"מבחינתנו זה לא משנה: נשק שהיום יורה בחתונה - מחר עלול לשמש לפיגוע"

20 דקות בלבד לאחר ששמעו כוחות הצנחנים באיו"ש צרור יריות ממרחב חברון, הם יצאו למבצע לאיתור בעל הנשק. "ברגע שיש ירי במרחב שלנו - אנחנו חייבים לשים יד על הנשק וכמה שיותר מהר". כתבנו שמע על הפעילות המוצלחת בסוף השבוע האחרון, ועל ההתמודדות הגוברת נגד תופעת הירי הבלתי חוקי בגזרה: "לא מדובר בפעילות בודדת - לפנינו עוד מבצעים רבים ומספר רב של יעדים וכלי נשק שעלינו למצוא ולהחרים"

28.05.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

"פתאום שמענו צרור יריות חזק לא רחוק מאיתנו", משחזר סרן אלחנן שטרן, מ"פ בגדוד 101 של הצנחנים, את מה שקרה בערב יום שישי האחרון בזמן שהוא ולוחמיו שהו בעמדות המגנות על היישוב היהודי בחברון. "האירוע התברר כירי פלילי בעקבות סכסוך בין משפחות פלסטיניות", הוא מסביר, ומבהיר באותה נשימה: "אבל כשאנחנו מבינים שיש נשק חם במקום כל כך קרוב אלינו - זה מדליק אצלנו את כל הנורות האדומות".

אירועים מהסוג הזה ביהודה ושומרון אינם חריגים. פעמים רבות כוחות צה"ל והתושבים במרחב מדווחים על קולות ירי הנשמעים בגזרה, אירועים שלעתים קרובות מתבררים כסכסוך בין חמולות, תקריות עברייניות או ירי לאוויר בעת חתונות ושמחות.

אולם בשבועות האחרונים החליטו בצה"ל להעלות מדרגה בפעילות נגד תופעת הירי הפריפריאלי. "זה לא משנה מה השימוש שעושה הצד השני בנשק - מבחינתנו מדובר באמצעי לחימה שיכול לקחת חיים", מבהיר סרן שטרן, שמיד לאחר האירוע הוביל את לוחמיו למבצע גדודי רחב בעקבות הנשק ומפעילו. "נשק שהיום יורה בחתונה לאוויר - מחר עלול להגיע לידיים הלא נכונות ולשמש לביצוע פיגוע". 

עשרים דקות בלבד לאחר שצרור היריות הדהד באוזניי הלוחמים, כוחות חטמ"ר יהודה דאגו בתום מאמץ אדיר לספק לצנחנים את שמו של בעל כלי הנשק ואת מיקומו המשוער. "ברגע שיש ירי במרחב שלנו - אנחנו חייבים לשים יד על הנשק וכמה שיותר מהר".

עד לפנות בוקר של יום שבת, פעלו הלוחמים בחיפושים. הם איתרו מספר רב של כדורי רובה וחצי קילו סמים. החשוד עצמו ניסה לברוח באמצעות רכבו, אולם החיילים הצליחו לזהות את עקבותיו ולעצור גם אותו. בחקירתו, החשוד גילה היכן מוסתר הנשק, וגששי החטיבה הגיעו במהרה לנקודה וחשפו את המחבוא בקסבה של שכונת אבו סנינה.

"חשוב מאוד להדגיש - לא מדובר באיזו תפיסה של אקדח קטן. מדובר בנשק עם קנה ארוך שיכול לירות למרחק רב, משכונה פלסטינית ועד לשכונה יהודית", מכריז סרן שטרן, ומפרט על חשיבות פעילות הסיכול המרחיב: "אם לא היינו תופסים את הרובה, יכול להיות שמחר הוא היה נמכר לידי מחבל והיינו עומדים בפני אירוע מסוכן הרבה יותר".

 עוד חשוב לומר, כי על פי הערכות החטיבה, הפעילויות שמבצע צה"ל במטרה למגר את הירי הפריפריאלי ביהודה ושומרון אכן מרתיעות את אותם גורמים שמחזיקים באמצעי לחימה לא חוקיים במרחב. "הפעילויות הרחבות והמדויקות מעבירות להם את המסר שכעת הם על הכוונת".

"לא מדובר בפעילות בודדת נגד התופעה - לפנינו עוד מבצעים רבים ומספר רב של יעדים וכלי נשק שעלינו למצוא ולהחרים", מצהיר סרן שטרן ומסכם: "אם נמשיך בשיתוף הפעולה הנוכחי בין המודיעין לכוחות בשטח, אני מאמין שבחודש הקרוב נביא עוד מספר רב של הצלחות מבצעיות. המטרה שלנו היא לסגור מעגל על כל אירוע ירי כזה, לגרום לכל אדם לחשוב מספר פעמים לפני שהוא מבצע ירי מכל סוג שהוא במרחב, אחרת - אנחנו נדע להגיע אליו".