מבצע כזה לוחמי פלוגת הצמ"ה באיו"ש עוד לא עשו עד היום

מטיפול ותיקון כלים הנדסיים, דרך הריסת בתי מחבלים ועד ביצוע ״כתרים״ בכפרים עוינים - לא בטוח שאתם יודעים את כל הדברים שעושה פלוגת הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) של חיל ההנדסה בגזרת יהודה ושומרון. ישבנו עם מפקד הפלוגה לשיחה והבאנו לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על הפלוגה שלא יורדת מכוננות 7/24

20.01.21
מירב בראל , מערכת אתר צה"ל

כבר כמה ימים שבמחנה הפליטים בכפר שועפט שבצפון ירושלים, מורגשת תנועה ערה במיוחד. כלי הנדסה מסיביים, רכבים צבאיים ולוחמים שנכנסים לכפר עוד לפני זריחת החמה, ויוצאים ממנו בשעות הקטנות של הלילה שאחרי. אז לא, לא מדובר במבצע מעצרים מקיף, וגם לא בפעילות סודית. אלו לוחמי הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי) של איו"ש, שהגיעו כדי לפנות מהמקום הרי ענק של זבל.

"הרי הזבל הללו, הם בעצם ערימות ענק של חפצים, פסולת וחומרי בנייה, שתושבים פלסטינים זורקים בסמוך לגדר ההפרדה ב-6 השנים האחרונות, מה שיוצר לנו גם כמה איומים ביטחוניים משמעותיים", פותח מפקד פלוגת הצמ"ה באיו"ש, רס"ן יקיר ביטון, "הסיכון הראשון הוא שהחומרים על החומה יפעילו עליה לחץ ויקריסו אותה. תוצאה שעלולה להוביל לחדירת גורמים עוינים לשטחנו".

האיום השני, כפי שהוא מספר, מתרחש לא פעם במהלך השנים האחרונות - מפרי סדר פלסטינים עולים על הרי הזבל, שמספקים להם עמדה אסטרטגית מעל החומה, ומשליכים לעבר כוחות הביטחון שנמצאים תחתיה בקבוקי תבערה, צמיגים בוערים ואבנים: "אפשר ממש לראות שהקטע הזה של החומה שחור ושרוף מרוב צמב"רים (צמיגים בוערים) שגלגלו עליו".

וכך, במשך השבוע האחרון, יום יום, לוחמי פלוגת הצמ"ה נכנסים אל השטח האדום, ויחד עם לוחמי מג"ב שמתגברים אותם, הם מפנים כמויות אדירות של פסולת, ומונעים פגיעה אפשרית נוספת בתושבים ובכוחות הביטחון. 

המבצע החשוב הזה הוא אחד מיני רבים של לוחמי פלוגת הצמ"ה ברחבי איו"ש. הפלוגה, שמורכבת ממחלקות שתופסות קו בכל החטמ"רים, נמצאת בכוננות 24 שעות ביממה במשך כל השנה. "אנחנו לא אחראים רק על הצד המכני כמו טיפולים ותיקונים של כלי צמ"ה", מבהיר רס"ן ביטון, "יש לנו גם תפקיד קריטי בכל מה שקשור לתפיסת מחבלים לאחר פיגוע, הריסת בתים ומיגון לוחמים".

"אחרי שמחבל מבצע פיגוע, מתנהל אחריו מרדף שלעיתים נגמר בבית בו הוא מתבצר", הוא מתאר, "במקרה כזה, במטרה למנוע קרב יריות ופגיעה בכוחות צה״ל, אנחנו מוקפצים למקום עם כלי הנדסי כבד ומתחילים להרוס את הבית".

"בפעילות המבצעית בה נפל בשנה שעברה לוחם סיירת גולני, סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל", מציין מפקד הפלוגה, "המחבל הגיע מכפר 'יעבד' וברח לאחר המעשה. עד שהוא נתפס, אנחנו היינו אחראים לבצע בכפר שלו מחסום קרקעי שנקרא ׳כתר׳, ולדאוג שאין יוצא ואין נכנס במשך 48 שעות, תוך כדי שאנחנו משתלטים על הפס"ד שהתחיל נגדנו".

גם לאחר שהמפגעים נתפסים על ידי כוחות הביטחון, לוחמי פלוגת הצמ"ה ממשיכים למשימה חשובה לא פחות, שמטרתה להרתיע מחבלים נוספים - והיא הריסת בתים. 

"אחרי הרצח של רנה שנרב ז״ל, קיבלנו אישור מבג"ץ להרוס את בתיהם של חברי חוליית המחבלים. התחלקנו לצוותים, והרסנו את כולם בלילה אחד", משחזר רס״ן ביטון, "אני זוכר שלאחד מהם לא יכולנו להיכנס עם הכלים הכבדים, אז לקחנו פטישים ושברנו קיר אחרי קיר - בידיים".

לדבריו, התחושות במשימות מהסוג הזה מורכבות במיוחד. "מצד אחד אנחנו מראים את הכוח של צה"ל ואת ההרתעה שבהריסת בית", משתף רס"ן ביטון, "אבל מצד שני אנחנו זוכרים שמלכתחילה אנחנו הגענו לשם כי מישהו נרצח. הלוואי שלא נצטרך להרוס בית נוסף מהסיבה הזו לעולם".

חוץ מהפעילויות המשמעותיות הללו, בתחומי האחריות של לוחמי הצמ"ה יש עוד אירועים, קטנים וגדולים כאחד, שבלעדיהם השגרה באיו"ש לא יכולה הייתה להימשך: "אנחנו בונים מטווחים, מוצבים ופילבוקסים בגזרה, ובמקומות חיכוך אפשריים, מציבים גם מחסומים מבצעיים כמו בטונדות".

"הלוחמים כאן הם בין היחידים שתמיד נמצאים באיו"ש, מכירים את הגזרה כמו את כף ידם, ויכולים לבצע כל משימה שתוטל עליהם באזור", הוא מתגאה, "כל זה קורה בעיניי בזכות החומר האנושי הנפלא בפלוגה, והמוטיבציה שלהם להיות בסיירת הזאת. נמשיך לעשות כל שנידרש, כדי שתושבי איו"ש והסביבה יוכלו לישון בשקט".