לראשונה ביהודה ושומרון - הרחפן ההתקפי בפעולה

הוא טס למרחקים גדולים בזמן קצר במיוחד, ומסוגל לשגר בדיוק רב אמצעים לפיזור הפגנות נגד מתפרעים ביהודה ושמרון. בחטמ"ר בנימין מציגים לנו את הרחפן ההתקפי החדש שנכנס כעת לשימוש מבצעי בגזרה: "בכל מקום שיצטרכו אותו - הוא יגיע ויעשה את העבודה". צפו

14.06.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

כל לוחם שביצע תעסוקה מבצעית בגזרת יהודה ושומרון נתקל בהפרות סדר אלימות, במהלכן מתפרעים פלסטינים שורפים צמיגים, מיידים אבנים וזורקים בקבוקי תבערה לעבר החיילים והצירים המרכזיים.

כדי לפזר את הפרות הסדר הללו, כוחות צה"ל נדרשים להגיע לנקודה ולהשתמש באלפ"ה (אמצעים לפיזור הפגנות). בפעילות זו טמונים לא מעט אתגרים וסכנות ללוחמים, שנדרשים להתקרב למתפרעים ולחתור למגע עמם, כלומר, להיכנס לטווח ה"אש" ולהיות מוכנים לספוג את האבנים שנזרקות לכיוונם.

בשנה האחרונה פעלו מפקדי חטמ"ר בנימין עם נציגי המנהל למחקר פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במטרה למנוע את החיכוך המסוכן ולפתח מענה מבצעי הולם. שיתוף הפעולה בין הצדדים הניב את פיתוחו של "הרחפן ההתקפי".

הרחפן הזה יכול לטוס למרחק של חצי קילומטר בזמן קצר במיוחד, לשגר כמות גדולה של אלפ"ה בעיקר מסוג גז מדמיע בצורה מדויקת ביותר, וכל זה בגובה של מאה מטרים מעל פני השטח. "אף אבן לא תגיע לגובה הזה", מסבירה רס"ן א', קצינת הקשר בחטמ"ר בנימין, שהייתה ממובילי הפרויקט.

"הבנו שלכלי הזה יש יכולות שאנחנו צריכים להתעקש עליהן", מדגישה רס"ן א', קצינת הקשר בחטמ"ר בנימין, שהייתה ממובילי הפרויקט. "התחלנו מיד לבצע מגוון רחב של אימונים וניסויים מול דרג הפיקוד הגבוה, כדי לקבל את כל האישורים הדרושים ולהפוך את הרחפן במהירות האפשרית למבצעי באופן רשמי".

מהיר, מדויק, והכי חשוב - מרתיע

במהלך הניסויים, הציג הרחפן ההתקפי יכולת מבצעית גבוהה במיוחד, אולם טבילת האש הראשונה של הכלי לא התבצעה בגזרת איו"ש, בה הוא הוכשר, אלא בגזרת עזה, כחלק מהאמצעים נגד הפרות הסדר האלימות שהתפתחו במהלך ימי שישי על גדר הביטחון.

"ההצלחה של הרחפן ברצועת עזה חידדה לנו את החשיבות שלו גם בגזרתנו, ולכן בשבועות האחרונים הכלי לוקח חלק משמעותי גם במערכה נגד הפרות הסדר באזור שלנו", מספרת רס"ן א'. "נכון לעכשיו, במקום אנחנו פשוט משגרים את הרחפן והוא עושה את העבודה, וחוסך את החיכוך הישיר עם המתפרעים".

אך העוצמה הגדולה ביותר של הכלי היא לא ביכולות המבצעיות שלו, אלא בכוח ההרתעה שהוא מייצר מול מפרי הסדר: "ברגע שהם מזהים שרחפן מתקרב לכיוונם - הם כבר מסתלקים", מעידה רס"ן סעד. 

עושה את העבודה

עוד היא בטוחה כי ההצלחה של הרחפן והיעילות בפעילותו בחטמ"ר בנימין, יביאו אותו גם ליתר החטיבות באוגדת איו"ש: "לוחמי גדוד האיסוף ״ניצן״, שמשתייכים לאוגדה, מפעילים את הכלי, ולכן בכל מקום ביהודה ושומרון בו יצטרכו את הרחפן - הוא יגיע ויעשה את המוטל עליו".

בנוסף, עולים כל העת רעיונות חדשים כיצד להמשיך ולפתח את הכלי, כדי לתת מענה לאתגרים נוספים בגזרה: "אנחנו חושבים לנצל את העובדה שהרחפן יכול לשאת כמעט כל דבר, במטרה להשתמש בו גם כדי לפזר כרוזים במרחבים בהם מתקיימת הסתה רבה לטרור".

"התוצאות שהרחפן מביא עד כה בשטח מראות שהוא יהווה מכפיל כוח משמעותי עבורנו נגד הטרור בגזרה גם לטווח הארוך", מסכמת רס"ן א'.