"לא כל אחד מבין את זה - אבל בשבילנו זו דרך חיים"

בגיל 54, אל"ם (מיל') זהר משה הוא המחלץ שלקח חלק במספר הרב ביותר של משלחות סיוע מישראל, כל זאת במסגרת שירות מילואים ייחודי ומאתגר. לרגל שבוע ההוקרה למערך המילואים, הוא מספר איך נראית שגרת החיים בידיעה שבכל רגע יכולים להקפיץ אותך כדי להציל חיי אדם, בצד השני של העולם

19.05.17
נגה ברנדר, מערכת את"צ

זה קרה לו בזמן טיול אוהלים במכתש רמון וגם באמצע נופש משפחתי. לרוב מדובר בהתראה קצרה: תגיע מהר הביתה, תארוז כמה חפצים ותהיה מוכן בהקדם לטיסה שתיקח אותך לסייע באזור מוכה אסון אלפי קילומטרים מהבית.

אל"ם (מיל') זהר משה הוא סגן מפקד יחידת החילוץ הארצית (יחצ"א), יחידה שנמצאת בכוננות תמידית לבצע פעולות חילוץ והצלה בארץ ובעולם. הוא משרת ביחידה 22 שנים, במהלכן לקח חלק במספר  שיא של משלחות סיוע לחו"ל.

משלחות הסיוע בהן הוא משתתף יוצאות מישראל למדינות ברחבי העולם כדי לעזור לאחר אסונות ואירועי חירום. כבר במשלחת הרשמית הראשונה, שיצאה בשנת 1985 למקסיקו בעקבות רעידת אדמה, השתתפו אנשי יחידת החילוץ הארצית שהוקמה רק שנה קודם לכן. המשלחות כוללות סיוע הומניטרי, כוח חילוץ ובמקרים מסוימים אף אנשי מקצוע דוגמת מהנדסים - כאשר בכל משלחת הרכב האנשים משתנה בהתאם לאירוע.

"המטרה היא הצלת חיים", מסביר אל"ם משה על משלחות הסיוע. "בשביל משימה שכזו - אני מוכן לעבור את כל הקשיים ולהזיע באימונים, כדי שאם יגיע הרגע שמישהו יצטרך אותי - באמת אוכל לעזור לו". לדבריו, הסיפוק הגדול במשלחות הוא חילוץ לכודים בחיים.

בדרך, כמובן, לרוע המזל, יש גם רגעים קשים של הוצאת הרוגים מתוך ההריסות. את המראות הלא פשוטים הוא כבר לא חווה כ"טראומה", וזאת בזכות הפתיחות והשותפות שיש בין חברי היחידה: "אנחנו עושים הרבה מהחילוצים יחד ונחשפים לאותם מצבים. הודות לכנות שיש בינינו, אנחנו עוברים הלאה מבלי שזה מעיק עלינו וחוזרים לשגרת החיים".

ובכל זאת, לשירות המילואים הייחודי של אנשי היחידה יש השפעה על חייהם. "אנחנו יחידה שנמצאת עם אוזן קשבת בכל דקה ביום, כוננות מידית ליציאה", הוא מתאר ומדגים: "אני נוסע עם תיק עם מדים באוטו, יכול להתנתק ברגע מהמשפחה ומהעבודה ולטוס לקצה השני של העולם - זה כבר קרה 9 פעמים".

"למרות שאני נוסע לחלץ אנשים שאני לא מכיר, זה חלק בלתי נפרד ממני", הוא מסביר. "לא כל אדם מבין את זה - אבל יש אנשים שזו דרך החיים שלהם".

בתור סגן מפקד היחצ"א וכמחלץ בכלל, אל"ם משה גאה במיוחד לענוד על כתף אחת את דגל ישראל ועל השנייה - את סמל פיקוד העורף. "אני מרגיש שאני מייצג את המדינה," הוא אומר בביטחון ומספר בהתרגשות על התגובות החמות מצד האוכלוסייה שהם פוגשים בצד השני של העולם: "לפעמים, רואים את זה במבטים שלהם. בהרבה מקרים הם עומדים משני צדי הרחוב ומוחאים לנו כפיים - ככה אני יודע שאני עושה את הדבר הנכון".