3 הטכנולוגיות ששולחות חוד מבצעי ללב איו"ש

התמודדות עם קשת האיומים בגזרה חמה כמו איו"ש, מחייבת גם טכנולוגיה שמותאמת להם כמו כפפה - לכן, באגף הטנ"א של האוגדה עושים לילות כימים כדי לספק את החידושים המתקדמים ביותר לבעיות הכי בוערות. קיבלנו הצצה

01.03.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

בחודש הקרוב יציינו שנה למבצע 'שובר גלים' ברחבי אוגדת איו"ש - כשלילה אחר לילה, פועלים הלוחמים למעצר מבוקשים ומחרימים כלי נשק המיועדים לטרור. כל הפעילות הזו לא הייתה מתאפשרת באותה איכות - בלי הקצה הטכנולוגי שמייעל את עבודת הכוחות בשטח.

אבל מלבד המערכות המוכרות, לאוגדת איו"ש יש עוד כמה קלפים בשרוול. האס הראשון הוא מא"י (מערכת איכון ירי) - מערכת מהפכנית שפותחה במיוחד עבור יהודה ושומרון ונכנסה ממש החודש לפעילות. למכ"ם שבלב המערכת יש את היכולת לזהות מקורות ירי - בין אם באופן נייד או בהתאמה לאזור מסוים עם חיכוך גבוה יותר. בעזרתה, מוכוונים הלוחמים לנקודה המדויקת ביותר.

בנוסף לכך, יש מעתה לכוחות עוד עיניים בשמיים - בחודש האחרון נקלטה באוגדה להקת רחפנים בשם 'מערכת רונן', על שם לוחם דובדבן רונן לוברסקי ז"ל, שנפל לפני כחמש שנים ליד רמאללה מפגיעת אבן גדולה שהשליך מחבל פלסטיני מגג מבנה. מדובר במספר רחפנים המקימים אחיזה דינמית בשטח ומאפשרים לכוח מרמת המ"מ לנוע במרחב ולזהות תנועות שעלולות לסכן את החיילים.

הרחפן מופעל באמצעות טאבלט וששת הרחפנים שבאוויר יודעים להתחלף ביניהם בשביל לשמר את הרציפות. כרגע הלהקה פועלת בחטמ"ר עציון, ובשבועות הקרובים תתרחב לשאר הגזרה, במטרה לייצר עצמאות בכל החטמ"ר.

ולפני שהכוחות בכלל נכנסים ליעד - הם נעזרים במפות מתקדמות ל'תכנון מסלול'. כבר לא מפות מטושטשות על גבי שחור ולבן - אלא סרטונים תלת מימדיים של הבניינים, הצירים והגגות, שמספקים לכוח את היכולת לנהל נוה"ק מתקדם.

כמה ימים לפני, שולחים רחפן למפות את האיתור, לעבד את המידע ולהנגיש אותו. אותם רחפנים כבר מיפו מאות קילומטרים ביהודה ושומרון שייקלטו למערכות המידע ובעתיד גם לצי"ד.

לדוגמה, עד כניסת המערכת לא בהכרח ידעו הכוחות שנכנסו עם הפנתר לציר מה הרוחב שלו - מה שעלול ליצור בעיות התניידות. בזכות מערכת המיפוי התלת מימדית, הם יכולים לחשב מראש ובמדויק את דרכי ההתקדמות והכניסות לסמטאות, כמו גם את זוויות הירי שאליהן הם חשופים. כך יוכלו לקבל החלטות מושכלות בזמן אמת.