"מיישרים קו עכשיו, כדי שנוכל למנוע את הפיגוע הבא"

בחודשים האחרונים גובשה באוגדת איו"ש הכשרה מבצעית חדשה. כזו שנפרסת הרבה מעבר לאימונים בשטח ומגיעה עד הבסיס, תרתי משמע - הכוונה לשיטת הפעולה של הכוחות בגזרה והתיאום הכולל שנועדו למטרה אחת, למנוע טרור. כדי לנסות ולהבין מה בדיוק קרה שם, תפסנו לשיחה את מפקד חטיבת יהודה ושמענו ממנו על הדרכים שמכיר כל לוחם בגזרה, ועל אלה - שהוא עוד עתיד לפגוש

05.03.20
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

5,790 הקילומטרים המשתרעים על פני יהודה ושומרון מהווים את אחד האזורים המורכבים על המפה. ההתמודדות עם האוכלוסייה הפלסטינית וההיסטוריה ארוכת השנים יוצרות לא פעם חיכוכים ומצבים מאתגרים, הדורשים מכוחות הביטחון בגזרה (מג"ב וצה"ל) לפעול בצורה מאופקת ומדויקת כדי להבטיח את הביטחון בסביבה.

אותו צורך הוליד רעיון חדש בקרב המפקדים הבכירים באוגדת איו"ש, שפותח והושחז עד לכדי תצורתו הסופית - הכשרה מבצעית ייחודית שתפגיש את כלל המפקדים שיתפסו קו באיו"ש במהלך 2020, ותקנה להם את הכלים והטכניקות ההכרחיות לפעולות בגזרה.

"כדי לאפשר פעילות איכותית, הצעד הראשון הוא יצירת שפה משותפת", מסביר אל"ם איתמר בן חיים, מפקד חטיבת יהודה שהוביל את ההשתלמות. "לכן, החלטנו להפגיש את כוחות הסדיר והמילואים של צה"ל ומג"ב, מדרגת ס' מ"פ ועד כלל המח"טים, ולבנות יחד שיטת פעולה מאוחדת, שתאפשר לנו לממש את המטרה שלנו בשטח".

תשתית התוכנית נבנתה בהתאם לאירועים האחרונים שהתרחשו בגזרה, והסתכמה בחמש תחנות המציבות את המשתתפים מול המוקדים שעליהם להכיר לעומק בגזרה. אחת מהתחנות מבקשת להדגיש את אופן הגנת היישוב ושגרת הפלוגה. "המחשנו פיגוע חדירה ליישוב, ורצינו לבדוק איך המערכים הטכנולוגיים, הצבאיים והאזרחיים מתחברים זה לזה", מפרט אל"ם בן חיים. "היה לנו חשוב לחבר אותם לתמונה הכוללת. לאחר מכן, המפקדים יכלו לראות את החמ"ל, משטח האימונים היבשים ומקומות נוספים המתקשרים גם הם לסיטואציה".

מח"ט יהודה מספר לנו כי בתחנה אחרת המפקדים נחשפו לתוכנה חדשה, אשר נכנסה לאחרונה לחטיבת יהודה וצפויה להתרחב ולהגיע לאחרות: "אחד הדברים החשובים ביותר שעליך לדעת בתעסוקה מבצעית באיו"ש הוא להעביר ולנהל ידע ונתונים בזמן אמת. לכן פיתחנו בשיתוף יחידת מצפ"ן של זרוע היבשה את 'גזרה חכמה', מערכת שיודעת לקחת את כל הנתונים שמזינים בחמ"ל, לשלוח אותם לכל מפקד בשטח, ולאפשר לו לבצע קבלת החלטות על בסיסם".

 

"כולם ידברו באותה השפה עד הלוחם שבקצה". אל"ם בן חיים

כמעט בכל לילה, פועלים הלוחמים במסגרת מעצרים ופשיטות נגד תשתיות טרור ומחרימים אמצעי לחימה, ציוד וכספים של פעילים, המשמשים לפעילות עוינת נגד ישראל.

"טכניקות קרביות במרחבי האבטחה והעומק הן הכרחיות, ולכן הקדשנו לכך תחנה משל עצמן", מוסיף אל"ם בן חיים. "חשוב שהמפקדים יכירו את יכולות הבסיס שאנחנו משתמשים בהן מדי לילה בכל רחבי האוגדה - בין אם מדובר בצ'ק-פוסט (עמדת בידוק) או מעצר ופריקת אמל"ח בלתי חוקי, כדי שיוכלו לקחת את זה איתם לקו".

שתי התחנות הנוספות נגעו בצעדים שיש לנקוט בהם במהלך הגנה על מרחב מסוים, כמו ציר או עמדת פילבוקס, וביכולת להכריע בעת היתקלות מול אויב. זאת, בעזרת אימונים שעורכים לפני משימה - תרגול אימונים יבשים בנשק וקרב מגע.

עוד בתחילת היום, לאחר סקירת מפקד האוגדה ומח"ט יהודה, קיבל כל משתתף ספר קטן שמכיל בתוכו בהרחבה את כלל הטכניקות והתהליכים המבצעיים שהוצגו בפניהם. "אני רוצה לדעת שאם נקבע עוד מפגש כזה בעוד כשנה מהיום ונדבר על משימה מסוימת, כולם ידברו באותה השפה עד הלוחם שבקצה".

"לאורך השנים עשינו לא מעט מפגשים כאלה, אבל אני מאמין שבשל החשיבות של הנושאים שנגענו בהם - זו ללא ספק אחד המשמעותיים מביניהם", מתגאה המח"ט, "אני רוצה שכל אחד יצא מכאן בידיעה שהוא מכיר טוב יותר את האתגרים כאן ובתחושת ביטחון שיש לו את הכלים להתמודד איתם. בסוף למוכנות שלנו להיתקלויות עם האויב יש משמעות מכרעת להצלחה, ואני מאמין שהצלחנו להעביר את המסר הזה במסגרת ההכשרה. אנחנו מיישרים קו עכשיו כדי שנוכל למנוע את הפיגוע הבא".