צפו: החמ"ל שיגן על כביש 443 נחשף

יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ופגיעות בכלי רכב ואזרחים ישראלים. כביש 443 הפך בשנים האחרונות מטרה לגורמי טרור עוינים. בימים אלה מוקם בפיקוד המרכז חמ"ל מיוחד חדש: יותר מ-270 מצלמות חכמות שמתצפתות מסביב לשעון - במטרה למנוע את האירוע הבא. כך זה נראה

27.12.16
מערכת אתר צה"ל

כביש 443 הוא ציר מרכזי ואסטרטגי בגזרת איו"ש, שמחבר את ירושלים לגוש דן והשפלה, ולאורכו שלושה מחסומים: מכבים, עופר ובל.

בעבר, תצפתו מצלמות של מספר חמ"לים על עורק התחבורה הזה, אך בשל התגברות אירועי הטרור בו בשנים האחרונות, בהם רצח שלומית קריגמן ז"ל וזיו מזרחי ז"ל, והצטברות מקרי יידוי אבנים ובקבוקי תבערה - הוחלט על הקמת החמ"ל המיוחד שמוקם בימים אלו ממש.

המצלמות החכמות בחמ"ל הייעודי, שפותחו באמצעות צה"ל וחברות אזרחיות, מזהות כל תנועה בשטח באמצעות סריקה חכמה, מה שיכול להביא לסגירת מעגל מהירה בשיתוף עם גורמי המודיעין השונים.

בכל רגע נתון, יום ולילה, פועלות בחמ"ל שתי תצפיתניות, שעוקבות וסורקות את השטחים שמזוהים על ידי המערכת כחשודים.

"בעזרת העבודה בחמ"ל נוכל גם לחזק את תחושת הביטחון בקרב האזרחים", מציינת סרן אביטל חיימן, מפקדת פלוגת התצפיות של חטמ"ר בנימין, ומספרת כי 80% מהדיווחים של אזרחים על פעילות חשודה בכביש מתבררים כהתרעות שווא: "כמו למשל תושב האזור ששמע פגיעה של אבן זעירה במכונית, וחשב שמדובר בפח"ע, אך למעשה זו הייתה אבן זעירה שנפלה ממשאית חצץ".

לדבריה, כחלק מהתפיסה של החמ"ל החדש, יש שיתוף פעולה הדוק עם משטרת ישראל, מג"ב וכוחות הצלה נוספים כדי לסכל אירועים במהירות.

בפיקוד המרכז אומרים כי הנוכחות המוגברת, המעקב הצמוד אחר המצלמות בשטח והיכולות הטכנולוגיות המתקדמות יובילו לירידה משמעותית באירועי הטרור בכביש, כבר החל מהשנה החדשה. "המטרה שלנו היא אפס אירועים בכביש", מדגישה סרן חיימן.