לראשונה - מערכת צי"ד נכנסת לפעילות באיו"ש ומסייעת לסכל פיגועים. כך זה עובד

מזיהוי המטרה, דרך הקפצת הכוחות ועד לסיכול המוצלח - מערכת השליטה והבקרה צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) נכנסת בימים אלו לראשונה, כפיילוט, לפעילות מבצעית שוטפת, זאת לאחר שנוסתה במספר תרגילים ואירועים מבצעיים. עם מסרים שנשלחים במהירות, ומעדכנים בזמן אמת את תמונת המצב שמוצגת למפקדים בשטח, כך תשדרג המערכת את היכולות המבצעיות של החטיבה המרחבית מנשה, ובהמשך אולי גם של שאר אוגדת איו"ש

26.02.18
כרמל ליברמן, מערכת אתר צה"ל

יום שני, שעת צהריים, התצפיתניות בחמ"ל מזהות אירוע חשד לחטיפה סמוך לציר תנועה מרכזי בגזרת החטיבה המרחבית מנשה. הן ממהרות לסמן את מיקומו במפת האזור שמוצגת על מסך המחשב, ומוסיפות תיאור מדויק של ההתרחשויות.

בשטח, מסיירים כוחות מגדס"ר גבעתי ומיחידות נוספות. המיקום והמסר מהחמ"ל מתעדכנים על גבי מכשירים דמויי טאבלטים שמותקנים ברכבי הסיור שלהם, והכוחות קופצים לנקודה.

באותה שעה, כמה קילומטרים משם, מרכיב החמ"ל מרשם גבולות גזרה - חלוקה של האזור שבו אירע החשד לחטיפה למספר גזרות, וקובע איזה כוח יסרוק בכל אחת. החלוקה מתעדכנת מיד במסכים שברכבי הסיור, והכוחות מתפצלים ומתחילים בסריקות, כשבתיקי הגב שלהם נושאים המפקדים את מכשיר ה"שקד". 

ככל שעובר הזמן, גורמי המודיעין משיגים מידע, שהולך ונעשה מדויק יותר, על מיקום המחבל. העדכונים המודיעיניים מגיעים למכשירים שמחזיקים עמם הכוחות. "בסוף גורמי המודיעין דוקרים לנו נקודה", מספר קצין הקשר החטיבתי, רס"ן רוברט, "אנחנו מגיעים לשם, מבינים את תמונת המצב, ומתפעלים את אירוע ה'חטיפה'".

זהו רק אחד התרחישים עמם התמודדו בהצלחה כוחות החטיבה המרחבית מנשה בתרח"ט שנערך בתחילת השבוע, וכלל תרחישים של פיגועי ירי, חדירת מחבל ליישוב ואף פיצוץ אוטובוס. האימון מסמן את כניסתה של המערכת החדשנית צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) לראשונה לפעילות מבצעית שוטפת בצה"ל.

לאחר שנוסתה במספר תרגילים ואירועים מבצעיים, היא תחל מעתה, במסגרת הפיילוט, לשמש באופן קבוע כמערכת השליטה והבקרה היחידה בגזרת החטיבה המרחבית מנשה. "בפעם הראשונה בעולם", מסביר רס"ן רוברט, "אנחנו מכניסים לפעילות מבצעית שוטפת מערכת שמבוססת על תשתית כל כך מתקדמת".

"המערכת מציגה את תמונת המצב של כוחותינו, באוויר וביבשה, ושל כוחות האויב, וגם את הפקודות לפעולה. היא כוללת רכיבים של ניתוח שטח, תצלומי אוויר ומפות", הוא מסביר. "ניתן לשתף דרכה המון מידע בין הכוחות: ממרשמי קרב, שהם תוכניות שמפרטות את תנועת הכוחות וחלוקת הגזרה ביניהם, דרך מטרות שעולות במערכות המודיעין ועד לזיהוי של מפגעים פוטנציאליים".

שעות בודדות לפני שתרגלו את אירוע "החטיפה", התמודדו הכוחות עם תרחיש חדירה ליישוב. באישון לילה הם הוקפצו לאחד היישובים בגזרה, והחלו סריקות בהתאם לגזרות שהקצה להם החמ"ל. כל כוח שסיים אזור מסוים סימן זאת במערכת והורשה להיכנס לגזרה אחרת.

"בזכות הצי"ד, המפקדים והחמ"ל יכולים לראות את כל הכוחות ולתת הוראות הגיוניות יותר, והמח"ט יכול לנהל את הקרב טוב יותר", מבהיר רס"ן רוברט. "זוהי מערכת הפיקוד והשליטה היחידה - כולם רואים את התמונה המלאה, כולל המ"פ בקצה. יש לכך חשיבות לתיאום בין הכוחות ולמניעת ירי דו צדדי".

הצי"ד מתממשקת עם מערכות התצפית, חיל האוויר והמודיעין, ומגבירה את יעילות העברת המטרות לכוחות: "במערכת הקודמת, כשהשתנה מרשם הקרב, הייתי צריך לאשר את העדכון ולבצע בעצמי פעולות כדי שיוחלף. היום, העדכון קורה ב'לייב', פחות גורמים צריכים להתעסק בזה ואני מקבל מיד את המשימה שלי".

"כמו שראינו בתרגיל", מסכם רס"ן רוברט, "מערכת הצי"ד משתלבת בכל היבט של הפעילות שלנו לסיכול טרור, משלב אישור תוכניות הקרב ועד לביצוע. אני מקווה שבעתיד היא תיכנס לכל מרחב יהודה ושומרון, ותעלה את יכולותינו המבצעיות רמה".