תחרות המקלטים הארצית

ביום חמישי האחרון, התקיימה תחרות המקלטים הארצית השנתית. רס"ן יניב אנגל, ראש מדור מקלוט במחלקת מיגון של פיקוד העורף, הוביל את התחרות

12.12.17
מערכת את״צ

"תחרות המקלטים נולדה מהסיבה העיקרית", אומר רס"ן אנגל, " יצירת פלטפורמה לעידוד הרשויות המקומיות לממש את אחריותן בתחום ההיערכות לחירום ולהעלות את כשירות המקלטים הציבוריים שברשותן".

הקריטריונים המשפיעים על הדירוג שניתן לכל רשות שמתמודדת בתחרות כוללים מגוון רחב מאוד של תחומים, החל מהסביבה שבסמוך למקלט, שמתחילה מביצוע שילוט הכוונה החל מ-15 מטר לפני המקלט ועד לרמת הניקיון, צבע, תקינות מערכות החשמל, אינסטלציה וציוד החירום הנלווה המחויב להימצא במקלט.

הרשויות הזוכות בתחרות הינן הרשויות שקיבלו את הציון הגבוה ביותר בקטגוריה שבו התמודדו.

רס"ן אנגל מספר: "בשגרה, קיים שיתוף פעולה רחב בין פיקוד העורף והרשויות המקומיות. שיתוף הפעולה מתבטא בין השאר בהכוונה מקצועית על ידי פיקוד העורף, סיורים משותפים עם הרשויות, ביצוע ביקורות מלמדות על-ידי פיקוד העורף ועוד. מדובר בשיתוף פעולה בריא בין פיקוד העורף והרשויות המקומיות".

בכל שנה נבחר נושא מרכזי שמאפיין את התחרות באותה השנה, עליו ניתן דגש בזמן הביקורות על מנת להשרישו ברמה הלאומית. השנה נבחר נושא הנגישות, שכן הוא נדרש לקידום בכלל תחומי החברה, בדגש על המוכנות לחירום לכל אזרח. בתחילת שנת עבודה 2017 נכנס לתוקפו חוק הנגישות, לכן לקחו את ההזדמנות לקדם נושא זה גם בתחום המקלטים הציבוריים. יש לציין, כי גם לפני מספר שנים היה נושא הנגישות כמוקד הביקורת, אולם לאור חשיבותו הוגדר שוב גם השנה. נושא זה בא לידי ביטוי בתחרות במתן דגש בביצוע הביקורת ומתן ניקוד לרשויות המקדמות נגישות כיוזמות פרטניות ברמתן.

רמ"ד מקלוט מוסיף ומדגיש: "חשיבותו של המקלט הציבורי ברורה לכולנו. העיסוק היום יומי בשמירת כשירות המקלטים וההשקעה השוטפת בשגרה של המקלטים הציבוריים, הוכיחו את חשיבותם בעת חירום. ישנם דרכים רבות לשמור על כשירות המקלט הציבורי, לדוגמה, הפיכת המקלט לשימוש דו תכליתי -  בשגרה המקלט יהווה פלטפורמה לפעילויות שונות, כגון הפעלת חוגים, בתי כנסת, צהרונים וכדומה, כך כשירותו תישמר גבוהה בשגרה ויהיה מוכן תמיד לחירום".

להלן רשימת הישובים הזוכים בתחרות המקלטים לשנת 2017:

-          בקטגוריית ערים מעל 180,000 תושבים – נתניה

-          בקטגוריית ערים בין 51,000-179,999 תושבים – רעננה

-          בקטגוריית ערים עד 50,000 תושבים – נתיבות

-          בקטגוריית מועצה מקומית – קריית עקרון

-          בקטגוריית מועצה אזורית, הנהלה – מטה אשר (מרכז הפעלה)

-          בקטגוריית רשויות בעלות מקלטי מוסדות חינוך – מעלה עירון