הצצה קטנה לכנס הגדול ש"הרעיד" את המדינה

בשבוע האחרון נחתו נציגי ארגוני חירום מרחבי העולם לכנס הרפואה הבין לאומי, ה-"IPRED", שחוגג עשור. הם הגיעו ללמוד, להתרשם ובעיקר לשתף את הידע שצברו זה עם זה. מה שנפתח בערב קוקטיילים ידידותי הסתכם בתרגיל מרשים במיוחד שמשותף לכל גופי החירום בארץ. אז מה הנושא שנבחר השנה? ואיך כל זה קשור לרעידות האדמה במקסיקו ובהאיטי? כך זה נראה

15.01.20
מירב בראל וליאור נוישטיין, מערכת את""צ

הרעידה בברזיל ובמקסיקו, המשלחת להאיטי והעזרה המידית לנפאל - אל כל אחת מהנקודות האלה הגענו תוך זמן קצר, חילצנו אנשים מהמקומות המסוכנים ביותר והענקנו טיפול רפואי מהיר בשטח, והכול תוך שיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות.

אך כיצד נרקם אותו קשר חוצה יבשות מיוחד? כזה שמאפשר לנו להגיע לכל יבשת ולהצליח להתנהל בה בצורה עצמאית ונכונה? חלק לא קטן מהקרדיט מגיע לכנס אחד, שחוגג בימים אלה יום הולדת 10, המאחד מדינות מרחבי העולם לשבוע שכולו רפואת חילוץ וסיוע לאזרחים במצבי החירום השונים - כנס ה- "IPRED".

"הכנס מתקיים פעם בשנתיים ומפגיש לא רק בין המדינות השונות, אלא גם בין כלל ארגוני החירום בארץ, כמו משטרת ישראל, מד"א, זק"א, כב"א, יחידות חילוץ של פקע״ר וצוותי סע״ר של הרשות המקומית", אומרת אל"ם אולגה פוליאקוב, מפקדת מחלקת רפואה בפיקוד העורף, "מדובר ביוזמה של משרד הבריאות ופקע"ר שתפסה תאוצה ומטרתה לשתף ידע, טכנולוגיה וטכניקות ייעודיות למצב החירום שנבחר לעסוק בו באותה השנה. זהו הכנס הגדול ביותר בכל הזמנים, המונה כ-1,100 איש".

בין הנוכחים בתרגיל היו גם סגן שר הביטחון אבי דיכטר, סגן הרמטכ"ל אלוף אייל זמיר, ראש אט"ל אלוף איציק תורג’מן, נציב הכבאות דדי שמחי ובכירים ממשרדי הממשלה וצה"ל.

לאורך השבוע האחרון, נציגים מכ-30 המדינות, מאוסטרליה, דרך יפן וניגריה ועד צ'ילה, שמעו והעבירו הרצאות, שיתפו ידע ולמדו על רפואת חירום, ניהול מצב קריטי שמתפתח - והדרך השונה בה הוא מתופעל בכל מדינה. בנוסף, נהנו המשתתפים מערב קוקטיילים ומינגלינג חביב שנועד לחזק את הקשרים ביניהם, ומיומיים של למידה רוחבית על תחום החירום והרפואה.

כמו בכל כנס שכזה, רגע השיא מגיע דווקא בסוף, כאשר אירוע החירום עליו דיברו במשך ימים שלמים "קם לתחייה" כחלק מתרגיל מיוחד בהובלת פיקוד העורף.

"בכל שנה התרגיל שמסכם את הכנס מתמקד בנושא הנבחר. לפני שנתיים למשל תרגלנו פיגוע המוני במהלך משחק כדורגל, ובכנס שקדם לו דימינו התרסקות מטוס על מבנה", מסביר מפקד התרגיל, סא"ל במיל' יהונתן (ג'ון) רז, "הפעם הנושא היה אסונות טבע עם דגש על רעידות אדמה, ולכן בנינו את המופע סביב הדרך בה נתמודד בזמן אסון שכזה במידה שנדרש".

