לקראת תום "מבצע לוט" - הושלמה בניית המכשול בחטמ"ר יהודה

60 כלים הנדסיים, 42 קילומטרים וסיכול חדירת 792 מסתננים - החודש מגיעה לסיומה בניית המכשול ההנדסי בקו התפר של חטמ"ר יהודה. לאורך 10 חודשים נרשמה ירידה משמעותית בהיקף הברחות האמל"ח, ועכשיו - אחרי הצלחת המכשול, גם הסד"כ בגזרה מצטמצם ומוסב לטובת גזרה אחרת

19.01.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

כשפרץ מבצע 'שובר גלים' בחודש מרץ האחרון, הוחלט, במקביל למעצרים והפעילויות בתוך הגזרה - גם לחזק את קו התפר. מה שפעם היה גבול פרוץ וקרקע מדבר פורייה להברחות סחורה ומעבר שב"חים, עכשיו שינה את פניו. בחטמ"ר יהודה הוקם מכשול 'לוט', שהחודש מסתיימת בנייתו. 

"ד'3 זו גזרה שהייתה צריכה חיזוק - עד שובר גלים", מספר קצין האג"ם של חטמ"ר יהודה, רס"ן עידן עמרן. "אך בתחילת המבצע קרה משהו חיובי - גדודי הנדסה הגיעו לתגבר והתחילו לעצב שם את המכשול". 

יותר מ־60 כלי הנדסה תרמו למאמץ בניית המכשול, המורכב מתעלות רחבות בעומק האדמה שנפרסות על גבי 42 קילומטרים. מטרתו המרכזית היא מניעת חדירות טרור, מסתננים, אמל"ח וכדומה. מיולי האחרון, גדוד התפר החרים 135 רכבים בלתי חוקיים, וסיכל 792 נסיונות הסתננות רגלית.

"התעלה רחבה מאוד ולא מאפשרת תנועת כלי רכב", הוא מדגיש, "ממאות בשבוע - הגענו למצב בו לא עברו מכוניות בתפר, ביניהן משטובות, מאז אוגוסט - לא דמיינו שזו תהיה המציאות, ועכשיו אנחנו ממש ביישורת האחרונה".

בגזרה הזאת עבר פעם ציר הברחות פלילי שעכשיו נגדע - מהברחות של אמל"ח ומכוניות, ועד לכלי מטבח ומקלחות. ובזכות המכשול החדש, מעבר לסיכול טרור, גם נתוני הפשיעה בירידה. 

היום, 605 מסיימים תע"ם בתפר, ומה שפעם הייתה גזרה של שני גדודים, הופכת לגזרה של גדוד אחד, כך שניתן לצמצם את הסד"כ ולהקצות אותו למשימות מבצעיות אחרות - אך לא את נפח הפעילות. 

"התפיסה המבצעית משתנה", מסכם רס"ן עמרן, "יש את ההתאמות בשטח. בסוף המכשול עוזר לנו לחזק את ההגנה, אנחנו יוצרים פה מציאות חדשה ותודעת גדר ופועלים בצורה יותר מדויקת".