סיפורו של הצעיר המוסלמי שהפך לקצין בצה"ל

לסיפור כמו זה של סג"ם ס' לא נחשפים כל יום: ערבי ישראלי מאזור המשולש, שתחושת השליחות שלו מובילה אותו להתגייס לצה"ל ולהפוך לקצין. כששומעים אותו מספר על תחושת הגאווה כשהוא חוזר הביתה לכפר במדי צה"ל, מבינים את הקול האחר שהוא מייצג

03.11.17
נגה ברנדר, מערכת את"צ

בבית הספר שלו אמנם לא דיברו על גיוס, אבל גם מעולם לא הסיתו נגד, ובבית תמיד חינכו אותו לקבל את הדעות של האחר. 'כולנו חלק מאותה חברה', כך תמיד הסבירו לו, ובתוכו תמיד הייתה התחושה שהוא ישראלי כמו כולם - והוא חייב לקחת חלק ולתרום לביטחון המדינה. לכן זה מובן למה ההחלטה של סג"ם ס' להתגייס ולהפוך לקצין לא ממש הפתיעה את מי שמכיר אותו מקרוב.

אבל בכל זאת לא מדובר בסיפור רגיל. כערבי מוסלמי מאזור המשולש, סג"ם ס' הוא אחד מהיחידים מהכפר שלו שהתגייסו, וחלק מבודדים באזור בכלל. אבל עליו זה לא השפיע. הרעיון נולד במוחו עוד כשהיה נער, וכל מה שהוא היה צריך זה מודל לחיקוי. כשהתבגר, התנדב למשמר האזרחי, שם נחשף למציאות שקיווה לה - מוסלמים ויהודים שפועלים יחד למען ביטחון אזרחי ישראל .

"כשפגשתי במסגרת ההתנדבות מוסלמים ששירתו בצה"ל, זה עודד אותי להוציא את הרעיון שלי לפועל ולתרום למדינה", נזכר סג"ם ס'. כשמלאו לו 18, הוא התגייס לפיקוד העורף כמדריך אוכלוסייה לשעת חירום, ובמסגרת תפקידו היה אחראי על הכנת אזרחים להתמודדות עם מצבי חירום, והדריך בעיקר אוכלוסיות ערביות.

"לאורך השירות ראיתי את ההשפעה של פיקוד העורף על האזרחים במדינה", הוא מתאר בגאווה, "הרגשתי משמעותי ומצאתי את עצמי". אך סג"ם ס' לא הסתפק בזה. לפני כשבועיים סיים השלמת קצונה ומעכשיו הוא קצין אוכלוסייה במחוז הצפון. אל הטקס, הגיעו בני משפחתו הקרובה וחבריו השוטרים: "הם התרגשו ממש כמוני, והיו מלאי גאווה" .

להיות קצין, מבחינתו, זו זכות, סיפוק ומעבר להכל - שליחות. "חשוב לי לייצג את החברה הערבית בצבא", מסביר הקצין הצעיר, "יש גם קול אחר בחברה שלנו, כזה שרוצה לתרום ולקחת חלק בביטחון המדינה והאזרחים".

וכשסג"ם ס' מתאר את החזרה הביתה לכפר עם המדים והדרגות, שם הוא מתקבל באיחולי הצלחה, מבינים את כל הסיפור. "הרבה אנשים אומרים לי - 'גם אנחנו רוצים לתרום'", הוא משתף, "אני מספר להם על החוויה, איך זה מפתח באופן אישי וגם נותן את הסיפוק הזה בתרומה למדינה". לדבריו, זה מעורר אצלם מוטיבציה לתרום ולעשות, והוא שמח על כל הזדמנות לדבר על הנושא עם תושבי הכפר: "הם תומכים ומפרגנים. אולי היו גם כאלה שהיו נגד, אבל אף פעם לא בצורה עוינת".

ובכל זאת, למרות הגאווה הגדולה ששומעים בקולו, סג"ם ס' בוחר לא לחשוף את שמו ופניו, וגם לא למסור פרטים מדויקים על המקום ממנו הוא מגיע. הוא מסביר זאת בכך שהאווירה באזור המשולש שונה ומתוחה יותר מזו שבכפר, וההחלטות שעשה ושאיתן הוא שלם, יכולות להתקבל באור שלילי ואף לעורר הסתה.

בעיניו הדבר לא צריך להשפיע על החלטתם של צעירים מהאזור להתגייס, והוא מקווה שהם כמוהו ירגישו צורך לתרום לביטחון המדינה בכל דרך שיוכלו. "אני שומע שיש הרבה מוסלמים שבוחרים להתגייס בתקופה האחרונה, אני מקווה שמספר המתגייסים יעלה ויעלה", הוא אומר ומבקש לשתף עוד מתפיסת עולמו: "החיים לא בורחים, יש חובות למדינה שלנו שאנחנו צריכים לקיים".