הצצה לפרויקט לימוד העברית המיוחד של הגששים הבדואים

כיצד מלמדים בתוך חודש שפה חדשה, ואיך דואגים שהגששים הבדואים ישתלבו טוב יותר בחברה? במהלך השבוע האחרון החל לראשונה קורס עברית באולפנית של פיקוד מרכז, שבסיומו הלוחמים ידעו לראשונה לקרוא ולכתוב בשפה העברית ויעשו קפיצת מדרגה משמעותית בדרך להגשים את שאיפותיהם כאזרחים שווים במדינת ישראל. כך זה נראה

05.03.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

ב"אולפנית" של פיקוד מרכז החל בשבוע האחרון קורס עברית מיוחד לגששים בדואים, אותם לוחמים שבאמצעות יכולות השטח והחושים הייחודיים שלהם, יודעים לאתר כל עקבה חשודה, לבצע מרדף אחר החשוד וגם להביא בסוף לעצירתו.

אולם למרות ההיתרונות המבצעיים שטמונים בחיי השטח של בני הפזורה הבדואית, קיים גם חיסרון אחד בולט - רובם אולי יודעים לדבר בשפה העברית המדוברת לנוכח יכולות הקליטה והשמיעה שלהם, אך מרביתם לא היו מעולם בבית ספר ולכן אינם יודעים קרוא וכתוב.

"רוב הבדואים שלנו מגיעים מהפזורה בדרום, לפעמים ממקומות שלא ניתן אפילו למצוא על המפה", מסביר רס"ם אנואר אבו האני, גשש וותיק מחטמ"ר בנימין שמפקד על הקורס. "היכולות שהם מביאים איתם מהשטח תורמות בצורה משמעותית למלחמה בטרור והם ללא ספק הבלשים הכי טובים שיש, אבל לצד היכולת המבצעית, הם צריכים גם לגשר על הפערים החברתיים וללמוד טוב יותר את השפה המדוברת במדינה ובצבא".

 

בשנתיים האחרונות מתקיים פרוייקט רחב ב"מחווה אלון" במסגרתו לוחמים בדואים ודרוזים לומדים את השפה העברית. אולם מה עושים עם הלוחמים שהתגייסו לפני שהחל הקורס או כאלה שעדיין מתקשים בלמידת השפה? בפיקוד המרכז החליטו לקחת את היוזמה לידיים ולפתוח קורס עברית מיוחד עבור הגששים, כזה שיעזור להם להשתלב טוב יותר בצבא בפרט ובחברה הישראלית ככלל לאחר שחרורם.

"לימוד השפה העברית תסייע להם משמעותית במסגרת תפקידם בצבא, אבל זאת לא המטרה הראשונה של הקורס", מבהיר רס"ם אבו האני. "הקורס נועד קודם כל בשביליהם. העברית היא דבר שהם נתקלים בו מדי יום: משלטים ברחובות ובכבישים, דרך התכתבויות בטלפון עם חברים ועד לפגישה חשובה או מציאת עבודה במדינה. לכן אנחנו עושים הכל בשביל שהלוחמים יכירו היטב את השפה ויוכלו להיות חלק משמעותי בחברה".

צלילי העברית

הקורס המיוחד שמתנהל במפקדת פיקוד מרכז ונמשך ארבעה שבועות נועד ללמד את יסודות השפה העברית מהשלב ההתחלתי ביותר - סדר האותיות הא'-ב', ועד ליעד הסופי שבתום החודש הלוחמים ידעו לגמרי קרוא וכתוב.

"צריך להבין שהלוחמים הבדואים ברובם מעולם לא היו בסיטואציה של כיתה, לא השתמשו במחברות ועטים וגם לא גדלו על משחקי זיכרון או ספרים שהשרישו אצלהם מגיל קטן יכולות למידה גבוהות", מציינת סגן מיכל פרץ, מפקדת הקורס. "לכן, מש"קיות ההוראה באולפנית, מלמדות את הלוחמים הבדואים באמצעות שיטות לימוד ייחודיות".

אחת השיטות הבולטות בהן משתמשות מש"קיות ההוראה היא לימוד השפה העברית לפי צלילים. "הלוחמים הבדואים יודעים לדבר עברית משמיעה ולכן אנחנו מנצלים זאת בשביל להנגיש להם את השפה", מסבירה סגן פרץ. "אנחנו ראשית כל מכירים להם את האותיות לפי הצלילים שכל אות עושה, ובשלב לאחר מכן אנחנו ממשיכות ומלמדות אותן מילים שלמות באמצעת ההברות והצלילים הללו. לדוגמא, בשביל לקרוא את המילה 'בוקר', אנחנו מפצלים את המילה להברות: 'בּוֹ - קֵ - רְ'".

לאחר לימוד השפה, ממשיכות המש"קיות באולפנית בהעמקת הידע של הלוחמים בתחומי יסוד כמו אזרחות, גאוגרפיה והיסטוריה. "אנחנו עובדים עם הלוחמים בצורה מרוכזת ואינטנסיבית על מנת לתת להם את כל היסודות שהם צריכים", משתפת סגן פרץ ומדגישה: "זה לא הכי פשוט להעביר בחודש חומר לימודי שאנחנו בעצמו למדנו בשנה שלמה ביסודי, אבל זאת המטרה ואנחנו עומדים בה".

"הצבא פותח להם את הדרך"

"הלוחמים אומרים לנו שהקורס עוזר להם ושהם מרגישים שהתקדמו משמעותית", מגלה רס"ם אבו האני, המפקד הבדואי בקורס. "זה מדהים לראות אותם נכנסים שמחים וחרוצים לכיתה, משתתפים בשיעורים, עולים להדגים על הלוח ומגלים עניין רב בלמידה".

עוד הוא מוסיף כי מלבד התרומה המשמעותית של הקורס לתקופת הצבא והאזרחות שתבוא אחריה, הקורס המיוחד גם מעודד גיוס חיילים נוספים מהמגזר הבדואי לצה"ל. "צריך להבין שהגיוס של הבדואים הוא התנדבותי. הם באים נטו מיוזמתם, ולכן ברגע שהצבא נותן להם תחושה של בית חם ונוחות, ושהם רואים כמה הצבא משקיע בהם, הם מעבירים את המסר הלאה למשפחות ולחברים וגורמים לעוד בדואים להצטרף לצבא ולהתקרבות בין החברה הבדואית לשאר אזרחי המדינה".

"במהלך הקורס", נזכרת סגן פרץ, "אחד הלוחמים אמר שהחלום שלו זה להקים עסק בישראל ולכן חשוב לו ללמוד את השפה העברית. זה מדהים לדעת שבזכותנו אולי החלומות שלהם יוכל להתגשם". לדבריה מצטרף גם רס"ם אבו האני ומסכם: "אף אחד מהלוחמים לא האמין שהוא יגיע לרמה כזאת בתוך זמן כל כך קצר. הרבה מהם מרגישים שהצבא פותח להם את הדרך לעולם שלם וחדש שלא הכירו, וכעת הם יוכלו להגיע לחיי האזרחות בצורה שווה לכל לוחם צה"ל, להשתלב בשוק העבודה ולהקים בית בישראל".