אות הצטיינות ללוחם שהוביל פרויקט לזכר 13 חבריו שנפלו ב"חומת מגן"

בשנת 2002 השתתף רס"ם (במיל') רני במבצע "חומת מגן", ואיבד 13 מחבריו לפלוגה בקרב הקשה בג'נין. 15 שנה אחרי, הוא הוביל פרויקט שתרם לא רק לשיקום הטבע - אלא גם להנצחת הלוחמים שנפלו. כעת הוא מקבל על המיזם את אות ההצטיינות ממפקד פיקוד המרכז: "רצינו שהמשפחות יראו שיש אנשים שמוכנים לעבוד קשה מאוד כדי שלא ישכחו את הילדים שלהם"

22.09.20
מירב בראל, מערכת את"צ

זה קרה באפריל 2002, במהלך מבצע "חומת מגן". רס"ם (במיל') רני וחבריו לפלוגת המסייעת של גדוד נחשון בחטיבה 5 היו בעיצומה של לחימה ארוכה במחנה הפליטים בג'נין. תוך התקדמות לעבר אחד הבתים, נפתחה אש לעבר הכוח מכמה כיוונים.  

הפלוגה המשיכה להילחם בנחישות, תוך כדי טיפול בחברים הפצועים, עד הכרעת המחבלים ומחנה הפליטים. בקרב הקשה נפלו שלושה עשר מפקדים ולוחמים.

"18 שנה עברו ואני זוכר את זה כאילו זה קרה אתמול", מנסה רס"ם רני לתאר לנו את מה שעבר, "אותה התקופה הייתה מבין הקשות שידעה המדינה - אוטובוסים מתפוצצים, תחושות של מתח ופחד ברחובות. היום אנחנו יודעים שמבצע 'חומת מגן' תרם לסיום אותו מצב".

היום משרת רני במילואים בפלוגה המסייעת 7020, ולפני כשנתיים, יחד עם לוחמים נוספים מהמבצע, החליט לבנות אנדרטה לזכר החברים שאיבד בקרב ההוא. "רצינו לבנות אתר הנצחה שאנשים יוכלו לבקר וליהנות בו, וכך לזכור את הנופלים של המסייעת", הוא מסביר, "אז חיפשנו מעיין באזור ירושלים, אחד שנוכל לשקם ולהחיות לזכרם". 

ואכן, לא הרבה זמן עבר עד שהם מצאו את מה שחיפשו. "המעיין המסתובב", שנמצא בסמוך למושב בית נקופה, היה מוזנח במשך שנים רבות. לוחמי המילואים של הפלוגה, בעזרת חברים מחטיבה 5, לא חיכו הרבה זמן - והתחילו לעבוד.

"אחרי תהליך אישורים ארוך מול כל הגורמים הרלוונטים, התחלנו בעבודה האינטנסיבית להכשרת המעיין", הוא מפרט, "פינינו את ההריסות, הסלעים והזבל שהצטבר, ניקשנו עשבים וניקינו את המקום. שמנו שלט הנצחה עם כל שמות הנופלים, נטענו עצים לזכרם והפכנו אותו לפינת חמד של ממש בשם 'עין המסייעת' - שפתוחה לקהל הרחב".

"המעיין הזה הוקם בעיקר בשביל המשפחות השכולות, שנשארות עם הכאב כשכל השאר ממשיכים הלאה", הוא מדגיש, "החיים שלהם כבר לא ייראו אותו דבר, והיה לנו חשוב לתת להם גרגיר של אושר, שירגישו שגם לאחרים אכפת ושיש אנשים שמוכנים לעבוד קשה מאוד כדי שלא ישכחו את הילדים שלהם".

השבוע, בטקס מרגש, קיבל רס"ם רני אות הצטיינות מאלוף פיקוד המרכז על הפרויקט. "זה כיף לדעת שמישהו מעריך אותך. תמיד לימדו אותי לעשות את הכי טוב שלי, ועם המנטרה הזאת הקמתי את האתר", הוא משתף, "המעיין גורם לדור הצעיר להכיר את הסיפור של מבצע חומת מגן טוב יותר, וזה הכי חשוב.