אחרי 4 חודשים בחברון - הנחלאווים הבינו ששברו שיא חדש

כשסיכמו בנח"ל את התקופה האחרונה ביהודה, הם גילו שנרשם שיא של פעולות ומבצעים בגזרה. שמענו מהמג"ד כיצד 932 הצליחו לעצור מפעל נשק, לסכל מפגע עם חלקי רובה צלפים ולהחרים 1,500 חומרי הסתה בלילה

27.03.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

"בכל שנת 2021, בכל חטיבת יהודה, לא מצאו את כמות הנשק שמצאו בתע"ם שלכם", כך הכריז מח"ט יהודה, אל"ם אביחי זפרני, בפני גדוד 932 של הנח"ל, כשסיכמו את התקופה האינטנסיבית בחטיבה.

רגע אחרי שיצאו מהגזרה, אני יושב לשיחה עם מפקד הגדוד, סא"ל יוני דהן, ונראה שגם הוא עדיין לא תופס את ההישג: "אני כבר הרבה זמן בצבא, עברתי את הקווים של איו"ש לאורכם ולרוחבם, אבל תפיסה ומעצרים בסדר גודל כזה לא ראיתי". 

סא"ל דהן הכין את הגדוד לקראת העלייה לקו, אך באיו"ש כמו באיו"ש, הכול יכול להתהפך ברגע. הלוחמים הגיעו לגזרה בסוף ספטמבר, בשיא החיפושים אחר המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, ובמהרה הבין שהוא בעיצומה של הסלמה. "מהרגע הראשון הבנו שצריך לעשות שינוי פאזה - כי אנחנו מגיעים למקום שדורש מאיתנו אינטנסיביות אחרת", משחזר המג"ד. 

אם חוזרים אחורה לדיווחים בתקשורת, בימים הראשונים שלהם בגזרת חברון - מגלים לוחמי הגדוד הפרות סדר כמעט בכל יום, ירי מעשרות כלי נשק שעלולים לפגוע באזרחים במרחב והתרעות מסביב לשעון. "הירי והנשק תופסים פה מקום מרכזי", הוא מסביר, "יש המון חמושים. ירו על מערת המכפלה ועל בתים של תושבים, גם בריבי חמולות ובחתונות".

כדי להפחית את האירועים האלו, יחד עם 636 הם ארבו ופשטו על בתים פוטנציאליים בכפר - כמעט בכל לילה הם נכנסו למעצרים ולסריקות אמל"ח. לצד המודיעין המדויק שקיבלו באופן שוטף, מדגיש אחד המ"פ שסוד כוחם היה בלוחמים, שמתעקשים להישאר בכל פעילות - עד הרגע האחרון.

"המוטו שנוצר היה 'לא מורידים רגל מהגז - עד שמוצאים'. היינו נכנסים לסריקות באמצע הלילה, והם היו כל כך להוטים למצוא אמל"ח שזה היה ברור: 'לא יוצאים עד שיש תפיסה'".

מפעילות לפעילות, עם התקדמות התע"ם - החטיבה הבינה שיש פה משהו יוצא דופן: "אתה יודע, אני עובר על תמונות וקולט כמה אמל"ח תפסנו, איך בכול רגע יש דיווח בקשר על עוד מטען ועוד מחסנית".

את התוצאות של אותה עבודה קשה אפשר לראות בכמה אירועים ייחודיים: יום אחד עלתה התרעה "חמה" (מפגע בעל סיכון מיידי) שהקפיצה את הלוחמים, ותוך שלוש שעות כבר נעצר החשוד עם חלקי נשק צלפים.

אירוע נוסף היה כשתצפיתנית זיהתה אישה זורקת שקית מהחלון בכניסת הכוחות לבית - והובילה את הלוחמים ל-M16 שנועד לפיגוע מיידי. בפעם אחרת הם הוציאו מעצרים שהובילו אותם למחסן עם אלפי חומרי הסתה (כרזות, דגלים, פוסטרים וכו'). 

אחד ההישגים המשמעותיים הוא תפיסה של 4 מחרטות גדולות לייצור נשק. "זה ממש היה מפעל", מצהיר המג"ד, "המחרטות היו עצומות ובתוך אחת מהן 8 מכונות שיכולות לייצר כמות גדולה של נשק - אפשר היה להכין כמות בלתי נגמרת של אמצעי לחימה". 

פעילויות
150
כלי נשק
25
מחרטות
4
חודשי תע"ם
4

בשבוע שעבר הם סיימו את התע"ם, וכבר עלו לקו נוסף של כמה שבועות בחטיבה המרחבית שומרון. "הלוחמים הוכיחו שהם מצליחים להביא לתוצאות מדהימות", מסכם סא"ל דהן, "הנתון המדהים שהציג המח"ט לא הפתיע אותי, אבל הוא מחמאה גדולה - בתקווה שעשינו קצת יותר טוב לתושבים החיים בגזרה".