היתקלויות עם מחבלים ולחימה במנהרות - הצטרפנו לאימון של המארינס ואגוז

במשך כשבועיים התאמנו זה לצד זה כוחות מיוחדים של צה"ל, בהם אגוז, לוט"ר וגדס"ר צנחנים, עם לוחמי המארינס האמריקנים, במסגרת התרגיל המיוחד "ג'וניפר קוברה". המטרה: לחזק את שיתוף הפעולה, ללמוד זה מזה ולחלוק מהניסיון והידע שצברו. כתבנו הצטרף אליהם. כך זה נראה

13.03.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

לוחמי המארינס באימון משותף עם הכוחות המיוחדים של צה"ל

"Keep Down!”, מכריז אחד הקצינים, והלוחמים מיד נדרכים בעמדות מאחורי הדיונה המשקיפה על העיר. הם מתחילים להסתער קדימה במהירות, בצמדים זריזים המשתדלים לתפוס מרחק רב אחד מהשני כדי שה"אויב" המבוצר, המסתתר במרכז הלאומי לאימונים ביבשה (מאל"א), לא יצליח לאתר אותם.

לא סתם הקריאה היא באנגלית - אותם לוחמים, שמתכוננים לצאת אל זירת הקרב, אינם לובשים את מדי צה"ל ועבור חלקם זו גם הפעם הראשונה בישראל. מדובר בלוחמי יחידת "המארינס" האמריקאית, אחת מיחידות היבשה המפורסמות ביותר בעולם, שהגיעו ארצה במטרה להתאמן עם יחידות העילית של צה"ל בתרגיל "ג'וניפר קוברה".

הפעם, פגשו המארינס את לוחמי יחידת אגוז, שדימו את האויב, ולמדו מהם את תורת הלחימה של זירת המזרח התיכון. "במהלך האימון אנחנו מלמדים אותם את טכניקות הלחימה שלנו: ממעבר מלחימה בשטח פתוח לשטח בנוי, ועד היכולת להתמודד עם אויב המבוצר במבנים רבי קומות", מסביר סרן ב', מפקד הפלוגה ביחידת הקומנדו אגוז. 

"עבור המארינס, ההגעה למתחם הזה היא אירוע מיוחד", ממשיך סרן ב'. "אין להם מתקנים בסדר גודל כזה ושיתוף הפעולה שנעשה עם לוחמי אגוז, לוחמים המנוסים בזירת הקרב המקומית - תורם להם המון. הם סופגים את יכולות התחבולה והיצירתיות של הלוחמים שלנו, ומבינים כיצד אפשר להשתמש באמצעים דלים ולהביא לתפוקה מבצעית גדולה".

לדבריו של סרן ב' מצטרף גם קפטן קווין קיים, מפקד מחלקה במארינס: "אימון עם יחידת קומנדו ישראלית הוא חשוב כי הוא נותן לנו הבנה טובה יותר של טקטיקות וטכניקות לחימה בשטח אורבני. שמנו לב ששני הצבאות עושים הרבה דברים זהים ורמת המוטיבציה הגבוהה של שני הצדדים הופכת את האימון לאפקטיבי".

Call of Duty - גרסת המציאות

לאחר המתנה ממושכת בעמדות הקרב שמחוץ לעיר המדומה, נשמעים קולות ממכשיר הקשר של מפקד מיחידת המארינס. "Let's go!", הוא מורה ללוחמיו ותוך שניות ספורות הכוחות פורצים קדימה. לפתע, קול צרור יריות מזעזע את המרחב. הלוחמים מבינים שהם כבר עמוק בתוך הקרב, ומעתה ככל שיתקרבו לעיר עליהם להיות הרבה יותר ערניים על מנת שיוכלו להתחמק מהאויב, לזהות אותו ולבסוף גם להביסו.

הירי מתחזק ונעשה קרוב יותר, אך הלוחמים ממשיכים להתקדם בחיפוי חבריהם המא"גיסטים והצלפים, שברקע קריאות המפקד האמריקאי "!Keep moving! Go go go".

תנועת לוחמי המארינס בשטח, קולות הירי והוראות המפקדים האמריקאים שנשמעות לכל עבר, גורמות לאימון להרגיש מציאותי במיוחד, כאילו מדובר בסצנה מהקרבות המפורסמים של הצבא האמריקאי במלחמת העולם השנייה. כשאתה ליד הלוחמים הללו, אתה מבין שכל מה שראית בסרטים ההוליוודיים על לוחמי המארינס בהחלט הולם את המתרחש בשטח.   

מסך עשן יורד על העיר

הלוחמים נכנסים לתוך המבנה הראשון ונתקלים ב"אויב" - "!Fire", מכריז המפקד והלוחמים מצייתים. הם מטפסים במדרגות וסורקים את יתר חלל הבית שנמצא כעת בשליטה של המארינס. מפקדי הכוחות נכנסים למבנה ומתכננים כיצד לאגף את האויב החבוי ופרוס היטב בשטח העיר ולנצחו. 

המפקדים, בהם סרן ב' שתורם למקביליו האמריקנים מהידע שצבר בשירותו, מסכמים בשיחתם הקצרה על מתווה לכיבוש העיר והצוותים יוצאים לדרך. המסלול מלווה בירי רב הרודף אותם, אך לוחמי מארינס אחרים כבר דאגו לתפוס מספר עמדות מפתח בעיר, ובאמצעות יצירת מסך עשן והצבת צלפים המתצפתים על ה"אויב" דרך הבניינים, הם מחפים על שאר הלוחמים ומאפשרים להם להמשיך ולהסתער קדימה.

חשוב לציין שעל אף מקצועיות הלוחמים האמריקאים, ה"אויב" שניצב מולם, הלא הם לוחמי יחידת אגוז, מכירים היטב את הטקטיקות הצבאיות ויודעים לתת את המענה הראוי ביותר כדי להפתיע את המארינס, באופן שיכין אותם לשדה הקרב האמיתי ולהכריע את "המערכה".

האש לאט חודלת והלוחמים מצליחים להגיע אל היעד שהוגדר בהתחלה, אותו הם צריכים למצוא ולהשמיד. כעת, לאחר שמצאו אותו, ניתן לומר שהמשימה הושלמה.

"אחד האימונים הטובים ביותר שעשינו עד כה"

"האימון והמפגש בין שתי היחידות מהווה העברת ידע איכותית", מדגיש סרן ב'. "אנחנו לומדים מהם דברים שקשורים לחיי צבא שונים משלנו, והם מקבלים הצצה לזהות האויב איתו אנו מתמודדים, ובכך יכולים להבין יותר את הצעדים שאנו נוקטים בשדה הקרב".

גם קפטן קיים לא חוסך במילים, ומשבח את הלוחמים שהשתתפו באימון: "התרשמנו מאוד מהסטנדרטים של היחידות הישראליות ומרמת המיומנות שלהם באימונים עד הפרטים הקטנים ביותר - ממיקום הרגליים, דרך תפעול מערכות הנשק ועד לתקיפת המטרה".

"הכישורים שלנו השתפרו מאוד בזכות האימון", הוא משוכנע, "אני בטוח ששיתוף הפעולה עם צה"ל יעזור לנו בעתיד. האימון כאן הוא אחד האימונים הטובים ביותר שעשינו עד כה, והייתי שמח אם נזכה בעתיד להתאמן עם הצבא הישראלי שוב".