איך מצילים יחד לכודים ברכבת תחתית ובמטוס שהתרסק?

מסוק שהתרסק, רכבת תחתית שנתקעה ומבנה בית ספר שקרס - אלה האתרים בהם משלחת פיקוד העורף תרגלה משימה אחת - הצלת חיים. במסגרת האימון הבין-לאומי "United Front" של חטיבת החילוץ והיחצ"א (יחידת החילוץ וההצלה הארצית), שיתפו הכוחות פעולה עם המשמר הלאומי ועם יחידת הכבאים של מדינת אינדיאנה בארה"ב. במהלכו, למדו טכניקות ייחודיות, התנסו בכלים חדשים וחשוב מכל - התקדמו צעד אחד נוסף במאמץ הסיוע האזרחי בארץ ובעולם

16.06.19
מירב בראל, מערכת את"צ

במשך שנים ארוכות, באימון ולא פעם גם בזמן אמת, הגדודים המחלצים בסדיר ובמילואים של פיקוד העורף עוסקים בתרגול שוטף, כדי להיות מסוגלים לבצע פעולה אחת חשובה - הצלת חיים. אך כדי להשלים את המשימה בהצלחה ולהשתפר מעת לעת, על הכוחות להכיר יכולות חילוץ גם מחוץ למסגרתם הצבאית - ולהתנסות באתגרים שונים בעולם הגדול.

מתוך אותה התפיסה, מתקיים בכל שנה תרגול חוצה יבשות בשם "United Front" ("חזית אחודה"). כשמו כן הוא, משלב האימון משלחת מיוחדת מטעם צה"ל עם צוותי חילוץ מקצועיים מחו"ל. הפעם, התרגול נערך בשיתוף עם המשמר הלאומי האמריקאי ומתרחש במדינת אינדיאנה שבארה"ב.

"האימון מתבסס על חילופי ידע בין הארגונים מבחינה תאורטית וכולל תרגול משותף", מסביר מפקד המשלחת, סא"ל אלעד אדרי, האחראי גם על ביה"ס של חטיבת החילוץ. "המטרה הייתה בסופו של דבר ללמוד טכניקות, להתנסות בתרחישים ובמתווים שלא הכרנו, וכמובן לתרום מהידע שלנו לשותפים האחרים".

המשלחת המיוחדת מורכבת מעשרות קצינים מחטיבת החילוץ וההדרכה ומיחידת היחצ"א, איתם תרגלו גדוד CERFP19 של המשמר הלאומי ויחידת הכבאים TS1. במשך ארבעה ימים, שיתפו הכוחות פעולה בזירה המדמה אתר הרס, עברו בין המפגעים השונים ולמדו אחד מיכולותיו של השני.

"תרגלנו חילוץ במגוון אתרים. בניינים רבי-קומות שקרסו כמו מלון ובית ספר, מסוקים שהתרסקו ואפילו מנהרה תת-קרקעית של רכבת תחתית אליה נחסמה הגישה", מפרט סא"ל אדרי. "חשוב לציין שכל אחד מהמיצגים נבנה מאלמנטים אמיתיים לגמרי שהוקדשו למען התרגיל הזה".

בכל אתר עבדה קבוצה המורכבת ממחלצים ישראלים ואמריקאים, כשהייתה להם ההזדמנות להתנסות בכלי חילוץ חדשים. גם המעבר מזירה אחת לשנייה היה מאתגר ואיתו התמודדו כקבוצה. "כאן הם למדו על עניין הפו"ש באירוע חירום", מציין סא"ל אדרי. "היה לנו חשוב להתמקד בדרך שבה משתלטים על אירוע, ולא רק על אופן החילוץ בו. התעסקנו בסוגיות כמו הפעולות שמפקד הקבוצה צריך לעשות, תזמון הערכות מצב ועוד".

לדבריו, בין התרומות הגדולות שהעניקו הישראלים לתרגיל המשותף היה הידע הנרחב שהביאו עמם בתחום מודיעין אוכלוסייה. "כשמגיעים לאתר הרס, לא מתחילים לחלץ ישר. צריך לחקור את סביבת האירוע כדי להבין אם יש אנשים שנמצאים בפנים ומה מיקומם המדויק. כך הכוח יכול להתמקד ולהציל חיים מהר יותר", הוא מוסיף. "תחום מודיעין אוכלוסייה מפותח אצלנו מאוד. אנחנו שולחים נציגים לרחבי העולם שילמדו אותו, ורצינו להביא את הנושא הזה לידי ביטוי גם באימון שלפנינו, בתור אחד השלבים הקריטיים במקצוע החילוץ".

"יש לנו מקור ידע אדיר", מדגיש מפקד המשלחת. "חלק מהאנשים כאן השתתפו במשלחות עבר שיצאו לאירועי הרס מסביב לעולם, והוסיפו לא מעט מהניסיון האישי שלהם".

לפי סא"ל אדרי, מעבר להתמקצעות המחלצים ולהשלמת הפערים בתחום החילוץ והסיוע ההומניטרי, ישנה משמעות נוספת לאימון הבין-לאומי: "העשייה של פיקוד העורף עם הגופים המקבילים אליו בחו"ל, תורמת רבות לחיזוק הקשר בין ישראל למדינות העולם".

ומה צפוי בהמשך? "בשנה הבאה נארח את הכוחות אצלנו בישראל", מוסר סא"ל אדרי, "ונמשיך במאמץ המשותף להצלת חיים".