סיכול חדירה ליישובים ושת"פ בזמן אמת. הצטרפנו לתרח"ט בנימין

איך מתפעלים אירוע של חדירת חשודים ליישובים ביהודה ושומרון? מרגע ההתרעה, ועד לתפיסת החשוד - כתבנו הצטרף לתרגיל המיוחד בחטמ"ר בנימין וצפה מקרוב בשיתוף הפעולה בין הלוחמים לתושבי הגזרה

20.06.18
מיכאל אוריה, מערכת אתר צה"ל

"כאן חמ"ל. התקבלה התרעה מודיעינית שפעילים מכפר 'אל מוע'ייר' מתכננים לחדור ליישוב בגזרה ולבצע פיגוע", מדווחת הסמבצ"ית מחטמ"ר בנימין למפקדי הגזרה בתחילת התרגיל החטיבתי. תוך רגעים אחדים, כל הלוחמים במרחב עולים במהירות לרכבים המוגנים, ושועטים לכיוון היישובים השכנים לכפר במטרה להתמודד עם הטרור פנים מול פנים, ולעצור את הפיגוע טרם ייצא לפועל.

התרעות מסוג זה הן לא מחזה נדיר בגזרת יהודה ושומרון בכלל, ובחטמ"ר בנימין בפרט. כדי להילחם באירועי חדירות חשודים ליישובים הישראלים באיו"ש, צה"ל מתאמן בגזרה, ומכין את כוחותיו ואת כיתות הכוננות הפועלות ביישובי המרחב לרגע האמת.

צילום: הלל מאיר

פני המחבלים מאל מוע'ייר, אלה שחיילי החמ"ל התריעו מפניהם עם תחילת האימון המיוחד בגזרה בשבוע שעבר, הם לכיוון "גבעות שילה". לא במקרה זה המקום שנבחר לביצוע התרגיל - מדובר במספר גבעות שכנות שעליהן יישובים ישראלים קטנים, אשר אינם יישובים מוקפים גדר ואמצעי הביטחון בהם מורכבים יותר.

"מדובר במרחב מאתגר במיוחד עבורנו", מסביר סא"ל עומרי יועץ, סגן מפקד חטמ"ר בנימין. "גוש הגבעות מוקף בכפרים ערביים, ותוואי השטח מקשה על זיהוי ניסיונות חדירה. לכן, אנחנו מתרגלים כאן את הכוחות בתדירות גבוהה כדי להיות מוכנים לאתגר".

צילום: הלל מאיר

"אנחנו צריכים להיות תמיד צעד אחד לפניהם"

לנקודה הוקפצו כוחות רבים שתופסים קו בגזרה. ביניהם ניתן למצוא את לוחמי גדוד "נצח יהודה" מחטיבת כפיר, כוחות מיוחדים, משטרה וכיתות הכוננות של היישובים, המורכבות מתושבים מקומיים בעלי עבר צבאי, שתפקידן לקפוץ במהירות האפשרית ולהיות הראשונות בזירה. 

"התרגיל משמעותי עבורנו כי הוא מאפשר לנו לחזק את השפה המשותפת עם הכוחות האזרחיים בגזרה ולשפר את המענה שלנו לטרור", מציין סא"ל יועץ. "כיתות הכוננות נלחמות לצד הלוחמים שלנו שתופסים קו בגזרה, ואנשי הרפואה האזרחיים מטפלים בפצועים לצד התאג"דים הצבאיים. הלמידה ההדדית, ההיכרות עם הגורמים החשובים בשטח בזמן אמת ותרגול היכולות שלנו יחד מסייעים לנו להגן על המרחב".

צילום: הלל מאיר

במהלך התרגיל התבצעו מספר ניסיונות חדירה של חוליות שונות למספר יישובים במרחב. "חשוב להבין שאחד האתגרים בגוש שילה זה הקרבה בין היישובים, והעובדה שאם קיימת התרעה על חדירה, אנחנו צריכים להיות ערוכים בכל אחד מהיישובים למפגש עם המחבלים, לשלוט בנקודות המשמעותיות ולהיות תמיד צעד אחד לפניהם".

התרגיל כולו עבר בהצלחה, ועל פי סא"ל יועץ, אין ספק כי הוא תרם רבות לתחושת הביטחון של האזרחים בגזרה. "הם רואים את הצבא מתאמן פה, לומד את השטח ומתכונן לכל התרחישים", הוא מציין ואף מדגיש: "השיח שלנו לא מסתיים כאן. התרגיל הוא רק נקודת מבחן ליכולות המבצעיות שלנו בגזרה".

"אנחנו ממשיכים לשפר את המענה שלנו, לשדרג את שיתוף הפעולה שלנו עם כלל הכוחות הרלוונטיים, ולהילחם בעוצמה נגד כל מי שינסה לפגוע בשגרת החיים בגזרה", הוא מבהיר ומסכם: "התרגיל הוא הוכחה לכך שבמידה ונגיע לרגע אמת - נדע לתת מענה מהיר והולם לטרור".

צילום: הלל מאיר