איך מכין פיקוד העורף את ישראל לרעידת האדמה הבאה?

הלחץ בציבור מרעידות האדמה עולה, ולאחר האסון בטורקיה, נשאלת ברחבי הארץ שאלה כמעט בקול אחד: האם ישראל תהיה מוכנה כשהבניינים ירעדו? קיבלנו תמונת מצב ממפקדים בפיקוד העורף, ושמענו על המאמצים שנעשים כבר עכשיו כדי להתכונן ליום שבו אזעקת ״רעידת אדמה״ תתחיל לפעול

07.02.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

הרעש העצום והקטלני שפקד את טורקיה היווה תזכורת נוספת לסכנה האזורית שעלולה לפגוע גם בנו. אבל בפיקוד העורף אין צורך בתזכורת - כאן הם לא נחים, ועסוקים בהיערכות ובהכנות שהחלו עוד לפני שנים לתרחיש דומה. הכנות שהתגברו משמעותית בחודשים האחרונים.

"אנחנו פועלים מסביב לשעון", מספר מפקד המכללה לאיתנות של פיקוד העורף, אל"ם אמיר בן דויד, "מטרתנו היא לאמן את המחוזות והרשויות, לכך שברגע האמת נדע לפעול בצורה הטובה והמהירה ביותר - ולהציל חיים".

שטח ישראל קטן יחסית, והקושי האמיתי, כך הסבירו לנו בפיקוד העורף, הוא לא פגיעת הרעידה בעיר אחת בלבד. אחרי רעש אדמה, שטח גדול נפגע בבת אחת. אוכלוסייה רבה תזדקק לסיוע וכלל התשתיות ייפגעו, כך שהקושי והאתגר המרכזיים הם מספר מוקדי הרס במקביל. 

בשביל להתמודד בצורה הנכונה ביותר עם המצב, יצטרכו הערים לקבל החלטות מהירות ולדעת להתחיל לסייע לפני שכוחות פיקוד העורף יגיעו למקום - כל דקה קריטית.

"בדיוק בגלל זה אנחנו עובדים באופן שוטף על אימון מקבלי ההחלטות - ראשי עיר, לדוגמה", מסביר אל"ם בן דויד, "לצד אימון המסגרת כולה - כל עובדי העירייה ביחד. המטרה היא שבזמן חירום, כולם ידעו את תפקידם ויסייעו בצורה הטובה ביותר לעיר שלהם".

פיקוד העורף בונה לכל רשות תרחיש ייחוס - הפיקוד משער מה יהיו הנזקים מראש, מבין איפה נקודות התורפה, מה יהיו הקשיים הטכניים (כמו הפסקות חשמל וחסימת צירים) וקובע מראש שטחי כינוס. בעזרת הדרכה ותרגול נכון, שמעבירים מפקדי פקע"ר, כל המסגרת תהיה מוכנה הרבה יותר למקרה הבא.

"במקביל, אנחנו מאמנים את הכוחות שלנו בהתאם לכל מחוז", מסביר מפקד מחוז ירושלים והמרכז, אל"ם שלומי בן יאיר, "הלוחמים של יחידת החילוץ מתאמנים כמה שיותר טוב. אנחנו עובדים גם עם יחידות סער שיש במרחב האזרחי, כך שהם יידעו בדיוק מה לעשות".

כחלק מכוננות של לוחמי החילוץ, התקיים בשבוע שעבר במעלה אדומים אימון של קורס מ״כים וקורס השלמת הקצונה שדימה חילוץ של עשרות לכודים - הרוגים ופצועים באתר הרס. התרגיל התבצע בדיוק בשלבים שעתידים לקרות במציאות, מלהבין מי נעדר ולכוד במבנה, דרך למצוא איפה הוא בין ההריסות ועד החילוץ ומתן רפואי.

"אחד הדברים הכי חשובים עכשיו, זה הסברה לאוכלוסייה", מצהיר אל"ם בן דויד, "קשה לחשוב על רעידות אדמה בחיי היום יום, כי אנחנו לא נתקלים בהן עד שהן קורות. כל אחד צריך לדעת מה עליו לעשות כשנשמעת התרעת רעידת אדמה, איך לבחור במקום המוגן ומה הוא יכול לעשות אם יש פצועים סביבו".

"אנחנו נמשיך לעבוד, לאמן את הגורמים הרלוונטיים, להדריך נוער שיכול להושיט יד, ולהסביר לאוכלוסייה איך להתמגן", מסכם אל"ם בן יאיר, "מדינת ישראל תהיה מוכנה יותר - זה תפקידנו".