כשדרעי החליף את רוקני - טקס יום העצמאות הראשון שלו

אחרי 34 שנים בהן פיקד על טקס יום העצמאות, פרש אל"ם (מיל') דוד רוקני מצה"ל והעביר את הדגל למחליפו סא"ל (מיל') שמעון דרעי. כתבתנו הצטרפה אליו לחזרות רגע לפני הטקס החגיגי, וניסתה לגלות אילו הפתעות צפויות לנו. כך זה נראה

30.04.17
מערכת את"צ

זהו יום בהיר וחם בהר הרצל. החזרות לטקס יום העצמאות בשיאן, וסא"ל (מיל') שמעון דרעי מזכיר לחיילים המתרגלים: "יש רק טקס אחד - ואנחנו צריכים להיות מצוינים בו". מאות החיילים, המייצגים את כל יחידות צה"ל, מקשיבים למפקד, נמתחים במקום וממתינים לקול התופים שילוו את קריאת "קדימה צעד" של דרעי - שתסמן את המשך הצעידה.

לדרעי זו הפעם הראשונה בתור מפקד הטקס המרכזי, והוא מבצע אותו כמשרת מילואים, לאחר שבתפקידו האחרון שימש כראש ענף משטר ומשמעת באגף כוח האדם. אל התפקיד הנוכחי נבחר לאחר שאל"ם (מיל') דוד רוקני, מפקד הטקס המיתולוגי, הודיע על פרישתו מצה"ל. כשהאחרון נשאל מי האיש המתאים ביותר לתפקיד, נקב מיד בשמו של סא"ל דרעי.

"רוקני עשה את תפקידו בצורה המקצועית ביותר לאורך כל השנים האלו", משבח מחליפו הטרי. "בשנה שעברה ניהלנו יחד את הטקס. זו הייתה ה'חפיפה' שלי, בה למדתי ממנו רבות. גם במהלך החזרות הוא בא לבקר", מספר לנו סא"ל דרעי, "הוא אמר לי 'שמעון, תמשיך כך, אתה בדרך הנכונה'".

טקס יום העצמאות בהר הרצל הוא אירוע יחיד במינו, מפגן הראווה היחיד של צה"ל. "אנחנו צבא העם. לא צבא שמקיים מצעדים", מסביר דרעי, "ובגלל זה, הפעם היחידה בשנה בה חיילינו צועדים בטקס ממלכתי היא משמעותית לאין שיעור". מדובר באחד הטקסים הנצפים במדינה, שהפך סמל עבור אזרחי ישראל ביום העצמאות.

עם סיום שלב הדלקת המשואות בטקס מתחיל החלק החגיגי בו עשרות חיילים מסתדרים בצורות ייחודיות. לכל טקס נושא אחר, והשנה, הקו המנחה הוא 50 שנה לאיחוד ירושלים. "מיד עם ההכרזה על נושא הטקס התחלתי לעבוד על הצורות", נזכר דרעי. "כמעט שלושה חודשים תכננתי את הצורות. ניצלתי את השקט בלילות, ישבתי עם תמונות של אתרים בירושלים ועבדתי על תרגילי הסדר".  

אל החזרות בהר הרצל מגיעים החיילים כשהתכנית האמנותית כבר ברורה - אבל עכשיו מתחיל החלק האמיתי: האימונים. בשבועות הראשונים צועדים החיילים הנבחרים בין 11 ל-18 קילומטרים ביום כשהם יוצרים את הצורות המרהיבות, ועליהם לעשות זאת בריכוז ובדיוק רב ככל הניתן. "יש לנו חבר'ה נהדרים",  אומר סא"ל דרעי בשביעות רצון, "אין ספק שהם השתפרו בצורה ניכרת מתחילת האימונים, ואני בטוח שכשיגיע הרגע הם יהיו אפילו יותר טובים".

ומנגד, גם החיילים מרוצים ממפקדם. "היחס שלו כלפינו הוא אישי וחם", אומרת רב"ט נ', אחת ממשתפות הטקס. "אין כאן חייל שלא בא לידי ביטוי, ולא מקבל את מקומו. גם את הדייקנות שלו אי אפשר לפספס", היא מוסיפה בחיוך, "הוא עבר בין כולנו, חזר על התנועות בדיוק והדגים מה לעשות".

אין ספק שהאימונים לטקס מאתגרים יותר השנה, בעקבות חידושים שיזם דרעי: החל מפרטים קטנים כמו השתתפות משמר הכנסת בצורות, ועד שינויים משמעותיים יותר כמו תרגילי סדר חדשים שלא היו מעולם.

אך לצד כל השינויים, מבהיר דרעי כי יש צורה אחת שלא תשתנה לעולם: סמל צה"ל. זהו הסוד היחיד לגבי הטקס אותו הוא מוכן להסגיר. כדי לגלות את כל השאר - נאלץ לחכות עד ליום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל.