משדה הקרב, לשולחן הניתוחים - וחזרה

במהלך היומיום הם כירורגים, רופאי משפחה וחלקם אף מהרופאים הבכירים בישראל - אך בשעת חירום, הם יעזבו את הקליניקה, המרפאה או את בית החולים, יחליפו את בגדי העבודה במדים ירוקים,  ויתאחדו כדי להציל בשטח את חייהם של כמה שיותר פצועים בשדה הקרב. הצטרפנו לאימון המשותף של יחידת הרפואה מעוצבת "האש" עם רופאים מהצבא האמריקאי, וראינו את העבודה הקשה מעל שולחן הניתוחים כל הדרך להשגת המטרה

25.11.18
מיכאל אוריה, מערכת את"צ

הסיכונים והמשימות המורכבות שעומדים בפני הלוחמים, מחייבים את צה"ל כמובן גם לרתום את הרופאים המקצועיים ביותר למאמץ המלחמתי בשדה הקרב, ולוודא שהם יודעים לעשות את הדבר שהם הכי טובים בו - להציל חיים.

במהלך השבוע שעבר גויסו אנשי יחידת הרפואה של עוצבת "האש", במטרה לערוך אימון מיוחד שידמה מצבי לחימה קיצוניים ומורכבים, כל זאת בשיתוף עם רופאים מצבא ארה"ב.

אותה יחידה מבוססת על לוחמי מילואים, שאת שירותם הסדיר העבירו ביחידות מובחרות, ואילו לאחר השחרור פנו ללימודי הרפואה. חלק ניכר מהם מתהלכים במסדרונות בתי החולים הפעילים ביותר בארץ, וביניהם גם כמה מהרופאים הבכירים בישראל.

השילוב בין היכולות המבצעיות, שרכשו בשירותם הצבאי, והידע הרב שלהם בתחום הרפואה, הופך את היחידה לבעלת חשיבות מכרעת עבור צה"ל. במערכה הבאה יעמדו הלוחמים בפני מצבים לא פשוטים כלל, כאלה בהם המענה הרפואי שיינתן חייב להיות המהיר ביותר  - ולא, זה עלול לעלות בחיי אדם.

"מטרתנו היא אחת - להצליח להציל כמה שיותר חיים. בכל זמן. בכל מקום. בכל תרחיש", מסביר רס"ן (מיל') ר׳, מפקד יחידת הרפואה של עוצבת "האש", אשר בשירותו הסדיר היה לוחם בפלוגת "עורב" של חטיבת הצנחנים.

במסגרת האימון, שהתקיים בשעת לילה מאוחרת במאל"א (מתקן אימונים ללוחמה אורבנית) שבצאלים, נדרשו הרופאים המנוסים לטפל בפצועים בתוואי שטח מורכבים, כמו שטח בנוי וצפוף לצד מרחבים פתוחים, בהם האויב עשוי לארוב ולהסתתר.

יחד עם אותם רופאים, התאמנו גם שמונה רופאים מהצבא האמריקאי, שהגיעו כדי ללמוד מהלוחמים הישראלים איך הם מתמודדים עם האתגרים המבצעיים העומדים בפניהם, המומחשים בצורה אמיתית כלל הניתן במתקנים המתקדמים של צה"ל.

"יש לנו כאן את הנבחרת האיכותית בארץ", מכריז רס"ן ר', "רופאים שיודעים את העבודה על בוריה, חיילים שלחמו בעברם, והם מסורים לבטחונה של מדינת ישראל, והכי חשוב - אנשים שיודעים שהמשימה אליה נשלחו, להציל חיים בשדה הקרב, גדולה מכל משימה אחרת אליה ידרשו בחייהם".

לדבריו של רס"ן (מיל') ר' מצטרף גם קצין הרפואה של עוצבת "האש", סא״ל ל׳: "כדי להצליח לייצב בשטח פצועים במצב קשה יש צורך ביחידת רופאים מומחים, מנוסים, אשר ידעו לבצע ניתוחים ופעולות רפואיות מורכבות. אני נדהם כל פעם מחדש לראות את ההירתמות המשמעותית והרצון לעזור לחיילים ולצה״ל".

לאחר שירותו ביחידת הקומנדו "מגלן", ושחרורו בעקבות פציעה במהלך שירותו, סרן (מיל') ח' הוא אחד מהרופאים שמבינים בצורה הטובה ביותר את חשיבות היחידה והאימון. "בזמן הפציעה הבנתי כמה קריטיים הרופאים והחובשים שנמצאים בשטח", הוא מספר, "אחרי מה שחוויתי היה לי ברור שאני רוצה להיות תמיד בצד שמעניק חיים".

עם שחרורו פנה סרן (מיל') ח ללימודי הרפואה והצטרף ליחידה האוגדתית. "היחידה משלבת גם את עולם המבצעים המיוחדים, וגם את עולם הרפואה - זו זכות גדולה כישראלי לעסוק בו זמנית בשני התחומים הללו", הוא מצהיר. 

"זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו מבצעים אימון יחד עם רופאי הצבא האמריקאי", מספר מפקד היחידה. "לשני הצבאות יש ניסיון רב במתן טיפול רפואי בזמן לחימה, ושני הצבאות כבר התנסו במתארי שטח רבים ומגוונים. לכן, שיתוף הפעולה בינינו מאפשר לנו לשתף את הידע הרב שלנו וגם ללמוד מהם, כדי שברגע האמת נוכל להתמודד עם כל אירוע אליו נידרש".

"האימון קידם אותנו שלב נוסף במוכנות שלנו למלחמה", מוסיף רס"ן ר' ומסכם: "הרופאים שלנו הם אנשים שעבורם לשרת את המדינה זו לא רק חובה - זו זכות. אלה אנשים שברגע שיקראו למילואים הם יבואו עם מחויבות ומסירות אין קץ ויעשו את העבודה שלהם עם כל הלב. כשאתה מאמין במה שאתה עושה, ואתה טוב במה שאתה עושה - אין שום מכשול שיוכל לעמוד בפניך".