גולני עולים לגולן. תמונת מצב

רגע אחרי שגולני חזרו לרמת הגולן, סמג"ד הגדס"ר משרטט לנו תמונת מצב עדכנית בגבול הצפוני, משחזר את ההיתקלות הראשונה מול דאע"ש ומסביר כיצד משפיעה הלחימה הפנימית בסוריה על הגזרה כולה

15.07.17
נגה ברנדר, מערכת אתר צה"ל

לוחמי גדס"ר גולני תופסים כרגע קו באחת הגזרות המורכבות בישראל. למרות השקט המתוח, נוכחותם שם הכרחית לשמירת ביטחון אזרחי ישראל מול הגבול הסורי. "בגזרה הזו חשוב לשמור על מוכנות מתמדת, ועל מתח מבצעי גבוה", מדגיש רס"ן י', סגן מפקד הגדס"ר של חטיבת גולני.

מדובר בפעם השנייה בשנה האחרונה בה רס"ן י' וחייליו תופסים קו בגבול סוריה. בפעם הקודמת, בנובמבר 2016, הם חוו את ההיתקלות הראשונה של צה"ל מול דאע"ש, אירוע לא שגרתי בגזרה. ההיתקלות החלה לאחר שכוח של חיילי הגדס"ר שכב במארב, וחוליית מחבלים, המזוהים עם דאע"ש, פתחה עליהם באש.

"עם הזמן ההיתקלות הלכה והתעצמה", מתאר הסמג"ד את האירוע, "חוליית המחבלים הפנתה אלינו ירי מקלעים ומרגמות - נחשפנו לאש שהגיעה מכיוונם". כשעה לאחר שהחל הירי כוחות גולני פגעו בחוליה שכללה כמה מחבלים. חיל האוויר הפציץ את המוצב ממנו תקף האויב, מוצב שהיה תחת עינו הפקוחה של צה״ל מזה חודשים רבים, ונשלט על ידי ארגון המזוהה עם דאע"ש.

אין לארגוני הטרור שגרה או תכנית מבצעית

"שוהדא אל-ירמוכ", הארגון אליו שייכים המחבלים מאותה התקרית, פועל באזור משולש הגבולות בין סוריה, ישראל וירדן. "ארגון זה הוא אחד מני ארגונים ג׳יהדיסטים רבים הנמצאים מעבר לגבול  עם סוריה", מסביר רס"ן י'.

"ארגון נוסף הוא 'ג'הבת א-נוסרה המזוהה עם אל קעאידה. הארגונים  מסוכסכים ונלחמים אחד בשני - והדבר מבהיר לנו שכרגע עיניהם נשואות מזרחה, ולא מערבה - אלינו. גם המדיניות שלנו ברורה מאוד בנושא: צה״ל ומדינת ישראל לא מעורבים בשום צורה במתרחש בצדו השני של הגבול״.

לדברי רס"ן י', כאשר מעריכים את ההתמודדות מול אחד מארגוני הטרור באירוע מתפרץ, לוקחים בחשבון את האפשרות שהם לא בהכרח יבחרו לרכז את כל המאמצים ואמצעי הלחימה שלהם נגדנו.

אבל האם הם בכלל מתעניינים בנו? לפי רס"ן י' וגורמי האיסוף בגזרה התשובה היא לא כרגע. מפגש אפשרי מולם, הוא אומר, תלוי במצב הלחימה הפנימית: "ככל שהארגונים מולם הם נלחמים מטרידים אותם יותר, המוטיבציה לפנות אלינו ולתקוף אותנו יורדת. עם זאת, מדובר באויבים של מדינת ישראל ועלינו להבין שלא מן הנמנע שיום אחד יפנו גם אלינו״. למרות זאת, מתאר רס״ן י׳ את השגרה של ארגוני הטרור כלא סדורה ותלויה במצב באותו הרגע.

"כל לוחם שעולה לסיור מבין שהוא שומר על תושבי רמת הגולן"

חוסר הסדר עליו מדבר רס"ן י', הוא אחד מהמאפיינים שהופכים את הגזרה הזו לנפיצה ומתוחה. כוחותינו בשטח מתכוננים לקשת רחבה של איומים מתוך ההבנה שכולם אפשריים, ויש צורך לשמור על מתח מבצעי גבוה. "אנחנו חווינו היתקלויות על בשרנו", אומר הסמג"ד, "וזה נצרב בתודעה של הלוחמים כשהם חזרו לתעסוקה המבצעית בגזרה זו".

ובמקרה שעוד מפגש שכזה יתקיים, הדבר הראשון לו מצפה רס"ן י' מחייליו הוא חתירה למגע: "התפקיד של גדס"ר גולני הוא לדעת לנהל אירוע בעוצמה, אבל עם שיקול דעת", הוא קובע, "המטרה העיקרית היא לסיים אירוע כמה שיותר מהר, ובלי נפגעים לכוחותינו. אנחנו לא מגלים סובלנות להתגרות או לאלימות נגדנו".

אך מצד שני, לצד חוסר הסובלנות, חשוב לצה"ל לדאוג לרווחת תושבי רמת הגולן. "קור הרוח הוא חלק משמעותי מאירוע כזה, חשוב לנו לשמר איזון על מנת שלא לעורר תגובה שתפר את השקט בצידו הישראלי של הגבול".

"כל לוחם שעולה לסיור, לעמדה או לפעילות מבצעית", אומר רס"ן י', "צריך להבין שהוא שומר על התושבים של רמת הגולן, זה מה שאנחנו משרישים אצל החיילים שלנו".