אתר ההרס שמשנה את כללי המשחק בחילוץ תחת אש

עשרות מ"פים ומג"דים, שלושה שבועות אינטנסיביים, ושיתוף פעולה אחד וראשון מסוגו: אתר ההרס החדש שהוקם תוך זמן כמעט בלתי נתפס במאל"א בצאלים, מאפשר כעת לחטיבת החילוץ ולכוחות המתמרנים לתרגל באופן זמין ויעיל את שיתוף הפעולה הקריטי ביותר ביניהם - חילוץ במרחב לחימה עוין. הצצה לתרגיל מיוחד במקום מיוחד, שישפיע על הצלת החיים במערכה הבאה

17.02.19

סופות החול הבלתי פוסקות שטפו את עיניהם של לוחמי ולוחמות החילוץ במאל"א צאלים, אבל בניגוד לרבים מאיתנו, האתגר הזה היה רחוק מלהיות הקשה ביותר שעמד בפניהם. החושך המוחלט ירד על האתר כבר מהשעה 17:00, ובטריטוריה זרה, שנפתחה עבורם לאימונים רק לפני שעות בודדות, היו צריכים המחלצים להוציא את לוחמי הגדודים "רותם" ו"צבר" של חטיבת גבעתי מבין ההריסות.

זהו תרגיל ראשון מסוגו בקורס המ"פים והמג"דים של זרוע היבשה. פעם תרגלו בקורס זה רק קציני הכוחות המתמרנים של הזרוע, והפעם - מתרגלים קציני וקצינות חטיבת החילוץ את החבירה של פקודיהם לאותם קצינים מתמרנים באירוע של חילוץ במרחב התמרון - בו יכולות החילוץ הן פקטור קריטי במערכה.

 

"החטיבה חייבת ליזום כל הזמן תרגילים בהתאם לתרחישים בהם היא עשויה להיתקל, ולכן אנחנו קורמים עור וגידים בשנים האחרונות בכל הנושא של חילוץ במרחב מאוים", מסביר רמ"ד הכשרות החילוץ ואחד ממתכנני התרגיל, רס"ן שחר בן סמיאן, "עכשיו, כשאנחנו מתרגלים לראשונה עם קורס מ"פים מג"דים מכלל הצבא, החניכים יחזרו ליחידות שלהם עם הבנה של מה הוא צוות קרב גדודי ופיקודי של החטיבה שלנו, וכמה הוא מסייע לתמרון בשעת קרב".

וזה לא הכול. התרגיל מתקיים באתר הרס חדש שהוקם במאל"א תוך שלושה שבועות בודדים, על מנת לבצע בו תרגול בלעדי של חילוץ בחזית או בשטח אויב. "להקים אתר הרס בתוך מרחב אימונים של יחידות מתמרנות היא דריסת רגל מאוד משמעותית", מסביר רס"ן בן סמיאן, "זה עוד צעד בדרך להבנה של הכוחות המתמרנים שיש חשיבות לתרגול המשותף שלנו למקרה שנידרש אליו בשעת חירום. האתרים האלו יועדו לתרגול בלעדי של חילוץ במרחב לחימה בשיתופי פעולה עם הכוחות, ולטווח הארוך - בכל מקום בו יהיו כוחות מתמרנים, יהיו גם אתרים שלנו".

"השימוש של האתר הזה לא יהיה עורפי והוא יהפוך לאתר ייעודי לתרגול חילוץ מתמרן בשטח עוין", הוא מצהיר, "אחרי שלושה שבועות של סיורי שטח, הכנות הנדסיות ותיקי בטיחות, נפתח את האזור לתרגולים אחרי יריית הפתיחה בתרגיל הנוכחי - החל בגדודים המבצעיים שלנו וכלה בעוד ועוד שיתופי פעולה עם מפקדים וחיילים מהכוחות המתמרנים".

