבנים שנזרקות מעבר לגדר הביטחון. "זה בדיוק מה שבאנו למנוע היום", נשמע קולו של אחד הלוחמים. לאחר דקות ספורות הם חוצים את החומה הגבוהה. עכשיו ניתן להכריז על תחילת המבצע.

לפעילות הזו שותפים כוחות גדולים הנעזרים בציוד מיוחד: כוחות הצמ"ה של חטיבת עציון, שתי פלוגות מג"ב שמאבטחות את הצירים ומונעות הפרות סדר, שני באגרים, שופל ושמונה משאיות לפינוי החומרים שנערמו לצד החומה. 

הצירים שמקיפים את אוניברסיטת הטרור מלאים בלוחמי מג"ב שלא נותנים לאף אדם להתקרב לאזור שלא כצורך. בינתיים, הכביש הצר שמפריד בין החומה לאוניברסיטת אל קודס הופך לאתר עבודות. 

הבאגרים עובדים במרץ, המשאיות נכנסות בסבבים ומפנות ללא הרף את הכמות העצומה של העפר, חומרי הבניין והאשפה עליהם עמדו המפגעים. מדי פעם נשמעים רעשי פיצוץ קלים מגזרת הפעילות של מג"ב, אבל לוחמי ההנדסה לא נותנים לרעש להפריע להם וגם לא לגשם שמלווה אותם מתחילת המבצע. הם באו בשביל להשלים את המשימה ולעשות את העבודה שהוטלה עליהם - שיתוק הטרור בגזרה.

החיילים עובדים ללא הפסקה ולא מורידים את העין מהמטרה. הם יודעים שהם חייבים להשלים את המשימה לפני שהשמש תזרח ותעיר את אנשי העיירה למחזה הפעילות הצה"לית בשטחם. עם עלות השחר עלול להתאסף המון שינסה לסכל את הפעילות המבצעית החשובה. 

לאחר מספר דקות מדווח מפקד המבצע שכל שנותר מהרי הפסולת הועמס עתה על המשאיות, וכעת הגיע השעה לצאת מהעיירה. עם תחילת התנועה, מיידים מספר צעירים אבנים לעבר הכוחות. 

זה לא השפיע כלל על הלוחמים שעבדו קשה כל הלילה. מבחינתם, הם עשו את שלהם - והשלימו את המשימה. "הצלחת המבצע תמעיט באופן משמעותי את זריקות האבנים והמטענים על ציר המערכת", מסכם בסיפוק סגן שרוני. "בזכות העבודה הקשה שלנו לאורך הלילה, הצעירים של אוניברסיטת אל-קודס לא יוכלו יותר לנצל את הפסקות הלימודים בזריקת אבנים לעבר כוחותינו ואזרחי עציון. מבחינתנו, הלילה הצלנו חיי אדם".