הצטרפנו לתרגיל שנשמר בסוד אפילו מהמפקדת

בין ערימות בטון ובלב אתר ההרס בזיקים, בצבצו עשרות קסדות צהובות ואפודים זוהרים. כחלק ממשימת השיא שלהם בהכשרה ורגע לפני שעלו לתפוס כוננות בצפון, נשלחו לוחמי ולוחמות החילוץ וההדרכה לעתיד להתמודד עם מגוון תרחישי קצה. הצטרפנו אליהם לתרגיל שהפך אותם לכתומים אמיתיים

25.09.24
רז רופא אופיר, מערכת את"צ

23:07 בזיקים - מתוך חשכת הלילה הגיחו בזה אחר זה אוטובוסים אל אתר ההרס שמחוץ לגדרות הבסיס. מלאים בחיילי ומפקדי הכשרת חטיבת החילוץ וההדרכה, שלא יודעים לקראת מה הם הולכים. מהרגע שירדו אל השטח, יצא לדרך התרגיל הרב-מגמתי שלקח אותם לקצה ב-48 השעות הבאות.

אך הם לא עשו את כל זה סתם. בימים אלו פלוגות ההכשרה של לוחמי ולוחמות חטיבת החילוץ תופסות כוננות בצפון. המחלקות פרוסות לכל רחבי הגזרה ונמצאות בדריכות מלאה לקראת כל אירוע חירום שעלול להתרחש - בדיוק כפי שתרגלו לפני שבוע. 

כחלק מהתרגיל המסכם שלהם בדרך לכתומה, התקיים אימון חילוץ בשטחי הרס שבחן את המיומנויות שרכשו עד כה: מקידוח בקירות וחיתוך מתכות, ועד קשר עם כוחות מחלצים נוספים, ביניהם לוחמי עוקץ מחטיבת המרום.  

בדיוק כמוהם, גם כלל הסגל, מרמת מ"פ ומטה, בנוהל ערפל -  ואינו יודע מה עומד להגיע. "יש חשיבות מאוד גדולה לסודיות שבדבר", מסביר רס"ן אבי יעקובוב, מפקד מגמת האימון המתקדם בחטיבה, "יש לנו כאן הזדמנות לבחון את כלל הכוחות שלנו עוד לפני שהם עולים לגדודים - גם את המפקדים". 

כבר ברגע שירדו מהאוטובוסים, ניתן האות. פקודת הפעל ירדה מהדרג הגבוה, כשעל הפרק תרחיש אירוע הרס רב נפגעים. בתוך הריסות המבנה נטמנו בובות עם תיאור מדויק של הפגיעות שספגו, לצד חיילים המדמים פצועים אמיתיים. על הפלוגות היה לתכנן תוכנית פעולה מדויקת ודרכי גישה לכל אחד ואחד מהם. 

התרחישים נבחרו מראש בקפידה. הרי כחלק מתפקידם, לוחמי החטיבה אמונים על כל תרגיל חילוץ, גם בשטחים אזרחיים. לכן, בזמן חירום הם מפקדי האירוע, ועליהם לדעת להתנהל בצורה רוחבית.

וכמו במבצע אמיתי, היו צריכים המחלצים לאשר כל פעולה מול המהנדסים במילואים שלצדם. הם התחילו לעבור שלב אחר שלב בתוכנית, כשחלוקת התפקידים מוגדרת וייעודית - ממפקדי צוות ועד החייל והחיילת שאחראים על כל אחד מכלי חילוץ.

"התרגיל דימה למעשה תרחישי קיצון בצורה הכי מציאותית שאפשר", מציין מפקד המגמה, "ובשביל הדיוק המירבי היה חשוב לנו להביא לידי ביטוי כל אתגר איתו יצטרכו להתמודד בעת אירוע הרס, שהגדול מביניהם הוא שליטה בכל הכוחות בשטח. מכוחות אזרחיים (מד"א, מכבי אש ומשטרה) ובראש - הכוחות הצה"ליים".

עם הזמן, וכשהתקדמנו לשעות הקטנות של הלילה, התגלו בפניי ובפני החיילים עוד משימות ופצועים שעליהם לחלץ ולהציל. בשלב זה הם היו צריכים לחשוב בצורה יצירתית איך להיכנס לכל מחילה קטנה בין ההריסות. לטובת המשימה הם נעזרו בין היתר באמצעי ריתוך וחיתוך מתכות, כלים לקידוח בטון או זחילה פיזית אל תוך המנהרות - כשלבסוף הגיעו לכל פצוע. 

"למרות שיש קושי מנטלי בתרגיל, מבחינתנו זאת לא הנקודה העיקרית", משתף רס"ן יעקובוב, "ישנה חשיבות גדולה יותר לדיוק של הפעולות שלהם, ולביצוע מקצועי וטוב". 

לבסוף, אחרי לילה לבן של פעילות בלתי פוסקת השמש זרחה, והשלב הראשון בתרגיל היה מאחוריהם. לפתע קראה לעברי אחת המפקדות, והכניסה אותי יחד איתה אל אחד מפירי ההרס, שם מחכה 'פצוע'. כשעליתי למתקן, זחלנו בין ההריסות. 

רק במבט מבפנים, עם אבק בעיניים ופיסות בטון בכל עבר, ניתן היה לראות באמת את גודל האתגר שלהם. בשלב הזה אני נפרד מהם ומאחל להם בהצלחה ב-24 השעות הבאות, ובעיקר במשימה מולה הם ניצבים בהמשך השירות - הצלת חיים.