כשחריש הפכה לבירת הטרור חרושייה ללילה אחד

מהיתקלויות בדרך אל היעד ועד ללחימה עיקשת בבניינים רבי קומות - גדודי חטיבה מרחבית "מנשה" יצאו לפעילות לילית עמוק בתוך העיר חריש, במהלכה תרגלו פשיטה על מוקדי טרור בערים פלסטיניות בתנאי שטח מורכבים. אז איך מתכוננים לעימות מול מחבלים בג'נין? הגענו ל"חרושייה" כדי לבדוק

25.11.18
מיכאל אוריה, מערכת את"צ

העיר ג'נין וגזרת צפון השומרון, עליהן אמונה חטיבה מרחבית מנשה, ידועה כזירה מבצעית במיוחד, שאת פוטנציאל הנפיצות שלה כבר הראתה מספר פעמים בעבר. בתחילת השנה, חוליית טרור בראשותו של המחבל אחמד ג'ראר, ביצעה פיגוע ירי בסמוך לחוות גלעד, בו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל. לאחר מצוד ארוך בעקבות ג'ראר, הגיעו כוחות הביטחון אל העיר ג'נין, שם התפתח קרב יריות בסיומו המחבל חוסל ושני לוחמי מג"ב נפצעו.

ההיסטוריה הגזרתית מלמדת את החטיבה שכוחותיה חייבים לשמור על ערנות ודריכות מתמדת לכל תרחיש במרחב, ובדיוק מהסיבה הזאת גויסו במהלך השבוע האחרון כל גדודי המילואים והכוחות התופסים קו בשטח החטיבה לאימון נרחב. 

באימון תורגלו שלל תרחישי קיצון בכל רחבי הגזרה, מפיגועי חדירה מאורגנים ליישובים ישראלים ועד לטרור "המפגע הבודד", המאפיין צעירים שיוצאים על דעת עצמם עם רכב או סכין ומנסים לפגוע בחפים מפשע.

אולם תרחיש הדגל באימון האחרון היה הפשיטה החטיבתית על העיר הישראלית חריש, שבין לילה הפכה לפתע לעיר הפלסטינית הדמיונית "חרושייה".

במהלך הפעילות, כלל כוחות החטיבה, ביחד עם גורמי מודיעין, תצפית וטנקים מדומים, נעו מהשטח הפתוח לעבר היעדים שהוקצו להם ודימו התקפה משמעותית ומכריעה לחיסול המחבלים בעיר. בעת התנועה אל היעדים, התמודדו הכוחות עם מארבים והיתקלויות שהכין האויב בשטח הפתוח, דבר שהקשה על ארגון הכוחות במשך הפעילות. לאחר מכן הם נדרשו לפשוט על רבי-קומות בהם האויב נערך היטב.

"אנחנו יודעים שהעיר ג'נין היא מוקד הרעש העיקרי בגזרה שלנו, ולכן היינו חייבים לשלב באימון פשיטה מקיפה ורחבה על עיר בגזרה, כדי להתכונן באופן הנכון ביותר להסלמה במרחב", מבהיר סא"ל גיא פוזצקי, מפקד גדוד המילואים 7014, בו הוא משרת כבר יותר מ-18 שנה.

"הפשיטה הכלל חטיבתית אפשרה לנו לתרגל בדרך הקרובה ביותר למציאות את שיתוף הפעולה בין גדודי החי"ר, המודיעין והפיקוד החטיבתי בזמן לחימה", הוא מוסיף. "יצרנו שפה משותפת עם הכוחות האחרים, הכרנו מקרוב את היכולות שלהם, ולראייה סיימנו בהצלחה את ההשתלטות על העיר באור ראשון לבוקר, בדיוק כפי שתוכנן".

בנוסף, נשאלת השאלה מדוע דווקא חריש היא העיר שנבחרה להיות יעד הפשיטה של חטמ"ר מנשה, והתשובה של סא"ל פוזצקי לכך ברורה: "חריש היא עיר שברובה עדיין נמצאת בבנייה, ולכן יש בה מרחבים רבים לא מאוכלסים שניתן לתרגל בהם 'כיבוש עיר' בצורה מלאה מבלי להפריע לאוכלוסייה".

מלבד זה, הוא מדגיש גם את הקרבה של העיר הישראלית אל העיר ג'נין כיתרון עצום: "תוואי השטח ההררי, הצמחייה והסלעים דומים מאוד למה שנפגוש בתנועה בזמן אמת לעבר היעדים העוינים".

"חשוב לציין גם שג'נין עברה תהליך בנייה משמעותית בשנים האחרונות, והיא שונה בתכלית ממה שהכרנו פעם. היום חלקים גדולים מהעיר הם בניינים רבי קומות שבעת מערכה יאתגרו אותנו בסוג אחר של לחימה, ולכן חריש, עיר מתקדמת המורכבת כמעט כולה מבניינים כאלו, מהווה יעד מצוין לתרגול השתלטות כזאת".

"אנחנו נמצאים במקום טוב הרבה יותר מבעבר", מדגיש המג"ד עם תום האימון ומסכם: "אנחנו מכירים את השטח טוב יותר, מוכנים לקשת התרחישים שכבר קרו ושעלולים לקרות כאן במרחב, ויש לנו אמצעי לחימה ומעטפת עוצמתיים יותר מאי פעם. זאת זכות גדולה עבורי ולהיות כאן ולתרום לביטחון המדינה, ונמשיך להתאמן ולהתכונן לרגע שנגויס כדי לאפשר לאזרחי ישראל המשך חיים תקין".