המערכת החדישה שתעזור לחטיבת אפרים להילחם בטרור

תמונת מצב מפורטת על האויב בשטח, שליטה ובקרה מלאה בלוחמים מרגע ההקפצה הישר אל תוך הקרב, ותכנון קדימה - כל זה במקביל ובזמן קצר. מערכת ה"משואה" החדישה הוטמעה באימון מיוחד בחטמ"ר אפרים, במטרה לדאוג שצה"ל תמיד יהיה צעד אחד לפני האויב

15.01.19
מיכאל אוריה, מערכת את"צ

החטיבה המרחבית "אפרים" ערכה בשבוע שעבר תרגיל מיוחד, במהלכו הוטמעה לראשונה בחטיבה מערכת "משואה" מתקדמת - מערכת שמהווה פריצת דרך ביכולות השליטה והבקרה על הכוחות בשדה הקרב העדכני.

במהלך שלושת ימי התרגיל, נפרסה המערכת בחמ"לים הפזורים בבסיסי החטיבה, ממפקדות מערך המודיעין, האיסוף והפיקוד הבכיר ועד לדרג הלוחמים בשטח. מטרתה העיקרית היא לקשר ולתכלל את כל הכוחות הצבאיים במרחב בצורה יעילה, מהירה ומדויקת, וזאת כדי לתת בזמן אמת מענה אולטימטיבי לכל איום מתפרץ.



באמצעות המערכת החדשה, אנשי החטיבה יוכלו לזהות ולקבל תמונת מצב מפורטת בהקדם האפשרי אודות גורמים עוינים במרחב ואירוע טרור בעת התרחשותו, להקפיץ בתוך שניות את הכוחות הקרובים ביותר לזירה, ולנהל אותם תוך כדי לחימה בצורה הטובה והנכונה ביותר. 

בנוסף לניהול האירוע, המערכת תאפשר למפעיליה במטה כבר לחשוב קדימה לגבי כוונותיו הצפויות של האויב, ולבנות בהתאם את המשימות המבצעיות העתידיות לכוחות בשטח. כך למעשה הם בולמים מראש את אותו אויב ומונעים ממנו להוציא את תוכניתו לפועל. 

"זה כאילו השתדרגנו מנוקיה 3100 לאייפון X", מכריז רס"ן ערן קרס, קצין האג"ם של חטיבת אפרים, בעודו מנסה להסביר את ההבדל בין המערכת הקודמת לחדשה. "המערכת המתקדמת שנמצאת לנו כעת בידיים, תסייע לנו לקצר בשליש את זמן המענה לכל אירוע, וגם לשפר באופן ניכר את המענה עצמו - הן מבחינת איכות והן מבחינת דיוק".

"אם פעם היה לי רק מידע בסיסי על המתרחש בשטח ותמונת מצב הכוחות שלי, היום הכול ממש שקוף עבורי ופרוס מולי על המסכים מכל זווית אפשרית - מהשמיים ועד מודיעין הקרקע", הוא מרחיב. "יש לי שליטה חזקה הרבה יותר על כל נקודה במרחב, ואני יכול להשתמש בכל הכלים שקיימים עבורי בצורה אפקטיבית וחכמה הרבה יותר מבעבר".

לדברי רס"ן קרס, המערכת החדישה מהווה קפיצת מדרגה ביכולת לנהל אירועים מבצעיים מורכבים, דוגמת פיגוע הירי באזור התעשייה ברקן, במהלכו נרצחו שני אזרחים ישראליים, ואילו המחבל הצליח לחמוק מכוחות הביטחון עד שנתפס כעבור חודשיים.

הפיגוע בברקן הוא דוגמה לתרחישים אותם תרגלו אנשי החטיבה במהלך האימון האחרון, כאשר המערכת החדישה אמורה להוות קפיצת מדרגה ביכולת לנהל אירועים מורכבים כאלו: "אנחנו לומדים ומפיקים את הלקחים מכל אירוע שקורה בגזרה", מבהיר רס"ן קרס.

"מוטלת עלינו המשימה לתת מענה לכל תרחיש טרור בגזרה, והמערכת החדשה תסייע לנו להגיב לכל אירוע במהירות ועוצמתיות, לחסוך בעתיד חיי אדם ולמנוע מאיתנו מרדף של חודשים אחר מחבל כמו בפיגוע האחרון".

עוד יש לציין, כי לא רק בחטמ"ר אפרים עברו להשתמש במערכת החדישה. בפברואר האחרון החטיבה השכנה מנשה הייתה הראשונה שהוסמכה עליה, בעוד לפני חודש גם מפקדות האוגדה עצמה ביצעו אימון רחב שכלל הסמכה על המערכות החדשות.

"מדובר במהלך אוגדתי שנועד למקסם את המענה לטרור בגזרה ולהגן בצורה הרחבה ביותר על ביטחון אזרחי ישראל", מבהיר קצין האג"ם של חטמ"ר אפרים. "אנחנו ממשיכים להתאמן כחטיבה וכאוגדה במטרה להיות מוכנים לכל התפתחות בגזרתנו, ולדעת לעצור כל תוכנית של האויב לפגוע בנו. הטכנולוגיה ואנשי המטה שלנו הם חלק בלתי נפרד מהמערכה, וככל שנהיה מנוסים יותר על הכלים והמערכות שיש בידינו - כך האנשים שרוצים לפגוע בנו יהיו מורתעים יותר".