וכשהאתר עולה רמה, כך עולה גם רמת התרחיש איתו צריכה השדרה הפיקודית של החטיבה ולוחמיה להתמודד. על לוחמי גדודי "צבר" ו"רותם" של חטיבת גבעתי (הכוח המתמרן בתרגיל), לחלוש על שכונות האויב בשעה שכוח החילוץ מאבטח אותם ככוננות למקרה הצורך בשטח הפתוח שסביבם. על מספר לוחמים קרס מבנה בשל מטען שהוטמן בתוך יסודות המבנה בו נמצאו, וכוח החילוץ נדרש לעבודה.

"הגענו לשטח האירוע והתחלנו לבצע את המוטל עלינו: חבירה למפקד הבכיר בשטח, קבלת תמונת מצב שתאפשר חלוקה לגזרות ירי שיופעלו במידת הצורך, ופתיחת פעולות החילוץ", מפרט רס"ן בן סמיאן, "עד כה חילצנו שלושה לכודים ואנחנו בעיצומן של הפעולות להוצאת עשרת הלוחמים הלכודים מבין ההריסות".

פעולת החילוץ באתר הרס היא לרוב פעולה רועשת, שמצריכה תקשורת עם אוכלוסייה, כלים כבדים ופעולות הנדסיות. כיצד יכולים הלוחמים לבצע את הפעולות באותה אפקטיביות, תוך שמירה על חשאיות שתמנע מהם להיחשף? "יש אתגרים משמעותיים בכל הנוגע לחילוץ במרחב מתמרן. זה מתחיל כבר בנראות של הכוח - אנחנו לא מגיעים באפודים הכתומים המזוהים, אלא במדי זית לצד ציוד חי"ר נדרש, בנוסף לציוד חילוץ ייעודי הנישא על הגב", מדגיש הרמ"ד, "אנחנו מפעילים מעגל אבטחה ששומר על שטח סטרילי ובטוח לעבודה, ופועלים בשקט המירבי - האויב יכול להפתיע, לא נעבוד עם כלים רועשים וכבדים מדי כי הם יחשפו אותנו מיד, עלינו להקשיב לסביבה כל הזמן ולהבין מול מה אנחנו עומדים".

המעטפת שניתנה לתרגיל היא של צוות קרב גדודי משולב: מעטפת אבטחתית של כוחות שריון, הנדסה קרבית, ואף רוכב שמיים. "זו הבנה מאוד חשובה גם בנוגע לחטיבה שלנו", מסביר הרמ"ד, "מי שמוגדרים 'כוחותינו' הם כבר לא מה שהיו רגילים אליו פעם. מעתה והלאה, מי שמגיע לתרגילים כאלו רואה תמיד כוח חילוץ בתוך הצוות המשולב - צוותים שכבר לא מותאמים רק לעורף אלא משתלבים במאמצים הטקטיים ביותר בחזית".

המקצועיות שמציגים הלוחמים, הלוחמות ומפקדיהם בתרגיל, בו הם גולשים בקלות מרבית וביעילות לתוך הסיטואציה המאתגרת והמאיימת אליה התחילו להתרגל רק בתקופה האחרונה, ממחישה את דברי רס"ן בן סמיאן במדויק - חטיבת החילוץ יודעת מה הסיכונים אליהם היא מתכוננת בחזית הלחימה, ואנשיה יעשו הכול כדי לא להיות מופתעים מאף תרחיש.

"אירועי קריסה על לוחמים הם אירועים שעלולים לקרות בכל רגע נתון - בין אם כתוצאה ממטען שהוכנס לתוך מבנה או מטיל נ"ט שנורה מרחק, זה לא איום שרחוק מאיתנו", הוא מסכם, "אנחנו מתאמנים פה היום כדי שמודעות הלוחמים לסכנה הזו תעלה, ובמידה שאכן יתמודדו איתה, הם ידעו שכוחות החילוץ שלנו יהיו תמיד היד המושטת שתחכה לחלץ אותם במרחק מטרים ספורים מההרס".