מטיילים ביהודה ושומרון? הכללים והמספרים שצריך להכיר

מנצלים את החופש הגדול לטיולים באזור יהודה ושומרון? בפיקוד המרכז מחדדים את נהלי הבטיחות, ומסבירים לציבור כל מה שחשוב מאוד לדעת רגע לפני שאורזים את התיק 

29.07.18
מיכאל אוריה, מערכת את"צ

חופשת הקיץ הגדולה היא כמובן תקופה טובה לטיולים ומושכת לא מעט תיירים, אך במקביל היא מציבה לכוחות ביהודה ושומרון לא מעט אתגרים, כאשר צעירים רבים פוקדים את הטרמפיאדות במרחב, או לחלופין מבקרים במעיינות ובאתרים הארכיאולוגיים הפרוסים לאורך הגזרה.

בצה"ל נערכים גם לניסיונות אפשריים לנצל את הבילוי של המשפחות הישראליות לביצוע פיגועים במקומות הומי אדם או ניסיונות חטיפה בטרמפיאדות העמוסות. 

"הדרך הכי טובה למנוע פיגוע היא לא ליצור לאויב הזדמנות מלכתחילה לאתגר אותנו", מבהיר רס"ן אליצור טרבלסי, סגן קצין ההגנה המרחבית של אוגדת איו"ש. "כל השנה, ובמיוחד בתקופה הזאת, ישנם אנשים שמחפשים הזדמנות ותזמון נכון לבצע פיגוע ולהסלים את המצב הביטחוני, כפי שקרה לפני שנים ספורות במבצע 'שובו אחים'. עלינו להיות מודעים לכל פעולה במרחב שלנו, ובזכות אמצעי הזהירות למנוע את האירוע הבא".

מטיילים בטוח

כדי שהטיול יעבור בצורה החלקה והבטוחה ביותר דורשים בצה"ל לנקוט באמצעי זהירות, וליידע את החטיבות לפני היציאה לשטח. 

"אנחנו מקפידים להגיע לנקודות הרגישות ולאתרי התיירות הפופולריים בגזרה מראש במטרה למנוע חיכוך ולהגן על ביטחון המטיילים", מסביר רס"ן טרבלסי. "אך אם ברצונכם לצאת למסלול טיול מורכב יותר, חובה עליכם לעדכן את הצבא שיכיר בנוכחותכם".

איך מעדכנים? "על המטיילים להתקשר למספר המוקד העירוני 1208, משם יוכלו להגיע לגורמי החטיבה אשר בשטחה הם מתכננים לטייל", עונה רס"ן טרבלסי. "אליהם יש להעביר את תכנון הטיול על גבי מפה, את מספר המשתתפים ואת דרישת המאבטחים הדרושים לטיול. לאחר מכן, הצבא יחליט, על פי הערכת מצב, איזה כוח הוא מקצה למשימה".

נלחמים בניסיונות החטיפה

למעט דגשי הבטיחות בכל הנוגע לטיולים באזור יהודה ושומרון, חשוב להבהיר את הסכנה הטמונה בלקיחת טרמפים בגזרה בשל ניסיונות חטיפה. "בצבא חל איסור מוחלט על חיילים לנסוע בטרמפים, וכמובן שהוא לא ממליץ על הנסיעה בטרמפ לאף אחד - אבל אין ביכולתו להורות ולהכריח את כלל האזרחים במרחב מלהסתכן ולעלות עליהם", אומר רס"ן טרבלסי.

"הדבר שאני כן יכול לעשות", הוא ממשיך, "זה להעלות את המודעות לסכנה הרבה במעשה הזה ולדרוש מהם לבצע מספר פעולות מהותיות לפני שהם מתיישבים ברכב הזר".

בחרתם בכל זאת לחפש טרמפ? על פי רס"ן טרבלסי, ראשית יש לשים לב למספר פרטים - האם מדובר ברכב ישראלי, מה מספרו וסוגו, כמה אנשים יושבים ברכב, האם יש בתוכו חפצים חשודים והכי חשוב - להבין מי הוא הנהג. "צריך לשאול את השאלות הנכונות", הוא מדגיש, "לא לציין לאן אתם צריכים להגיע - אלא לברר קודם לאן הוא נוסע".

עוד מציין רס"ן טרבלסי, שאם זיהיתם רכב חשוד עליכם לקחת אחריות קולקטיבית ולהתריע על כך לצבא. "אם החלטתם שלא לעלות על טרמפ בשל סימנים מחשידים, או אם אתם רואים רכב שעובר בצומת מספר פעמים ומנסה לתפוס טרמפיסטים, דווחו על כך מיד. אתם עשויים למנוע את הפיגוע הבא".

אם ביצעתם את כל הצעדים ובחרתם לעלות לטרמפ, גם בכניסתכם לרכב יש מספר דברים שאתם יכולים לעשות במטרה למקסם את ביטחונכם. "דווחו על כך לקרובים ולחברים, שידעו איפה אתם", הוא מדגיש ומוסיף: "גם רצוי תמיד לשבת מאחורה ולוודא שהדלת נפתחת ללא בעיות, על מנת להימנע ממגע ישיר עם הנהג ולהבטיח שתמיד תוכלו לצאת בעת הצורך".

בטוחים בטרמפיאדות


איום נוסף בטרמפיאדות העמוסות בתקופת הקיץ הוא ניסיון לבצע פיגוע דריסה. "הטרמפיאדות הומות מאוד בתקופת הקיץ, והתאספות גדולה כל כך של אנשים יכולה להוות עבורנו נקודת תורפה", מחדד רס"ן טרבלסי.

"בשנה האחרונה פרסנו מיגון בטרמפיאדות המרכזיות בגזרה, עמודי פלדה יצוקה עמידים לכל פגיעת רכב, שכבר הוכיחו את עצמם בלא מעט אירועי טרור", הוא מבהיר. "על הציבור לעמוד מאחורי העמודים. חשוב לציין שאנחנו עדיין בעיצומו של תהליך, ועד סוף השנה נמגן את כל הטרמפיאדות בפיקוד המרכז".

רס"ן טרבלסי מבקש להדגיש גם את איסור הכניסה לשטח A - שטחים בשליטת הרשות הפלסטינית, המסומנים בשלטים אדומים וגדולים הניצבים בצירים מזהירים מפני כניסה אליהם.

"כניסה לשטחי A כרוכה בסכנת חיים", מדגיש רס"ן טרבלסי. "חשוב לשים לב לשלטים בצידי הדרך, ואם אתם משתמשים באפליקציות ניווט - לוודא בהגדרות שקיימת התרעה מפני כניסה לשטחים מסוכנים. יש לדאוג שלא מסירים את ברירת המחדל הזו מההגדרות".

מה עושים אם נכנסתם בטעות בכל זאת לשטח A? "יש להתקשר מיד למוקד העירוני במספר 1208, ומשם ליצור קשר עם החטיבות כדי שיוכלו לשלוח כוח ולחלץ אתכם. מומלץ גם לשתף את הגורם הצבאי במיקום המדויק בעזרת הודעת וואטסאפ, זה יחסוך זמן משמעותי לכוח המתפעל".

"הכי חשוב בסוף זה שתטיילו בטוח ותיהנו", מסכם רס"ן טרבלסי. "יש לנו ארץ נהדרת ויפה, ולכן כדי שהטיול שלכם יהיה כמה שיותר מושלם, תהיו זהירים ואל תצרו לאויב הזדמנויות".