לראשונה - שיתוף פעולה בין גדס"ר נח"ל לחטיבת החילוץ

גדס"ר נח"ל וגדוד "רם" של חטיבת החילוץ הותקלו השבוע בשיתוף פעולה מיוחד וראשון מסוגו במסגרת פרקי ההכשרה שלהם. במרכז לאימוני לוחמה אורבנית שבצאלים (מאל"א), על הכוחות היה לתמרן יחד על מנת לחלץ חמישה לוחמים "שנלכדו" תחת הריסות מבנה שקרס. כתבתנו הצטרפה לתרגיל ולמדה איך כוחות חי"ר וחילוץ, בזמן אמת ובעומק האויב, יפעלו יחד על מנת להציל חיים

11.06.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

שעת לפנות בוקר בבסיס צאלים. אחרי 30 שעות פעילות, לוחמי גדס"ר נח"ל מגיעים בעיצומו של התרג"ד לשטחי הכינוס הקדמיים בהובלת המג"ד, סא"ל גיל ורנר. בדיוק באותו הזמן, מגיע לאותה הנקודה מפקד גדוד "רם" של חטיבת החילוץ עם לוחמיו, המסיימים את שבוע המלחמה שלהם. 

"היחידה מוכנה לתנועה תוך חצי שעה, בסופה אני פוגש בשטחי הכינוס את מפקד גדוד 'רם' של חטיבת החילוץ. בעיצומו של התרג"ד שלנו, ושבוע המלחמה שלהם, הוא מבשר לי שהגיע עם כוחותיו על מנת לשתף איתנו פעולה בזירה מבצעית מורכבת". 

מיד מבינים שני המג"דים, כי המפגש ביניהם הוא הזנקה לתרגיל ראשון מסוגו, ובעל חשיבות מכרעת להתמודדות עם תוואי המלחמה הבאה. יחד הם עומדים לתרגל תרחיש בזירה מבצעית מורכבת - קריסת בית ממולכד על הכוחות. "בנינו תכנית התמודדות מראש עם אירוע מסוג זה, בו כוחות של הגדס"ר ממולכדים בשטח האויב, ועלינו להשתמש ביכולותינו כדי לחלצם", מתאר מג"ד רם, סא"ל שלומי בן יאיר.

"בזמן מבצע עופרת יצוקה, הייתה קריסה של מבנה על חוליית פיקוד קדמית (חפ"ק) של גדוד חי"ר", מסביר מג"ד 'רם' את הרקע ליצירת התרגיל. "הכוחות היו לכודים, והבנו שאנחנו צריכים להיכנס לשם, לעומק האויב. מהאירוע הזה, נוצרה ההבנה שיש לפתח תורת לחימה מותאמת לחילוץ כוחות צה"ל - וכך עשינו".

התרגיל הוא שיאו של שבוע ה"מלחמה" של גדוד רם, וגם נקודת ציון מרכזית בתרג"ד המסכם של ארבעת חודשי אימון גדס"ר נח"ל - במהלכו אומנו הלוחמים סביב חתירה למגע, יוזמה, וחוסר התפשרות על ביצוע משימה. "האימון שלנו התרכז במסגרות הקטנות" מדגיש סא"ל ורנר, "הכנת הפרט והצוות, ובתרג"ד גם אלו נבחנו, לצד תרגול העבודה המשותפת".

"בשבוע המלחמה החיילים נגעו בכל מתאר", מג"ד רם מוסיף מצידו, "העמקנו במאפייני האויב ובאנשים מולם נעבוד בשעת אמת, כדי לאפשר את התרגול הכי מותאם למציאות הנוכחית".

קול פיצוץ עז של מטען וגל עשן סמיך ששטף את האתר במאל"א, בישרו על פתיחת התרגיל. כוחות החילוץ והגדס"ר מבחינים בחמישה לוחמי נח"ל הלכודים מתחת להריסות - כל אחד מהם באורח פגיעה שונה, קוראים לחבריהם לסייע - כמה שיותר מהר.

