איך משתלטים על שלושה אירועי טרור בו זמנית?

כיצד מתכוננים בפיקוד המרכז לבוקר בו הכוחות יצטרכו להתמודד בבת אחת עם מספר אירועי טרור משמעותיים ובכמה זירות שונות במקביל? בשבוע שעבר התקיים תרגיל פיקודי רחב שנועד להכין את הלוחמים לרגע האמת

05.07.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

אחת התופעות השכיחות יותר בשנים האחרונות איתה מתמודדים במרחב פיקוד המרכז היא הטרור העממי. מדובר במפגע בודד, או בחוליה עצמאית, שיוצאים על דעת עצמם כדי לבצע פיגוע - לרוב מסיבות אישיות או בעקבות השראה מאירועים קודמים.

אך בפיקוד המרכז לא שוכחים את האיומים שהיו נפוצים יותר רק כמה שנים קודם לכן בגזרה, כשחוליות טרור חמושות ומאורגנות נשלחו לבצע פיגועים גדולים בעומק העורף הישראלי.

על מנת להתכונן לתרחיש מתפרץ של טרור מאורגן בגזרה, יצאו בשבוע שעבר בפיקוד לאימון מיוחד בשם "כחול לבן", במהלכו תרגלו המפקדים והלוחמים הפרוסים לכל אורך הגזרה התמודדות עם פיגועים משמעותיים בכמה אזורים במקביל ובטווח זמנים קצר במיוחד.

"התרגיל נולד בראש ובראשונה מהצורך שלנו לדעת להתמודד עם אירוע טרור מתפרץ ומתוכנן שדורש מאיתנו לעבור בבת אחת מ-0 ל-100", מסביר רס"ן משה בראל, קצין אג"ם של חטמ"ר הבקעה ואחד ממתכנני התרגיל. "הוא מאפשר לנו לתרגל מענה הולם לאירוע רב מוקדי בפרק זמן קצר, ולבלום את הטרור בצורה המקסימלית".

פיגוע רודף פיגוע

התרגיל החל בשעה שש בבוקר, עם קבלת התרעה על פיגוע ביישוב מצפה יריחו שבחטמ"ר הבקעה, במהלכו נורו שני אזרחים בשער היישוב ושלושה נוספים נפגעו מדריסה. שעה בודדת חלפה עד לאירוע השני, בו חדרה חוליית מחבלים ליישוב אלון הסמוך לגזרה במטרה לבצע מסע הרג.

עוד שעה חלפה, והאירוע השלישי במספר יצא לפועל - כעת ליישוב מתן שבחטמ"ר אפרים, גם שם מדובר היה בחדירה של חוליית טרור. "מדובר בתרחיש מורכב מאוד שדרש מאיתנו ריבוי ניכר של כוחות במרחב, ערנות אדירה בכל נקודת חיכוך ומקצועיות גבוהה מאוד בעת החתירה למגע עם האויב", מדגיש רס"ן דדו הכהן, קצין ההגנה המרחבית של חטמ"ר אפרים. 



"זה אתגר עצום לתפעל כל כך הרבה אירועים מבצעיים במקביל", ממשיך קצין האג"ם של הבקעה. "כשיש חשש לאירוע, אנחנו שולחים כמה שיותר כוחות לנקודה במטרה לסכל את הטרור, אבל כשמתרחשים כמה פיגועים גדולים בו זמנית, אנחנו חייבים לדעת לחלק נכון יותר את המשאבים והלוחמים הפועלים בגזרה, כדי לתת את המענה הטוב ביותר מבלי לפגוע במרחבים אחרים שהכוחות בהם הוקצו לטובת האירוע המתנהל. בדיוק בשביל אתגר כזה אנחנו כאן".

לדברי רס"ן בראל, פעלו במקביל כל הכוחות הלוחמים שנמצאים בגזרות במטרה לתת מענה עוצמתי, ובנוסף, הופעלו בצורה רחבה במיוחד כוחות אוויריים לאיתור וסיכול החוליה, וכן מערך הרפואה והתקשוב של הפיקוד והחטיבות המתרגלות.

עוד הוא מוסיף, כי למעט האתגר של ניהול הכוחות הלוחמים בשטח, באימון שמו דגש גם על ההיבט המודיעיני. "שלושה ימים לפני התרגיל, התחלנו להזרים ידיעות מודיעיניות על חשש מפני פח"ע מאורגן בגזרה", הוא מסביר. "הידיעות גרמו למפקדים בשטח להעלות את הכוננות של הלוחמים והמערכים שקיימים ברשותם בגזרה, בדיוק כפי שיעשו בזמן אמת".

"לאימון הוקפצו גם יחידות ההגנה המרחבית ואף לוחמי יחידת המילואים של עמק הירדן, ית"ם (יחידת תגובה מיידית) העמקים, כדי להבטיח שנצליח לבלום את האויב בזמן", מציין רס"ן בראל. "היחידה הזאת מורכבת מאנשים שגרים ועובדים בעמק, והמוטו שלה הוא 'רבע שעה - 50 לוחמים - מענה מיטבי לאירוע'. בשביל אירועים כאלה היא הוקמה - והיא בהחלט הביאה את התוצאות בשטח".

כלל התרחישים שתורגלו במהלך אותו הבוקר קיבלו מענה מבצעי הולם על ידי הכוחות הפועלים בגזרה ויתר המערכים הצה"ליים, שיחד חתמו תרגיל מוצלח במיוחד. "הפיקוד עמד במשימה מעל ומעבר למצופה", מדגיש רס"ן בראל. "אני חושב שבזמן אמת נצליח לתת תגובה טובה יותר אפילו מזו שנתנו בתרגיל. נמשיך להיות חדים ומוכנים לכל אירוע אפשרי בגזרה, ונדאג לבלום את הטרור לפני שיחדור לשטח מדינת ישראל".