איך נלחמים נגד הטרור העממי בחווארה?

הטרור העממי מאופיין בספונטניות שלו, ובחווארה, כשמכוניות עומדות בפקקים זמן רב - הסיכון גדול פי כמה. כשנער פלסטיני בן 14 יושב בשווארמיה ומגולל בטיקטוק, וזמן מה אחרי עולה לגג החנות ומשליך אבנים - קשה לחזות מראש את המקרה ואת הבאים אחריו. אז מה כן אפשר לעשות? שמענו על הפתרונות של חטמ"ר שומרון

20.02.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

מעטים האנשים שנוסעים בחטמ"ר שומרון ולא עוברים בחווארה, עיירה פלסטינית דרומית לשכם. בליבו של הכפר נפרס מקטע מכביש 60 הראשי, בו נוסעים כלי רכב לשכם ולאיתמר כאחד. 

הרחובות צרים, ולאורך הציר מפוזרות חנויות כולבו, מוסכים, ירקניות ומסעדות - על רובן מתנוססים שמות בערבית, וגם בעברית. רצף החנויות יוצר אזור מסחרי מרכזי יחסית, וכתוצאה, הטרור בעיירה אינו מאורגן, אלא עממי.

מדובר לרוב, כך לפי גורמים בחטמ"ר שומרון, בבני נוער שלוקחים השראה מהרשתות החברתיות ומושפעים מאירועים מתפרצים בגזרה. "כשעצרו את חוליית החמאס ביריחו - האזור בער", מספר קצין בחטמ"ר, "מגלגול צמיגים בוערים ועד זריקות אבנים מסיביות - הם רואים מה קורה מסביבם ולוקחים מזה השראה". 

השלכות אבנים הן תופעה מוכרת באיו"ש, אז נשאלת השאלה: מה ההבדל במקרה הזה? בשל מיקום הציר בלב העיירה - הסכנה לנוסעים העוברים ושבים גדלה, ובשעות צהריים, כשהפקקים בחווארה בשיאם, היא רבה אף יותר. 

בעקבות האחיזה החזקה של צה"ל באזור, לתופעה הזו יש מספר פתרונות. אחד מהם זה הסיור הצבאי הרגיל, לפעמים אפילו שני סיורים במקביל. הנוכחות הצבאית מרתיעה את המיידים ומצמצמת את האירועים, ובמקביל - מספקת מענה מהיר כשזה קורה.  

"כמות הזריקות משתנה מיום ליום", מוסיף הגורם, "נדירים הימים שאין זריקות בכלל, ובימים שאנחנו מרגישים  עלייה חדה, נעשה לילה של שיחות אזהרה ומבצעי ניעור. בדרך כלל נדבר עם ההורים של אותו נער משליך - ואם יש להם היתרי עבודה נאיים לשלול - מי שנותן יד לטרור חייב להבין שיש לזה השלכות".

במישור מקביל, צה"ל עושה משהו דומה בעסקים המהווים מוקד עיקרי לזריקות האבנים ולטרור העממי. בין אם זה הגג של השווארמיה או בפאתי הכביש ליד המוסך. 

"הייתה סיטואציה שהסברנו לבעל העסק שאם זה יימשך, נסגור לו את החנות", הוא נותן דוגמה, "מאז לא ראינו זריקות אבנים מהחנות שלו". 

רוב המקרים מתבצעים מגגות בניינים או מהציר עצמו - טווח קרוב ומסוכן לעוברים בו. כתוצאה וכפתרון נוסף למיגור הפגיעה במכוניות, בונים את כביש 'עוקף חווארה', שאמור להתחיל בצומת תפוח ולהשתלב בחטמ"ר שומרון - שלושה קילומטרים שאמורים לצמצם את היקף הפקקים, ואת חשיפת כלי הרכב לאיום. 

"הטרור העממי הוא תופעה שאנחנו עדים לה לאורך כל אוגדת איו"ש", מסכם הגורם, "הפעולות שלנו מצמצמות את כמות מקרי הזריקות. נמשיך לחפש פתרונות נוספים ולעשות מה שאפשר בשביל להילחם בטרור ולספק ביטחון לתושבים".