15 תרחישים בפחות מ-24 שעות

משנה: בחטיבה המרחבית אפרים יודעים היטב שהדרך הטובה ביותר להיערך לכל תרחיש בגזרה היא באמצעות תרגול. אבל איך מתרגלים 15 תרחישים שונים בפחות מיממה? יצאנו לבדוק

19.09.17
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

לוחמי חטיבה מרחבית אפרים, ביניהם גדוד נחשון ודוכיפת של חטיבת כפיר, יצאו השבוע לתרגיל רחב שנועד לדמות הסלמה בגזרה.

במהלך קרוב ליממה הצליחו בחטיבה לתפעל כ-15 תרחישים שונים ומגוונים שנועדו לבחון את מענה הכוחות ויכולתם המבצעית. "התרחישים דימו מצב של הסלמה בעצימות משתנה", מסביר סא"ל עומר כהן, מפקד גדוד נחשון שתופס קו בגזרה.

"המטרה העיקרית", הוא מוסיף, "הייתה לבדוק את הגמישות של החיילים והמפקדים בהפעלת הכוח, את מיצוי אמצעי הלחימה והיכולות שקיימות לצה"ל ביהודה ושומרון, והעלאת כשירות המסגרות המבצעיות שנמצאות בגזרה לקראת הסלמה אפשרית באיו"ש".

בהתחלה נדרשו הלוחמים לתפעל אירועים מדודים שאיתם הם גם נפגשים בשגרה, כמו הפרות סדר או זריקות אבנים ובקבוקי תבערה. אך ככל שהאימון התקדם התרחישים הפכו לקיצוניים יותר, עד לכדי פיגועי ירי, אירוע חטיפה, חדירה ליישוב ולמבני ציבור ואף פיגוע מיקוח עם בני ערובה.

כלל התרחישים נועדו להכין את אנשי החטיבה להסלמה ביטחונית בגזרת לחימה אחרת, דבר שיגרור הסלמה גם בגזרת איו"ש. "אנחנו מבינים כי אם תיפתח חזית נגד צה"ל באחת הגזרות, גזרת איו"ש צפויה להתחמם גם כן - ועלינו להיות ערוכים לכך", מציין המג"ד.

התרגיל החטיבתי באפרים התקיים במקביל לתרגיל הגיס הצפוני שערך צה"ל בשבועות האחרונים, בו לקחו חלק מלוחמי גדוד נחשון, שעלו צפונה ביחד עם הסמג"ד ישירות מן הגזרה. "העובדה שהתרח"ט התקיים במקביל לתרג"ס, אפשר לנו לתרגל באופן הטוב ביותר מצב בו עלינו להגן על הגזרה ובנוסף ליזום פעילות התקפית להכרעת האויב, תוך כדי שחלק מכוחות הגדוד נדרשים לעלות לחזית לחימה אחרת הרחק מאיו"ש".

אך מלבד תרחיש הסלמה כזה, התרגיל גם נועד להכין את כוחות החטיבה למתיחות הביטחונית האופיינית לתקופה זו. "גדוד נחשון לקח חלק מרכזי באירועי 'גודל השעה' שהחלו בדיוק לפני שנתיים, ולכן אנחנו בעלי ידע וניסיון על שיכול להתרחש פה במהלך החגים הקרובים. התרח"ט פתח את עינינו והכין אותנו טוב יותר לקראת התקופה הקרובה".

"מבחינתי", הוא ממשיך, "תרגיל טוב זה תרגיל שיש מה ללמוד ממנו - והתרגיל הזה היה מעולה", הוא מכריז, "הכוחות מחוברים לרחשי הקרקע, ערניים יותר מאי פעם ומוכנים כעת לכל אתגר בגזרה".

"מפקד האוגדה היוצא, תא"ל ליאור כרמלי, תמיד היה אומר ש'במקום בו יש אזרחים - הם צריכים לפגוש שגרה, ובמקום בו יש אויבים - הם צריכים לפגוש צבא'", מוסיף המג"ד ומסכם: "אני רוצה שאזרחי מדינת ישראל ייהנו ויבלו בחגים מתוך ידיעה שאנחנו מיישמים את המשפט הזה, ונהיה שם דרוכים ומוכנים להתמודד עם האויב ולשמור על שגרת חייהם".