ואכן, כל הנוכחים הופתעו בזמן שהקרקע תחתיהם החלה לפתע לרעוד, תמונות הבניינים שהיו תלויות ברחבה נפלו ומאחוריהן, ממש כמו במהלך קלאסי של "לפני ואחרי", נחשפו הריסות בניינים ו"פצועים" שכיבכול נפגעו מהאסון.

 

ממש כמו באירוע אמת, למביטים על המתרחש היה קשה להתמקד בנקודה אחת - הרחבה התמלאה בשרפות, הריסות וקולות הפיצוצים וה"פצועים" שלא חדלו. "חשוב לנו לשקף איך הדברים נראים באמת, בלי מסיכות", הוא ממשיך, "לכן היה קריין שהסביר לצופים מה קורה וסרטונים שמשקפים פעולות שקורות במקביל - כמו פעילות חמ"לים, החלטות ממשלה והתארגנות חיילי מילואים".

את המענה לאירועים העניקו ארגוני החירום, לפי הסדר שנקבע בתורת ההתמודדות עם רעידת אדמה. "כב"א אחראים על כיבוי השריפות שפרצו ועל הוצאת לכודים שנתקעו בקומות גבוהות, כוחות החילוץ מחלצים מבין ההריסות ואת הפצועים מעבירים לבית חולים שדה של צה"ל שנפתח לא רחוק משם, בשיתוף עם מד"א", מחדד סא"ל רז, "כל אחד תרם במקום בו הוא רלוונטי גם בתרחיש אמת".

תרומתם של כוחות הרפואה הורגשה במיוחד בנקודה צמודה לאתר, שם פתחו בית חולים שדה מתקדם הכולל מיון, אשפוז חדרי ניתוח, מיטות טיפול נמרץ, שירותי מעבדה, שירותי דימות ועוד.

"משימתו הראשונה של בית החולים היא להיות מוכן לתרחישי חירום, לתת מענה לפצועים רבים בו זמנית ולהוות מכפיל כוח בשטח", מדגיש קצין הרפואה הראשי, תא"ל דוקטור טריף בדר, "עם השנים הוא התפרסם גם בזכות הסיוע המקצועי שהעניק באסונות ברחבי העולם והוא מהווה מקור גאווה גדול עבורנו".

באייפרד נכחו גם מספר לא קטן של בכירים, החל ממפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, ועד לנציגים בולטים מחטיבת החילוץ ומחיל הרפואה. "יש ליחידה הזו יכולות אדירות במתן סיוע הומניטרי", מצהיר ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג'מן, "אין שני לה בישראל ואף בעולם, ביכולת שלה לפרוס במהירות, בכל תוואי שטח, ולספק מענה אשפוזי וכירורגי למאות אנשים ביחד. הצורך לשמור על כשירות היחידה הוא תנאי הכרחי עבור ישראל לשעת חירום. אני מתרשם מאד מעשיית היחידה בתרגיל".

"העבודה המשותפת בין הגורמים הצבאיים לגורמים האזרחיים ולמדינות אחרות אפשרה לנו לשפר את היכולות שלנו בזמן אמת, וגם להציג החוצה את מה שיש לנו להציע", מסכמת אל"ם פוליאקוב, העבודה המשותפת אפשרה לשפר ולחזק את המענה למצבי חירום בזמן אמת, וגם להציג את שיתוף הפעולה הנפלא בין ארגוני חירום שונים במדינה.

לדבריה מצטרף מיד סא"ל רז: "בתור מי שפיקד על התרגילים מספר פעמים בעבר, אני יכול להעיד על השינוי האמיתי שחל בקצה. היום כשאתה אומר "אייפרד" כולם מבינים את המשמעות של זה, גם בחיזוק הקשרים שלנו מסביב לעולם, אבל בעיקר בדרך ההתמודדות שלנו עם כל מצב חירום באשר הוא, שרק הולכת ונהיית טובה יותר מפעם לפעם".