"הלוחם צריך לדעת שבשעת מצוקה אמיתית, לא רק שיש כוחות שבדרך לעזור, אלא כוחות כאלו שיכולותיהם מותאמות ספציפית לחילוץ שלו", מדגיש סא"ל בן יאיר. "לכן, היה לנו חשוב לדמות את הסיטואציה באופן המוחשי ביותר לשעת קרב. כוחותינו שם בדיוק למטרה הזו".

בדקות הראשונות, לוחמי גדוד רם מאבטחים את הזירה, בשעה שכוחות הגדס"ר נכנסים לתוך אתר ההרס כדי להבין היכן נמצאים חבריהם. קריאות ה"נפגעים" הולכות ומתגברות לצד פיצוצים חוזרים ונשנים. "בשלב הזה מתחיל שיתוף הפעולה הרשמי", מתאר מפקד הגדס"ר, "אני מקצה כוח לוחם לאבטחה אג"מית, את תחנת האיסוף הגדודית (תאג"ד) עבור הטיפול הרפואי, את צוות הפינוי היחידתי כדי לפנות נפגעים לאחור - ומסמן ללוחמי גדוד החילוץ להיכנס לפעולה".

לוחמי ולוחמות גדוד רם שולפים את כלי החילוץ - הדיסקים וכלי הקידוח, ועטים על הזירה. "היה לנו חשוב לראות שהגדס"ר מבין את הכוח שלנו כגדוד שמתעסק בבט"ש שהוא גם אזרחי", מדגיש סא"ל בן יאיר, "בסיטואציה שבה אנחנו מתמודדים עם חילוץ כוחותינו, בניגוד לחילוץ אזרחים, אנחנו מבינים שצריך ללמוד לתקשר איתם בדרך אחרת, לזהות את המחלקה, להבין איך נכנסים אליה".

ב"חצר האחורית" של האתר, מתארגנים באותו זמן לתמרון משותף של סיוע ואבטחה. כלי החילוץ עוברים ידיים בקצב מסחרר ונכנסים אל בין ההריסות, בשעה שאלונקות הנושאות פצועים מתחילות להישלף החוצה על ידי לוחמות ולוחמים משני הכוחות. "שיתוף הפעולה הזה נתן ללוחמים שלי תחושת ביטחון", משתף סא"ל ורנר, "הם מבינים עכשיו שעם כל סוג של אתגר מבצעי שבו ניתקל, לצבא יש את המענה".

"בסביבה האזרחית, אנחנו בולטים - לבושים בווסטים כתומים של פיקוד העורף ומצוידים בכלי החילוץ שלנו", מתאר מג"ד רם, "הפעם, סימני הזיהוי המוכרים התחלפו באפודים ובקסדות ירוקות. השילוב של ציוד הלוחמה עם כלי החילוץ איתם אנחנו מתאמנים - הוא המבחן האמיתי מולו עומד הגדוד בתרגיל". לבסוף, חמשת הנפגעים המדומים חולצו בהצלחה - בשעה ששותפיהם לתרגיל רוכנים מעל האלונקות, מאבטחים את הזירה, מרגיעים ומציעים טיפול רפואי מהיר. 

לדברי סא"ל בן יאיר, העובדה שהתרגיל התקיים בגזרה הדרומית, הגבירה את תחושת המציאות והמחויבות של הלוחמים: "כששומעים את הפיצוצים ומרגישים את המתיחות מהגבול, הרצון לתפקד בצורה המקצועית ביותר בקרב הלוחמים הולך ומתעצם. הם מבינים עוד יותר איך היכולת שלנו לשתף פעולה בזירה המבצעית הופכת לחשובה מתמיד". 

"עוצמתה של יחידה מתבטאת, בעיניי, במספר קריטריונים", מסכם מג"ד הגדס"ר את שיתוף הפעולה הראשון מסוגו: "יכולות פיקודיות, סד"כ, רוח קרב וכשירויות מבצעיות. אני מרגיש שהבאנו את כל אלו לזירה וגדוד רם חיזק אותנו - מהפיקוד הנכון על המצב, ועד המאפיינים החשובים שהם מביאים איתם. אני מאמין שנתרגל כך עוד פעמים רבות, כי יש לנו את החובה להיערך לכל אתגר חדש שיבוא בעומק השטח".