הצצה למוצב החדש שיגן מלמעלה על היישוב היהודי בחברון

בתום עבודות בנייה והגנה אינטנסיביות, תיכנס פלוגת הלוחמים הראשונה למוצב הקדמי החדש ביהודה - מוצב "נגב", שעתיד לשפר בצורה חסרת תקדים את המענה המבצעי לאירועים בגזרת היישוב היהודי בחברון: "המטרה שלנו - 0 פיגועים"

07.02.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

שנה חלפה מאז החלה החטיבה המרחבית "יהודה" ביישום תפיסת "מגן אבות", במסגרתה הלוחמים פועלים לא רק מתוך מרחבי ההגנה שבשליטת כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, אלא גם מעומק השטח וממרחבים עוינים - במטרה לסכל את גורמי הטרור עוד בטרם הגעתם לנקודות החיכוך עם האוכלוסייה היהודית.

כחלק מדפוס הפעולה החדש של החטיבה, הוקמו מוצבים קדמיים לצד מעברים חדישים - והתוצאות היו בהתאם: במהלך שנת 2017 סוכלו כמעט כל הניסיונות להוציא לפועל פיגועים גדולים במרחב, ויתרה מכך, נתפסו כ-100 חשודים חמושים בסכין שהיו בדרכם ליישוב היהודי בעיר חברון.

אולם למרות ההצלחה המבצעית, מפקדי החטיבה יודעים כי הסלמה בטרור באיו"ש בכלל ובמרחב העיר חברון שבגזרה בפרט, עלולה להתעורר בצורה משמעותית בכל רגע נתון,  ולכן הם ממשיכים בכל עת בתהליך ההתעצמות של מערך הביטחון החטיבתי.

במהלך שמונת החודשים האחרונים, במאמץ משותף של כוחות הנדסה וכוחות גדוד "צבר" של גבעתי שדאגו לאבטח את הפרויקט המיוחד, נבנה מוצב "נגב", מתחם חוד קדמי חדש על גבי רכס אבו סנינה, גבעה שהיוותה במהלך השנים יעד שליטה מרכזי לארגוני הטרור בגזרה.

"בגלל הרגישות הביטחונית באזור אבו סנינה, הבנו שעלינו להפוך את המתחם הקטן שהכיל מספר חיילים לצורך תצפית, למוצב שולט שבתוכו תהיה פלוגת לוחמים שיוכלו לקפוץ לכל אירוע במהירות ולתת מענה חסר תקדים", מסביר רס"ן גיא בסון, קצין האג"ם של חטמ"ר יהודה.

על פי רס"ן בסון, הימצאות המוצב בעומק השטח תאפשר את החציצה בין הטרור משטח A לאזרחים הישראלים ביישוב היהודי, ובנוסף תשפר את זמן התגובה של הלוחמים אם בכל זאת יתרחש ניסיון לבצע אירוע פח"עי. "במקרה שנידרש - נדע להגיב בתוך שניות לכל אירוע בגזרה", מבהיר רס"ן בסון.

ממוצבים דומים אחרים בגזרה, החטיבה למדה שהניסיונות להוציא לפועל פיגועים לא התמעטו, אבל המענה המבצעי של הכוחות השתפר באופן מוחץ. "אנחנו כמעט תמיד עוצרים את המפגעים עוד לפני שהם מצליחים לצאת מהשטח הפלסטיני", מציין קצין האג"ם החטיבתי, "ואני בטוח שבזכות המוצב החדש והכוח בו, תהיה לנו אחיזה טובה יותר בקרקע ויכולת סיכול שוברת שוויון".

"הלוחמים הללו יהיו מעתה האגרוף של החטיבה בכל אירוע מבצעי ביישוב היהודי", מוסיף רס"ן בסון ומסכם: "אני מצפה מהפלוגה להיות חדה, גמישה וקטלנית כדי לעמוד במשימה העיקרית של החטיבה - 0 פיגועים בגזרה".