"הכוחות שלנו הם מכונה להצלת חיים"

לאחר שנתיים כקצין האג"ם של פיקוד העורף, מסיים אל"ם יוסי פינטו את תפקידו. בריאיון מיוחד הוא מספר על הדברים שלמד עם המעבר מהמערך הלוחם לעורף, ועל המחויבות להצלת חיים ואומץ הלב שגילו אנשי הפיקוד בזמן אסון קריסת החניון וגל השריפות

18.08.17
נגה ברנדר, מערכת את"צ

לא מעט אירועים התרחשו בזמן כהונתו של אל"ם יוסי פינטו כקצין האג"ם של פיקוד העורף: מקריסת החניון ברמת החייל ועד לגל השריפות ברחבי הארץ. אבל האירוע אותו הוא זוכר כאחד המשמעותיים ביותר במהלך השנתיים הללו, שונה ממה שהייתם מנחשים.

"זה היה ערב שישי", נזכר אל"ם פינטו. "רקטה שוגרה מרצועת עזה לכיוון שדרות. ראיתי איך מערכת ההתרעה שלנו פועלת כמו שצריך, במהירות ובמיומנות. חד-משמעית היא הצילה חיים".

"באותו רגע גיליתי באמת את היכולת שלנו", הוא מדגיש ומתאר: "ראיתי מערכת מקצועית ומתורגלת שמבינה את החשיבות הרבה לתפקידה. בעיניי זו דוגמה למוכנות". וכששואלים אותו מה המוכנות הנדרשת לפיקוד העורף, הציפיות והדרישות שלו ברורות: "בכל אירוע שנתמודד מולו, אנחנו מניחים שנופתע. ועם זאת, אני מצפה שנגיע מהר, שנדע לפעול בצורה מקצועית, יחד עם הציוד המתאים".

לתפקיד קצין האג"ם של פיקוד העורף, אותו סיים בשבוע שעבר, מונה אל"ם פינטו לאחר שרשרת ארוכה של תפקידי פיקוד במערך השדה, החל מחטיבת כפיר ועד פיקוד על חטיבה מרחבית באיו"ש. הוא מעיד על עצמו שאימץ את הסטנדרטים הצבאיים בכל הקשור להתנהלות הארגונית, את יכולת העמידה במשימה ואת חשיבות האימונים המרובים.

למרות ניסיונו הרב, כשהגיע לפיקוד הכתום גילה, הוא מודה, עולם חדש: "כמפקד במערך הלוחם אתה רגיל לפעול מתחת לקסדה ולראות דרך הכוונת. כשהגעתי לעורף התבהר לי צד אחר - ההגנה שלך. כל מה שעשיתי כל השנים נועד לאפשר לאזרחים להמשיך בשגרת חיים תקינה".

"השילוב בין הצבא למרחב האזרחי הוא היופי של פיקוד העורף וראיתי זאת בתור האתגר", משתף אל"ם פינטו. "התמקדתי ביצירת הבנה אצל המפקדים שהאיום על העורף השתנה, ואתגרי הלחימה הבאה יהיו מורכבים יותר. אני הובלתי את התהליך הזה שקיבלתי ב'ירושה' מקודמי, וגם מחליפי ימשיך אותו כי זהו פיקוד בריא ויעיל - חי ונושם חירום, נכון לכל משימה".

תחת ניצוחו של קצין האג"ם, נערכו בפיקוד בשנתיים האחרונות עשרות תרגילים שמטרתם הכנת הכוחות לחירום - מתרגילים פיקודיים שבודקים את כל המערכת, ברמת מפקדת הפיקוד והגדודים יחד, ועד תרגילים במרחב האזרחי, שלדבריו "אלו באמת האימונים שמתרגלים את כל השרירים יחד".

"אני תופס את מרכיב האימונים כמרכיב קריטי לקידום המוכנות", הוא מדגיש. ואכן, מרכיב זה הוא עיקרי במסגרת התפקיד, לצד מרכיבים נוספים שייחודיים לפיקוד העורף. הפעלת הכוח, למשל, משתנה בין אירועי חירום בשגרה לאירועי מלחמה, ותלויה רבות בכוחות המילואים. "כשעלינו להפעיל את כל הכוחות, מדובר במכונת מלחמה גדולה מאוד. אצלנו קוראים לזה מכונה להצלת חיים", אל"ם פינטו מסביר, ומוסיף מדוע מהירות התגובה והגיוס היא קריטית בעיניו: "תמיד האתגרים יפגשו את המרחב האזרחי כבר בשלבים הראשונים של ההתמודדות".

את תוצאות האימונים הרבים ראה אל"ם פינטו לא פעם בשטח, כשתפעל אירועים מבצעיים. "פיקוד העורף מתגייס מהר", הוא אומר בגאווה, "הכוחות הוכיחו את זה בכל ההזדמנויות שתרגלתי אותם, והיו המון כאלה". דוגמה מצוינת לאמירה זו היא תפקוד כוחות הפיקוד בקריסת החניון ברמת החייל בתל אביב. אז אל"ם פינטו היה בין המפקדים הראשונים שהגיעו לזירה.

"כשהגעתי לחניון ההרוס ידענו על שני לכודים שצריך לחלץ", הוא משחזר. "לשמחתי זכיתי לעזור ולחלץ אחד מהם, הצלחנו להוציא אותם בחיים".

באירוע הזה נוכח פעם נוספת לעבודה המאתגרת ולמחויבות הנדרשת מצד הכוחות, שמגלים לצד העבודה הפיזית, גם כוחותנפשיים גדולים: "מדובר בבניין שעוד רגע קורס עליך וקובר את כולם. זה דורש אומץ לב להיכנס תחתיו ולהציל חיים".

גם בגל השריפות שדרש שיתוף פעולה של כל גופי החירום, ידע אל"ם פינטו שפיקוד העורף יירתם ויביא לידי ביטוי את כל יכולות הצבא: "צה"ל הוא גוף חכם, מיומן ועם יכולות גדולות - החוכמה להיעזר בנו הצילה חיים של אנשים".

"אלו היו שנתיים של עשייה גדולה וחשובה, שמלווה שתחושת סיפוק אדירה", אומר אל"ם פינטו ומסכם: "אני סמוך ובטוח שפיקוד העורף ימשיך לשים דגש על חשיבות האימונים ויהיה מוכן לכל מקרה אליו יידרש".