"כלום לא מונע מאיתנו לבצע את המשימה"

הם לא יודעים מתי יתחיל ויסתיים יום העבודה שלהם – ולאיזה גובה יגיעו הפעם. סמ"ר מור נעים, מפקדת חוליית המטפסים של גדוד האיסוף הקרבי 869, מספקת לנו הצצה לשירות המיוחד של החיילים שלא שמעו על פחד גבהים: "כשמטפסים, הריכוז מופנה כולו למשימה וההתרגשות מקהה את הקושי"

27.02.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

את החיוך על הפנים שלה כשהיא מסתכלת לעבר ראש התורן ומתכוננת לטיפוס אי אפשר לפספס. "גם אחרי מאה טיפוסים יש לי אדרנלין בגוף. זו הרגשה שאי אפשר להסביר אותה" - כך מתארת  סמ"ר מור נעים (23), מפקדת חוליית המטפסים בפלוגה הטכנית של גדוד האיסוף הקרבי 869, הפועלת בגזרת לבנון.

 "תפקיד החוליה", היא מספרת, "הוא שימור ותיקון המצלמות ואמצעי התצפית השונים הממוקמים על קצה התרנים וצופים לעבר הגבול. אנחנו עושים זאת על ידי טיפוס על התורן".

 בכל רגע נתון סמ"ר נעים וחייליה מוכנים לקריאה ולטיפוס: "אנחנו עובדים 24/7. אי אפשר לדעת מתי יצטרכו אותנו, לכן אנחנו נשארים ערניים תמיד. גם בשלג, בגשם או ברוח – כלום לא מונע מאיתנו לבצע את המשימה שלנו. כשאני מטפסת, אני לא מרגישה את הקור ואת המאמץ הפיזי. הריכוז מופנה כולו למשימה וההתרגשות המתלווה לטיפוס מקהה את הקושי. זאת התחושה הייחודית שלנו".

 העבודה עצמה מורכבת ומשלבת תפעול אמצעים טכניים והתמודדות עם מאמץ פיזי לא פשוט - במיוחד כשמדובר בפעילות המתרחשת עשרות מטרים מעל הקרקע. "כשאת נמצאת בגובה, ונושאת ציוד ששוקל עשרות קילוגרמים, את חשופה לאיומים ממש כמו כל לוחם בקו הגבול", מציינת סמ"ר נעים. "אבל זה התפקיד שלי בתור חיילת -  לשמור על המדינה".

ככל שמטפסים יותר הפחד יורד

על מנת להכין אותם בצורה הטובה ביותר, עוברים החיילים מסלול ייחודי. "כולנו עתודאים, למדנו הנדסה אלקטרונית ובצבא אנחנו עוברים הכשרות מיוחדות ואימונים מאומצים", היא מגלה.

"כל חייל מתמקצע במשהו אחר, חלק מאיתנו עוברים קורס מודיעין שדה, שמלמד אותנו על כל האמצעים והמצלמות שיש לנו, וחלק משתתפים בקורס מכ"מים. בסיום ההכשרה אנחנו מתחלקים לגזרות ולומדים על אופי התפקיד שלנו בהתאם למקום בו אנחנו משרתים", מוסיפה סמ"ר נעים. למרות התרגול הרב, הלמידה האמיתית היא ההתנסות בשטח: "ככל שמטפסים יותר הפחד יורד, ככה משתפשפים".

המשימה שלהם אומנם מאתגרת במיוחד, אך סמ"ר נעים וחברי החוליה מודעים כל העת לחשיבותה הגדולה. "אם לא נדע לתת מענה מהיר ומקצועי יהיו אזורים מתים שאי אפשר יהיה לדעת מה קורה בהם. אסור לתת לדבר כזה לקרות", מחדדת סמ"ר נעים ומדגישה: "אני מבינה שאם לא נעשה את העבודה, יישובים שסמוכים לגדר או כוחות שמסיירים לא יהיו מוגנים".

כיום היא מפקדת על חוליית מטפסים שמורכבת כולה מחיילים בלבד, אך סמ"ר נעים בטוחה שאין סיבה שחיילות נוספות לא ישרתו ביחידה. "אני מאמינה שעוד בנות מסוגלות לעשות את התפקיד הזה", היא אומרת בנחרצות. "לדעתי, לנשים יש כוחות מנטאליים גדולים - וזה יתרון עצום לתפקיד. אני מקווה לראות בעתיד עוד חיילות שבוחרות במסלול הזה".