זה מה שקרה כשכוחותינו השתלטו על מספר ערי טרור - בלילה אחד

מחדירה ליישוב או אירוע חטיפה ועד ליציאת כוחותינו להתקפה - אוגדת יהודה ושומרון תרגלה בשבוע שעבר את מוכנות כוחותיה לתרחיש של הסלמה בגזרה. כתבנו שוחח עם גורם בכיר באגודה ושמע ממנו על האתגרים, המוכנות והפעולות שיינקטו בשעת פקודה

03.12.18
מיכאל אוריה, מערכת את"צ

כחלק מהשמירה על המוכנות המתמדת של חיילי אוגדת יהודה ושומרון לקראת כל אירוע טרור מתפרץ, התקיים בשבוע שעבר אימון רחב היקף, בהשתתפות כלל אנשי האוגדה ושש חטיבותיה המרחביות, בהן גם גדודי המילואים והכוחות הסדירים המבצעים בה בימים אלו תעסוקה מבצעית.

במהלך האימון, הכוחות תרגלו שלל אירועים מבצעיים, העשויים להתרחש בגזרה בעת הסלמה, ובחנו את היכולת לתת מענה מהיר ואיכותי תוך חיזוק יכולות הפיקוד והשליטה - מהדרגים הגבוהים ועד לאחרון הלוחמים שבשטח. מרבית התרחישים התקיימו במרחב "עוטף ירושלים", זירה הנחשבת לנפיצה ומורכבת, עליה נעשתה עבודת מטה רחבה בשנה האחרונה, במטרה לשפר ולייעל את תפיסת הביטחון בה.

בחלקו הראשון של האימון, ניצבו המשתתפים מול מספר אירועי טרור, שהתרחשו על רקע התחממות פוליטית-דתית בגזרה, דבר המוביל להסלמה במרחב ולכוננות מוגברת. הכוחות נדרשו להתמודד בין היתר עם אירועי דריסה, פיגוע דקירה, חדירות ליישובים ואפילו אירועי חטיפה.

באימון הרחב, הוטמעה מערכת השליטה והבקרה המתקדמת "צי"ד" (צבא יבשה דיגיטלי). אותה המערכת מאפשרת לכלל הכוחות לראות את התמונה המבצעית במלואה ולהיות מתואמים בכל פעולה שנעשית בעקבות האיום מולו הם נתקלים.

"העבר לימד אותנו שכדי לשמור על היציבות במרחב יהודה ושומרון, צריך לאחוז ולחוש את השטח היטב", מסביר גורם בכיר באוגדה. "יש לנו כוחות רבים ומנוסים בשטח, מעליהם מפקדים מקצועיים ולצידם אנשי מודיעין שמכירים היטב את הזירה - כולם פרוסים בנקודות המורכבות ביותר ומדי יום מזהים מפגעים פוטנציאלים ופועלים לתפיסתם".

השתלטות על מספר ערים - בלילה אחד


בתום סבב התרחישים הראשון, עברו באוגדה לחלקו השני והעיקרי של התרגיל: שלב היציאה להתקפה - השתלטות על מספר ערים סוררות בלילה אחד, והמטרה? סיכול תשתיות הטרור באופן מלא תוך שמירה על מרקם החיים של האזרחים התמימים הנמצאים בעיר.

"אנחנו יודעים שבשעת הסלמה, בנוסף להגנה על אזרחי המדינה, נידרש גם ליזום ולהילחם בעוצמה בטרור, במטרה להעלים אותו להבטיח את השקט לטווח הארוך", מבהיר הגורם הבכיר. "התפקיד שלנו הוא להגן על העורף, ואנחנו מתאמנים קשה כדי שיהיה לנו סל כלים עשיר ומגוון באפשרויות להתמודדות עם התפרצות הטרור בגזרה - מטיפול נקודתי, ועד הנחתת מכה כואבת וחזקה לגופי הטרור הקיימים בגזרה".

בשלב ההתקפה השתתפו מספר חטמ"רים, כאשר כוחותיהם פשטו בין לילה על ערים שדימו ערים פלסטיניות. "לפשוט על שני יעדים כל כך גדולים ומורכבים בלילה אחד הוא מהלך מורכב ומאתגר", הוא מציין. "אנחנו יודעים שבשעת הסלמה אף אחד לא יעשה לנו הנחות בשטח. אנחנו מתרגלים את לוחמינו לקרב הקשה ביותר".

גם מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל ערן ניב מתייחס לאימון המיוחד: "רוב האוכלוסייה ביהודה ושומרון רוצה לחיות את חייה, ואנו דואגים לשמירה על איכות החיים", מתייחס לאימון המיוחד מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל ערן ניב, "לצד זאת, אנו רואים את ההשפעות של הפיגועים ופועלים כל העת לסיכול תשתיות הטרור 'בגבורה, בתבונה ובטהרה'".

"התרגיל אפשר לנו להתכונן, להיערך ולבחון את עצמנו לקראת יום פקודה", מסכם מפקד האוגדה. "אני מודה לכל מי שלקח חלק ומוקיר את אנשי הסדיר והמילואים שמבצעים משימתם במסירות ומקצועיות ראויה להערכה".